למרבה הצער, בכל יום מרחשות מאות תאונות דרכים ברחבי הארץ, חלקן אף מובילות לנזקי גוף נוסף על הנזק שנגרם לרכוש. מלבד עבירות כמו נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בשכרות או שימוש בנייד בזמן נהיגה, אחת הסיבות השכיחות ביותר לתאונות דרכים אשר כוללת נפגעים היא סטייה של כל רכב מנתיב הנסיעה.


יכולות להיות סיבות רבות לסטייה מהנתיב, כגון ניסיונות עקיפה או ירידה לשוליים, אובדן שליטה על הרכב, מפגע על הכביש, חוסר תשומת לב או נהיגה בחוסר זהירות ובהיסח הדעת. באילו נסיבות יוגש כתב אישום לבית משפט לתעבורה בגין סטייה מהנתיב שגרמה לתאונת דרכים?


מהם העונשים הצפויים בגין הרשעה בעבירות סטייה מנתיב הנסיעה, נהיגה רשלנית וגרימת תאונת דרכים?


תאונת דרכים מוגדרת כאירוע שנגרם בעקבות עבירת תנועה של כלי רכב או הולך רגל, אשר הוביל לנזק ברכוש או לנזקי גוף ונפש. בדרך כלל, כאשר מוגש כתב אישום בגין סטייה מנתיב הנסיעה וגרימת תאונת דרכים, הוא כולל מספר סעיפי אישום על פי תקנות התעבורה ופקודת התעבורה, כגון נהיגה רשלנית או בחוסר זהירות, התנהגות שגרמה לחבלת גוף ונזק לרכוש, חוסר תשומת לב לתנאי הדרך ועוד.


פעמים רבות מתרחשות תאונות דרכים בעקבות סטייה מנתיב הנסיעה בשל חוסר ריכוז או תשומת לב מספקת של הנהג. נהיגה בקלות ראש ורשלנות היא למעשה הפרת חובת הזהירות אשר מוטלת על הנהג, אשר בשל חוסר זהירותו הוא האחראי להתרחשותה של תאונת הדרכים.


מבחינת הענישה, בית המשפט יביא בחשבון את שיעור חוסר הזהירות של הנהג, את שנות הוותק שלו על הכביש ועבירות תנועה שבגינן הורשע בעבר, וכן את שיעור הנזק שנגרם. העונשים יכולים לכלול קנסות בסכומים משמעותיים, פסילת רישיון הנהיגה ואף מאסר בפועל, אך הכול תלוי בנסיבות המקרה ובחומרת העבירה והנזק.


מה הוביל לזיכוי נהג משאית שהואשם בסטייה מהנתיב לשוליים ופגיעה באדם שעמד בצד הדרך?


בית משפט השלום לתעבורה זיכה נהג משאית ממספר סעיפי אישום שהוגשו נגדו בגין נהיגה רשלנית וסטייה מהנתיב, שגרמו לפגיעה באדם שעצר בצדי הדרך. בית המשפט קבע כי סטייתו של הנהג לשוליים כדי שלא לעכב את התנועה הייתה מוצדקת ועל פי חוק, וכי לא ניתן היה למנוע את התאונה, אשר האחראי לה היה דווקא האדם שנפגע, וזאת משום שלא נקט בשום אמצעי זהירות כגון משולש או אפוד זוהר.


על פי פרטי המקרה, התאונה אירעה בשעות הצהריים בכביש בינעירוני, כאשר הנפגע עצר בשוליים ואסף ענפים שישמשו לו סכך לסוכה. בזמן שקשר אותם לגג המכונית, הוא נפגע מהמשאית שנסעה על השוליים.


נהג המשאית הואשם בגרימת התאונה עקב חוסר זהירות ונהיגה רשלנית, ולהגנתו הוא טען כי לא ניתן היה למנוע את התאונה וכי הוא לא אשם בדבר. הוא נהג על השוליים כפי שמחייב אותו החוק כדי לאפשר לכלי הרכב על הכביש להמשיך בדרכם ולעקוף את המשאית, ולפתע ראה גוש גדול של עשבים, אשר היווה מכשול בדרך וחייב אותו לסטות בחזרה לנתיב כדי לעקוף אותו. רק לאחר שהמשטרה דפקה על דלתו והאשימה אותו כי הפקיר פצוע בדרך, גילה כי המכשול שאותו עקף בדרך היה למעשה רכב מכוסה בענפים.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


הראיות הובילו את השופט למסקנה כי הצדק עם הנהג - הנפגע לא היה זהיר דיו ועמד משמאל לרכבו עם הגב לכביש ללא עילה מוצדקת, ללא אפוד זוהר או הצבת משולש. הנאשם לא יכול היה לנהוג אחרת כדי למנוע את התאונה, קבע השופט, ולא היה כל בסיס להאשים אותו בנהיגה רשלנית.


ת"ד 82-12-15