האם עולם העבודה שייך רק לצעירים? חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה אינו מאפשר להפלות מועמדים לעבודה או עובדים רק על בסיס מין, הורות, דת, מעמד אישי, מגזר, נטייה מינית, מוצא, לאום ועוד, וכן אוסר על אפליה בעבודה מחמת גיל.


האיסור שנקבע בחוק בנוגע לאפליית עובדים חל כבר בשלב הריאיון והקבלה לעבודה, ממשיך במסגרת העבודה, בתנאי העבודה ובאפשרויות הקידום, וממשיך גם בסיום יחסי העבודה, בפיטורין ובזכאות לפיצויי פיטורין. מעסיק שהפר את החוק חשוף לתביעה בבית הדין לעבודה ואף עלול להיות מואשם בעבירה פלילית.


האם פיטורי עובד בגיל פרישה מהווה אפליה אסורה?


כאמור, חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על מעסיק לפטר עובד רק בגלל גילו. עם זאת, חוק גיל פרישה מפרט מהו גיל הפרישה שבו עובד רשאי להחליט על יציאה לגמלאות, וכן קובע כי גיל פרישת החובה של עובדים בישראל עומד על 67 שנים. כלומר, מעסיק רשאי לפטר עובד בגיל פרישת חובה מבלי שהפיטורין יהוו הפרה של החוק לשוויון הזדמנויות בעבודה.


למרות זאת, המעסיק מחויב על פי חוק לבחון את בקשתו של כל עובד אשר מעוניין להמשיך בעבודה גם לאחר שמלאו לו 67 שנים.


היום הגיל שבו העובד יכול לפרוש לפנסיה על פי החלטתו עומד על 67 שנים לגברים ו-62 שנים לנשים. כלומר, אישה שמעוניינת לפרוש לגמלאות אחרי גיל 62 רשאית לעשות כן, אך המעסיק אינו יכול לחייב אותה לפרוש מעבודתה עד שימלאו לה 67 שנים.


עובדת שפוטרה ללא סיבה בגיל 65 תקבל פיצויים בסכום של כ-250 אלף שקלים


לאחרונה נקבע בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כי חברה ישראלית המייצרת סיגריות, אשר פיטרה עובדת בגיל 65, פעלה בניגוד לחוק תוך אפליית העובדת אך ורק בשל גילה. לאור זאת חויבה החברה בפיצויים בסכום של כ-250 אלף שקלים, בתוספת 27 אלף שקלים עבור הוצאות המשפט ושכר טרחה.


העובדת אשר הועסקה בחברה במשך 22 שנים זומנה לשימוע לאחר שמלאו לה 65 שנים. אף על פי שהתריעה בפני המנהל כי על פי חוק גיל הפרישה לא ניתן לפטר אותה בשנתיים הקרובות, השימוע נערך. כעבור יומיים קיבלה העובדת הודעה על פיטוריה.


במסגרת התביעה טענה העובדת כי פוטרה ללא סיבה מלבד גילה המבוגר, וכי הליך השימוע היה רק למראית עין, משום שהוחלט לפטר אותה עוד לפני כן והיא כלל לא קיבלה הזדמנות אמיתית להעלות את טענותיה לפני ההחלטה על הפיטורין.


מצדו השני של המתרס טענה החברה כי הסיבה לפיטורין הייתה הליכי ייעול ניהוליים, וכי הוחלט לפטר את העובדת משום שהיא כבר בגיל פרישה - כלומר הגיל שבו היא כבר יכולה לצאת לפנסיה ולקבל גמלה, כך שהיא לא תיוותר ללא הכנסה גם אם תפוטר.


ואולם, השופט התרשם מהעדויות כי לא הייתה כל סיבה מקצועית או אישית לפיטוריה של העובדת, וכי מנהלה האישי היה מרוצה מאוד מעבודתה. כמו כן על פי הקלטת הליך השימוע, שבה נשמע המנהל אומר כי הוא מתכוון לפטר את העובדת, קבע השופט כי ההליך נעשה בניגוד לחוק.

 

יש לך שאלה?

פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין


השופט הזכיר כי עד גיל 67, רק העובד זכאי להחליט האם לפרוש לפנסיה וזכות זו אינה ניתנת למעסיק בשום אופן. מסיבות אלה התביעה התקבלה והעובדת תקבל פיצויים בסכום של כ-250 אלף שקלים.


סע"ש 36973-11-13