בתי המשפט ובתי הדין בישראל מכריעים בסכסוכים משפטיים שונים בתחום האזרחי, המשפחתי והמסחרי. מלבד תביעות בערכאות המשפטיות הללו, קיימת חלופה המאפשרת לצדדים המסוכסכים להגיע לפתרון מחוץ לכותלי בית המשפט, באמצעות הליך בוררות.


חוק הבוררות מאפשר לצדדים המצויים בסכסוך לפנות לבורר אשר מוסכם על שניהם, אשר בסופו של ההליך יכריע בעניין ויוציא פסק בוררות עם תוקף משפטי מחייב, לאחר אישורו בבית המשפט. במסגרת הבוררות ניתנת לבורר הסמכות לדון ולהכריע במחלוקת, וזאת לאחר שהצדדים חותמים על שטר בוררות ומביעים את הסכמתם להגיע לפתרון באמצעות הליך זה.


כיצד מתנהלים הדיונים בהליך בוררות ובמה הם שונים מדיונים בבית המשפט?


עומס התיקים הרב בבתי המשפט גורם להליכים המשפטיים להימשך זמן רב, לעתים אפילו שנים, עד למתן פסק הדין. ההתנהלות בבתי המשפט כרוכה בהוצאות רבות וגבוהות, ובהליכים בירוקרטיים רבים. מסיבה זו, בין היתר, חוק הבוררות מספק אופציה חלופית לבתי המשפט. פעמים רבות, למשל בהליכי בוררות באיגודים מקצועיים, הבורר הוא בעל ניסיון בתחום הספציפי אשר דורש הכרעה, ומכל מקום ההליך מאפשר הגעה לפתרון בתוך פרק זמן קצר באופן משמעותי, תוך חיסכון בעלויות.


באופן עקרוני, התנהלות הדיונים בבית המשפט ובהליך הבוררות דומים. הם כוללים הגשת טענות על ידי שני הצדדים ובאי כוחם, הצגת עדים, חקירות נגדיות וסיכומי טענות. בסופו של ההליך מציג הבורר את החלטתו ומוציא פסק דין.


מהרגע שבו הצדדים הסכימו על פנייה להליך בוררות וחתמו על הסכם הבוררות אשר מגדיר מיהו הבורר, מהן סמכויותיו ומהו נושא המחלוקת, ההחלטה אשר מתקבלת על ידי הבורר מחייבת את הצדדים בדיוק כמו פסק דין שניתן בבית משפט. עם זאת, בפני כל אחד מהצדדים עומדת האפשרות לפנות לאחר ההכרעה אל בית המשפט ולבקש לבטל את החלטתו של הבורר. אפשרות זו ניתנת רק אם קיימות טענות ספציפיות כפי שנקבעו בחוק הבוררות.


כמו כן, כבר בעת החתימה על הסכם הבוררות, הצדדים רשאים לקבוע בו סעיף אשר מאפשר לערער על פסק הבורר בערכאת ערעור אשר תוצג בפני בורר אחר במידת הצורך. אפשרות זו אינה מבטלת את זכותם של הצדדים לערער בבית המשפט על פי הכללים שנקבעו בחוק הבוררות. חשוב להדגיש כי ביטול פסק בוררות בבית המשפט הוא לא הליך נפוץ.


אילו תחומים מתאימים לפתרון הסכסוך במסגרת בוררות?


הליך הבוררות מתאים לכל ההליכים האזרחיים, בין שמדובר בתחום המשפחה, במחלוקות אישיות, בתביעות כספיות, בסכסוכים חוזיים, במחלוקות עם רשויות שלטוניות, סכסוך בנקאי ועוד. הצדדים יכולים לבחור בורר מקצועי אשר עוסק בדיוק בתחום הסכסוך, דבר המקנה יתרון ברור על פני ניהול ההליכים בבית המשפט.


היתרון המשמעותי הנוסף של הליך הבוררות הוא פרק הזמן המקוצר יחסית לניהול אותו הליך בפני שופט, מתוך הסכמה משותפת של שני הצדדים לגשת להליך הבוררות ובחירה משותפת של זהות הבורר.

 

יש לך שאלה?

פורום בוררות: בוררות בסכסוכים עסקיים, מסחריים ומקרקעין


הדיונים בהליך הבוררות גמישים יותר וכפופים פחות לסדרי הדין בבתי המשפט, וכמו כן ניתן לשמור על פרטיותם של הצדדים במסגרתו. עם זאת, לא כל סכסוך מתאים להליך הבוררות, והוא יכול להתקיים רק אם שני הצדדים מסכימים לכך. על כן חשוב לקבל ייעוץ מעורך דין העוסק בתחום הבוררות כדי להבין מהי האפשרות הטובה ביותר עבור כל מקרה ונסיבותיו.