הסכם ממון הוא הדרך היעילה והבטוחה ביותר של בני זוג לקבוע בעצמם ומבעוד מועד כיצד יחלקו ביניהם את הרכוש, החסכונות והנכסים המשותפים - אם יחליטו להיפרד בעתיד. מדובר בהסכם משפטי אשר ניתן לאשרו בבית המשפט לענייני משפחה ולתת לו תוקף מחייב.


במסגרת הסכם הממון מסדירים בני הזוג מראש את אחת הסוגיות המהותיות ביותר שעלולות לצוץ במסגרת סכסוך גירושין, ובכך יכולים למנוע שנים ארוכות של דיונים וסכסוכים משפטיים קשים ומורכבים בבית המשפט או בבית הדין הרבני, לגבי חלוקת הרכוש המשותף.


האם אפשר לכלול בהסכם הממון סוגיות אחרות מלבד חלוקת הרכוש במקרה של גירושין?


כאמור, מטרתו העיקרית של הסכם הממון היא לקבוע כיצד יחולק הרכוש במקרה של גירושין, באילו מקרים תתאפשר חלוקתו עוד לפני תום הליך הגירושין ועוד. באופן עקרוני, הסכם הממון יכול להכיל נושאים נוספים אשר כרוכים בגירושין, אך עם זאת לא ניתן לכלול בו סעיפים הכרוכים באופן חלוקת הרכוש אחרי פטירה של אחד מבני הזוג, מכיוון שנושא זה צריך להיות מנוסח במסגרת צוואה.


כמו כן, מאחר שהדין היהודי אינו מאפשר כפיית גט וההלכה אינה מכירה בגט מעושה אשר ניתן בכפייה או תמורת כספים או טובות הנאה, קיימת בעיה הלכתית עם סעיפים בהסכם הממון אשר כוללים קנסות או סנקציות כספיות במקרה של סרבנות גט בעתיד.


האם סעיף תשלום המזונות לאישה שנקבע בהסכם הממון במקרה של סירוב גט מחייב את הבעל בגירושין?


לאחרונה הורה בית הדין הרבני בירושלים לבטל סעיף בהסכם ממון אשר קובע תשלום מזונות לאישה במקרה של עיכוב במתן הגט, וזאת במסגרת תביעת גירושין שהגישה האישה. ללא ביטול הסעיף הבעייתי אשר למעשה מחייב את הבעל בגירושין, קבעו דייני בית הדין, הם לא יאשרו את המשך הליך הגירושין והסדרת הגט.


בהסכם הממון אשר נחתם בין בני הזוג לאחר שנישאו, וכבר אושר על ידי בית המשפט לענייני משפחה וקיבל תוקף משפטי מחייב, נקבע כי אם האישה תהיה מעוניינת להתגרש ואילו בעלה לא יסכים לתת לה גט, בחלוף 120 ימים הוא יחויב בתשלום מזונות בסכום גבוה של עשרת אלפים שקלים מדי חודש, וזאת עד שיסכים לתת לה גט.


אולם לאחר שהאישה הגישה תביעה לגירושין, עלתה לדיון הסוגיה האם סעיף המזונות הוא למעשה קנס אשר מוטל על הבעל אם יסרב לתת גט, ובכך עולה החשש לגט מעושה, אשר נחשב לגט פסול על פי ההלכה. הדיינים הבהירו כי מלבד מקרים שבהם יש סיבה מוצדקת לכפות את הגט, אין אפשרות לכפות על גבר לגרש את אשתו, אלא עליו לתת את הגט מרצונו החופשי בלבד.


אמנם במקרה הזה הגבר קיבל על עצמו את תשלום המזונות מראש, אולם הדיינים החליטו כי מרבית הפוסקים היו רואים בסעיף זה כעילה לפסול את הגט, משום שיש חשש שהוא יינתן בכפייה. כמו כן הזכירו כי אי תשלום המזונות עלול להציב את הבעל גם בפני עונש מאסר, ולא מדובר רק בסנקציה כספית.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם ממון


מכיוון שדייני בית הדין לא מצאו כל עילה לכפות את הגט במקרה זה, הוחלט שלא לאשר את הגירושין עד שסעיף המזונות בהסכם הממון יבוטל לאלתר, וזאת גם אם בני הזוג מעוניינים להתגרש בהסכמה. על כן נקבע כי סידור הגט ייקבע רק לאחר שיוגש אל בית הדין הסכם חתום אשר מבטל את הסעיף האמור בהסכם הממון.


תיק רבני 669147-5