במקרים מסוימים, מי שנקלע לחובות וכבר הוגשו נגדו מספר תביעות חוב בלשכות ההוצאה לפועל, יכול להגיש בקשה לאיחוד תיקים בהוצאה לפועל. אם בקשתו תאושר על ידי רשם ההוצאה לפועל, תינתן לו הזדמנות להסדיר את חובותיו באופן מרוכז במסגרת תיק האיחוד.
כך, התשלום החודשי שיעביר החייב לתיק האיחוד יועבר לכל אחד מהתיקים על פי חלקו בסכום החוב הכולל. לאחר שתיק האיחוד ייפתח, הליכי הגבייה כנגד החייב יעוכבו. את הבקשה לאיחוד תיקים ניתן להגיש עבור כל סוגי החובות, מלבד תיקי מזונות או משכנתא.


את הבקשה לאיחוד תיקים מגישים בלשכת ההוצאה לפועל שבה מתקיימים הליכים בגין מרבית התיקים שנפתחו כנגד החייב, כאשר נהוג להציע תשלום חודשי בשיעור של 3% לכל הפחות מהסכום הכולל של החובות.


מי יכול להגיש בקשה לאיחוד תיקים?


באופן עקרוני, כל חייב שנפתחו נגדו לא מעט תיקים בהוצאה לפועל, רשאי להגיש בקשה לרשם ההוצאה לפועל כי יכריז עליו כחייב מוגבל באמצעים ויפתח בעניינו תיק איחוד. הרשם מצדו יכול להמליץ לחייב לפנות להליך פשיטת רגל, אולם המלצה זו אינה מחייבת.


כאשר שוקלים אם להגיש בקשה לאיחוד יקים, חשוב להביא בחשבון כי במסגרת הליך איחוד תיקים, מוטלות הגבלות שונות על החייב. בין היתר, עיכוב יציאה מהארץ, הגבלות על ניהול חשבון הבנק ועוד.


כמו כן צריך לדעת שלא כל בקשה לאיחוד תיקים תתקבל בחיוב על ידי רשם ההוצאה לפועל. ישנם מקרים שבהם הבקשה נדחית, למשל כאשר החייב מסתיר מידע ולא מפרט את מלוא חובותיו או כלל הנכסים שהוא מחזיק, כאשר הוא מדווח על פרטים שאינם נכונים, במצבים שבהם החייב הוציא כספים לאחר שהגיש את הבקשה שלא למטרות חיוניות והכרחיות, אם נפתחו תיקים נוספים כנגדו לאחר שהגיש את הבקשה ולמרות זאת הרשם לא עודכן על כך באופן מיידי, אם אישור הבקשה למעשה ינציח את החוב ולא יאפשר לחייב באמת לפרוע אותו, וכן במקרים אחרים נוספים.


מהם היתרונות העיקריים בהליך איחוד תיקים, ומהם החסרונות שחייבים להביא בחשבון לפני שמגישים בקשה לאיחוד תיקים?


הליך איחוד התיקים בהוצאה לפועל כולל מספר יתרונות משמעותיים, ובין היתר אינו מאפשר לנקוט סנקציות כנגד החייב ולמעשה מעכב את ההליכים כנגדו. החייב יוכל לסיים את תשלום חובותיו במסגרת ההליך בתוך פרק זמן סביר, ומבלי שיפורסם היקף חובותיו בהוצאה לפועל.


אחד היתרונות המשמעותיים בהליך זה, יחסית להליך פשיטת רגל, הוא שהפיקוח אשר חל על החייב פחות מחייב, וזאת בכל הנוגע לדיווחים השוטפים על מצבו הכספי והיקף נכסיו. מלבד זאת ניתן להסדיר במסגרת איחוד תיקים גם חובות שאינם בהיקף משמעותי אשר מצדיק פנייה להליך פשיטת רגל.


אחד החסרונות העיקריים בהליך איחוד תיקים הוא שבנסיבות מסוימות, למשל כאשר הריבית אשר משולמת עבור החובות גבוהה, החוב עלול רק לגדול ולמעשה לעולם לא ייפרע. כמו כן, החייב נאלץ לשלם סכום חודשי לא נמוך, ולא יוכל לצאת לחו"ל על שתיק האיחוד ייסגר.

 

יש לך שאלה?

פורום איחוד תיקים


מלבד זאת, הדבר החשוב ביותר שיש לזכור בנוגע להליך איחוד תיקים הוא שבניגוד להליכי פשיטת רגל שבהם ניתן להגיע להפטר מבלי לשלם את מלוא החוב, בהליך איחוד תיקים נדרש החייב לשלם ולפרוע את מלוא החוב.