כאשר מספר אנשים מתאגדים לצורך ניהול עסק והפקת רווחים משותפת, ואינם מקימים חברה לצורך כך, הם למעשה יכולים להתאגד כשותפות. ניהול שותפות אינו מורכב כמו ניהול חברה ואינו כרוך בעריכת תקנון ובאסיפות דירקטוריון, ופעמים רבות שותפים עוזבים את העסק, או שנכנסים לעסק שותפים חדשים.


בכל שותפות מומלץ לערוך הסכם, אשר יוכל למנוע מבעוד מועד מחלוקות שונות וסכסוכים בין השותפים ולהגדיל את הסיכויים לשגשוגה של הדרך המשותפת ולהשגת רווחים עבור כל אחד מהצדדים. גם כאשר מחליטים להכניס שותפים חדשים או להיכנס לשותפות קיימת, חשוב להסדיר את מערכת היחסים בין השותפים במועד מוקדם ככל האפשר באמצעות הסכם.


מה חייבים לכלול בהסכם עם שותף חדש בשותפות קיימת?


מלבד התוכנית העסקית, ההסכם שעליו חותמים השותפים מסדיר את מערכת היחסים החוזית והעסקית ביניהם, ויש לו חשיבות מרבית כחוזה משפטי מחייב. באופן כללי חשוב להגדיר בכל הסכם שותפות, ובייחוד כאשר מדובר בשותף חדש בעסק, מהו היקף ההשקעות בעסק, כיצד יחולקו הרווחים, איך יתקבלו ההחלטות העסקיות, מהי הגדרת התפקיד של כל אחד מהשותפים ומהם תחומי אחריותו, וכן מה יקרה במצבים של פרישת אחד השותפים, העברת הזכויות בשותפות לגורם שלישי, רכישת חלק מהשותפות, חלוקת הנכסים במקרה של פירוק ועוד.


כאשר שותף חדש נכנס לעסק, חשוב לבדוק את הסכם השותפות הקיים ולבחון לעומק מה יהיו זכויותיו וחובותיו כשותף. כמו כן, חשוב לבצע תכנון מס מקיף לפני רכישת החלק בעסק, ובמקרים המתאימים לערוך הסכם לכניסה לעסק במספר שלבים, אשר מותנים ביעדים כפי שיוגדרו על ידי השותפים.


מה יהיה תפקידו של השותף הנכנס ואילו סמכויות יהיו לו?


ישנן שותפויות אשר קובעות מראש באמצעות הסכם השותפות מהי הדרך לצירוף שותפים נוספים, האם שותף חדש יוכל להיות מורשה חתימה, האם יהיה מוסמך לקבל עובדים או לפטרם, מה תהיה מידת השפעתו בתהליכי קבלת ההחלטות ובקביעת מדיניות הרכש ועוד.


מלבד זאת, חשוב לשים דגש על מחויבויותיו של השותף בניהול השוטף של העסק, ומה יהיה חלקו מבחינת השקעת זמן, משאבים, נכסים וכדומה. נוסף על כך, יש לקבוע מראש מנגנונים ליישוב סכסוכים אשר עלולים להתגלע בעתיד.


בכל שותפות ישנה מדיניות הסדרים למשיכת כספים מהעסק על ידי השותפים, וכן סעיף סודיות ואיסור תחרות אשר אוסר על ניהול עסקים אשר דומים באופיים לעסק על ידי אחד השותפים, גם במקרה של פרישה מהשותפות.


חשוב להסדיר מראש גם את האפשרות להפרדת כוחות ולאפשרות של פרישת השותף. לבסוף, יש לתת את הדגש הראוי על פירוק השותפות או סיומה, לרבות במקרה של פרישת אחד השותפים, פשיטת רגל של אחד השותפים או פטירה של אחד השותפים.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני חוזים / הסכמים


הכנסת שותף לעסק קיים יכולה להוביל את העסק לגבהים חדשים ולהפיח בו רוח חיים חדשה ומרעננת. אולם חשוב לקבוע מראש ובאמצעות הסכם מפורט ככל האפשר מה יהיו סמכויותיו וכיצד השותפות תנוהל, וזאת כדי למנוע מראש מצבים של תביעות משפטיות, מחלוקות בלתי פתירות, סכסוכי שותפים, השתלטות על העסק וכדומה.