לא פעם נקבעים יחסי עבודה בין עסק ונותן שירותים עצמאי, כאשר השכר משולם תמורת חשבונית מס. במקרה כזה, בניגוד להעסקת עובד שכיר, קובעים הצדדים כי לא מתקיימים ביניהם יחסים של עובד ומעסיק, והשכר משולם אך ורק עבור העבודה, מבלי שהעובד העצמאי זכאי לקבל נוסף על כך זכויות סוציאליות רבות אשר מגיעות לעובדים שכירים, כגון ימי מחלה וחופשה, פנסיה, דמי הבראה, תשלומים עבור שעות נוספות או פיצויי פיטורין בעת סיום העבודה.


עם זאת, במקרים רבים ולמרות הסכמתם של הצדדים על גבי חוזה באשר לאי קיום יחסי עבודה ביניהם, יכולים בתי הדין לעבודה להכיר בעובדים פרילנסרים כעובדים שכירים, וזאת בהתקיימות התנאים שנקבעו לכך בפסיקה. במקרה כזה, יחולו יחסי עובד מעביד על הצדדים גם באופן רטרואקטיבי.


מהם התנאים לקיום יחסי עבודה בין פרילנסר ומעסיק?


מה קורה אם לאחר שהסתיימה ההתקשרות בין הצדדים, מחליט העובד העצמאי להגיש תביעה לבית הדין לעבודה, ולדרוש שיכירו בזכויותיו כעובד שכיר אף שהועסק כעובד עצמאי? אם תביעתו תתקבל, הוא יהיה זכאי למלוא הזכויות הסוציאליות בדיוק כמו עובד שכיר, שיחולו באופן רטרואקטיבי על כל תקופת העסקתו.


הפסיקה קבעה מספר קריטריונים להכרה בעובד עצמאי כעובד מן המניין, ובין היתר יבחן בית הדין לעבודה מה היו הנסיבות לקבלת העובד לעבודה, כיצד הצדדים הגדירו את מערכת היחסים ביניהם, האם העובד עבד תחת פיקוח, מי היה הבעלים של אמצעי הייצור, כיצד נקבעו שעות העבודה שלו, האם מדובר היה בשעות קבועות, האם עבודתו הייתה חיונית לעסק ועוד.


הקריטריונים הללו נבחנים בהתאם לשני מבחנים עיקריים: מבחן הפיקוח אשר במסגרתו נבדק היכן בוצעה העבודה והאם מדובר בעבודה שוטפת או בפרויקט חד פעמי, ומבחן ההשתלבות, שבמסגרתו נבדקת סביבת העבודה של העובד, למשל האם היה לו שולחן קבוע במשרד וכדומה.


שחקן תאטרון אשר פוטר לאחר 14 שנות עבודה כפרילנסר הוכר כעובד שכיר, ויקבל פיצויי פיטורים בסך כ-76 אלף שקלים


לאחרונה התקבלה תביעתו של שחקן תאטרון פרטי אשר דרש פיצויי פיטורין עקב פיטוריו, לאחר 14 שנות עבודה בתאטרון. בית הדין האזורי לעבודה קבע כי התקיימו בין העובד והתאטרון יחסי עובד מעביד למרות הגדרתו כעובד עצמאי, והורה לתאטרון לשלם לו פיצויי פיטורין וזכויות נוספות בסכום של כ-76 אלף שקלים, בתוספת הוצאות המשפט בסכום נוסף של עשרת אלפים שקלים.


השחקן אשר מעולם לא הוחתם על חוזה עבודה, טען כי פיטוריו נעשו בניגוד לחוק, ללא שימוע, מבלי שקיבל פיצויי פיטורין ובלי שהופרשה לו פנסיה במהלך השנים. לעומתו טענה הנהלת התאטרון כי בענף זה נהוג להעסיק את השחקנים שנותני שירות עצמאים, ולכן כלל לא התקיימו יחסי עבודה ביניהם. כמו כן נטען כי השחקן כלל לא פוטר אלא החליט בעצמו להתפטר.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעות פרילנסרים וזכויות עובדי הייטק ובכירים


ואולם, על פי מבחני הפסיקה, השופט החליט להכיר בקיומם של יחסי עובד מעסיק בין הצדדים. כמו כן השתכנע כי מכיוון שתפקידו של השחקן ניתן לשחקנית אחרת, הוא למעשה פוטר.


סע"ש 40349-03-15