לפני כשנתיים וחצי, נפגעה באורח קשה חיילת שיצאה לבלות במועדון הפורום בבאר שבע. בזמן שישבה על ספה במועדון, בליין אחר נפל עליה. התוצאות היו קשות: הצעירה נפגעה קשות בכל חלקי גופה, ומאז נותרה משותקת ומרותקת לכיסא גלגלים.


לאחרונה הגישה הצעירה תביעה לפיצויים בסכום של שמונה מיליון שקלים מבעלי המועדון, מהמשטרה ומהרשות המקומית, בטענה שנזקי הגוף הקשים נגרמו לה כתוצאה מהתנהלות רשלנית ושורה של מחדלים חמורים של הגורמים האחראים.


לטענתה, אף על פי שנפגעה קשות, החליטו בעלי המקום להמשיך ולהתנהל באופן רגיל, ולא דאגו להתקשר לאמבולנס או לדווח למשטרה על מה שאירע. כמו כן טענה כי רשלנות המשטרה והעירייה התבטאה בכך שהרשויות אפשרו למועדון להמשיך ולפעול ללא מפריע, אף על פי שפעל ללא רישיון עסק.


אמנם מרבית התאונות והפציעות שאדם עובר בחייו, ברוב המקרים, אינן חמורות, ונזקי הגוף חולפים תוך זמן קצר. אולם מה קורה כאשר מדובר בתאונה קשה שנגרמת ברחוב, בקניון, בטיילת, בבית הקולנוע, בסופר או על רחבת הריקודים? מי אחראי לנזק שנגרם וממי ניתן לתבוע פיצויים?


פציעה במקום ציבורי: מתי ניתן לקבל פיצויים עקב רשלנות?


תאונות רבות במקומות ציבוריים נגרמות בשל נסיבות שלא ניתן היה להימנע מהן מראש. למשל, עקב חוסר זהירות מצדו של הנפגע, כוח עליון וכדומה. אולם פעמים אחרות ניתן היה למנוע את התאונה באמצעות שמירה על כללי הזהירות המחייבים, מצדו של הגורם אשר אחראי על נקיטת צעדים להגנה על הציבור.


פעמים רבות מדובר בעירייה או ברשות המקומית אשר לא פעלו באופן מספק לשמירה על בטיחות העוברים והשבים בשטחיה. פעמים אחרות מדובר בבעל עסק אשר התנהלותו הרשלנית גרמה לתאונה. כך, במקרים מסוימים של נפילה על מדרכה משובשת או פתח ביוב, החלקה על רוטב בסופר המקומי, פציעה עקב בנייה שאינה עומדת בתקני הבטיחות וכן תאונה במועדון ריקודים בעקבות התנהלות רשלנית של בעלי המועדון, ניתן לתבוע את הגורם האחראי לתשלום פיצויים.


הפיצויים שישלם כל גורם אשר יימצא אחראי במישרין או בעקיפין לגרימת נזקי הגוף, נועדו לפצות בגין כל השלכותיה של הפציעה, בין שמדובר בהוצאות רפואיות או בסיוע נפשי, וכן עבור כל נזק שנלווה לתאונה, למשל אובדן הכנסות עתידיות, כאב וסבל, אובדן כושר לעבוד, עזרה שצריך לקבל מהזולת ועוד.


כיצד מגישים תביעה כנגד הגורם האחראי לנזקי הגוף?


כאשר מדובר למשל בתאונת דרכים אשר הובילה לפציעה, הנתבע הוא זה שגרם במישרין לפציעה וחברת הביטוח שלו. אך כאשר התאונה אירעה במקום ציבורי, תחילה יש לברר האם היא נגרמה כתוצאה מהתנהלות רשלנית והאם ישנו גורם אשר אחראי לאי מניעת התאונה, או שמא לא ניתן היה לצפות מראש ולמנוע את התרחשותה.


ניתן להגיש תביעה כנגד כל גורם שיתברר כי התנהלותו הובילה לפציעה שלא במישרין. כדי שבית המשפט יקבל את התביעה, נדרש מהתובע להוכיח כי אותו גורם, בין שמדובר ברשות המקומית או בבעל עסק, התנהל באופן לא סביר ותוך חריגה משמעותית מכללי הבטיחות או מידת הזהירות הראויה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


על כן רצוי לברר מראש האם וכיצד ניתן להוכיח התנהלות רשלנית מצד הגורם האחראי, וכן כי קיים קשר ישיר בין אי השמירה על כללי הזהירות לבין התאונה שהתרחשה. כדאי להיוועץ בעורך דין העוסק בתחום נזקי הגוף כדי להעריך מראש את סיכויי התביעה.