במסגרת הליך פשיטת רגל, מלוא נכסיו של החייב מרוכזים ומועברים לנאמן לצורך חלוקתם בין הנושים השונים. במקרים רבים, דירת המגורים היא הנכס בעל הערך הכספי הרב ביותר מבין נכסי החייב, ומימושה או מכירתה יכולים לקדם באופן משמעותי את פירעון החובות שנצברו.


עם זאת, מימוש דירת המגורים עלול להותיר את פושט הרגל ובני משפחתו ללא קורת גג. על כן קובעת פקודת פשיטת הרגל כי כאשר דירת המגורים משמשת את החייב למגוריו או למגורי בני משפחתו, וכל עוד לא נמצאה חלופה למגוריהם, בית המשפט יכול לקבוע כי הדירה לא תימכר במסגרת הליך פשיטת הרגל.


באילו מקרים לא תימכר דירת המגורים במסגרת הליך פשיטת רגל?


כאשר מדובר בגורלה של דירת מגורים בפשיטת רגל, החוק ובתי המשפט מנסים לאזן בין זכויות פושט הרגל ובני משפחתו, זכויות הנושים וזכויותיהם של גורמים שלישיים. אם עוד לא הסתיימו החזרי משכנתא לבנק והדירה למעשה עדיין משועבדת, הבנק מסווג כנושה מובטח, אשר זכאי לעדיפות ראשונה במימוש הדירה.


מאחר שיש חובה להסדיר לפושט הרגל מגורים חלופיים במקרה של מכירת הדירה, ככל שהתמורה אשר תתקבל ממכירתה תהיה נמוכה יותר כך כדאיות מכירתה תפחת. כמו כן, כאשר מדובר בדירת מגורים השייכת לבני זוג ורק אחד מהם נמצא בהליך פשיטת רגל, בן הזוג שאינו בפשיטת רגל נחשב לדייר מוגן, ולכן הליך מימוש דירת המגורים בהתחשב בכך מפחית את ערך הדירה באופן מהותי ולעתים הופך ללא כדאי.


אחרי 13 שנה כפושט רגל: חייב קיבל הפטר אף על פי שהבנק ביקש לממש את דירת המגורים


לאחרונה התקבלה בקשתו של פושט רגל לקבל הפטר מחובותיו בבית המשפט המחוזי בתל אביב. למרות ההתנגדות שהביע הבנק בטענה שניתן למכור את דירת המגורים שלו, הוכרע בבית המשפט כי יש לסיים את הליך פשיטת הרגל לאחר 13 שנה מבלי שפושט הרגל ייאלץ למכור את הדירה.


במקרה זה פושט הרגל אשר עסק כקבלן עבודות גבס נקלע לחובות בעקבות קריסתו של אחד הלקוחות המרכזיים שלו, והעובדה שלא הצליח לגבות את החובות שאותו לקוח צבר. החובות במהרה תפחו למיליוני שקלים. הוא הוכרז כפושט רגל לפני 13 שנה והגיש לאחרונה בקשה לקבל הפטר, וזאת בתמורה להפקדת סכום נוסף בסך 40 אלף שקלים לקופת הנושים.


הנאמנת אשר ליוותה את ההליך אישרה את בקשתו וכך גם הנושים השונים, כולם מלבד הבנק שטען כי אין לתת לחייב הפטר לפני שדירת המגורים שלו, שבה מתגוררים עמו רעייתו ושלושת ילדיו, תימכר לטובת חלוקת תמורתה לנושים.


בחינת העובדות הביאה את השופט למסקנה כי יש לקבל את בקשתו של פושט הרגל ולדחות את התנגדותו של הבנק. מכל מקום, כך סבר השופט, לא מדובר בדירה מפוארת אשר תכניס כספים רבים לקופת הנושים, מאחר שגם כך יש למצוא סידור חלופי לחייב ובני משפחתו.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


כמו כן התרשם השופט לטובה מהתנהלותו ואישיותו של פושט הרגל במשך שנות ההליך הארוכות, ומהעובדה שתמיד עמד בתשלומים וכבר פרע את מרבית חובותיו. השופט הדגיש בהחלטתו כי במקרה זה החייב עצמו נקלע להליך פשיטת הרגל מכיוון שלא הצליח לגבות חובות משמעותיים מלקוח שקרס כלכלית. כך, ההפטר המיוחל ניתן, והחייב יוכל להתחיל דף חדש ונקי מחובות.


פש"ר 2216-04