מהרגע שבו חייב מוכרז כפושט רגל, הליך פשיטת הרגל מעניק לו הגנות רבות ולמעשה מאפשר לו להמשיך ולקיים את חייו מבלי לחשוש מהליכי גבייה אגרסיביים כגון עיקולים, הגבלות על רישיון הנהיגה וכדומה. הליך פשיטת הרגל נועד לאפשר לחייב להשתקם ולהתחיל בדרך חדשה ללא חובות, ולכן כל הליכי הגבייה שהתנהלו כנגדו עד להכרזתו כפושט רגל מעוכבים עד סיום ההליך.


עם זאת, הליך פשיטת הרגל כולל תנאים שונים אשר החייב צריך לעמוד בהם, כגון עמידה בתשלומים החודשיים שנקבעו לו, התנהלות בתום לב ושיתוף פעולה מלא עם כונס הנכסים והנאמן.


חייב שאינו מתנהל כדין עלול להוביל לביטול הליך פשיטת הרגל כולו עקב ניצול ההליכים לרעה. אם פעל בחוסר תום לב ותוך ניצול לרעה של ההליך - הוא לא יזכה עוד להגנות המסופקות לו במסגרת פשיטת הרגל.


אילו מעשים נחשבים לניצול לרעה של הליכי פשיטת הרגל, ועלולים להוות עילה לביטול ההליכים?


בית המשפט מוסמך לבטל הליכי פשיטת רגל אם מתברר שהחובות לא נוצרו בתום לב, או שהחייב אינו מתנהל בתום לב במסגרת ההליכים. פעולות רבות או אי ביצוע פעולות אחרות עלולות להתפרש כניצול ההליכים בחוסר תום לב. למשל, אי גילוי על מלוא הנכסים במסגרת הדוחות לכונס הנכסים תוך הצגת עובדות חלקיות בלבד או שקריות.


כמו כן, אי שיתוף פעולה עם ההליך כגון העברת התשלומים שנקבעו במועדים שנקבעו לקופת הכינוס, אי מסירת פרטים ואי הגשת דוחות למנהל המיוחד, עלולים להוביל לביטול ההליך.


כך גם השמטת פרטים אשר עלולים להצביע על הסתרת נכסים, התנהלות כלכלית פזרנית על חשבון החזרי החובות, הימנעות ממיצוי יכולת הפרנסה לצורך הגדלת ההכנסות, המשך צבירת חובות נוספים, אי התייצבות לחקירת כונס הנכסים ועוד - עלולים להעיד על התנהלות בחוסר תום לב תוך ניצול ההליכים, ולגרום לביטול פשיטת הרגל והסרת ההגנות במסגרת ההליך.


החייב הסתיר כי הורשע בעבירות פליליות של התחזות ומרמה - הליך פשיטת הרגל בוטל


לאחרונה החליט בית המשפט המחוזי בתל אביב לבטל הליך פשיטת רגל של חייב על פי בקשתו של הנאמן, וזאת לאחר שהתברר כי החייב לא גילה כי הוגש נגדו כתב אישום פלילי בגין מרמה והתחזות, וכי הורשע במעשים - וזאת סמוך למועד שבו הוכרז כפושט רגל.


החייב אשר צבר חובות בסכום של כמעט 700 אלף שקלים שילם תשלום חודשי בסכום של 100 שקלים על פי צו כינוס שניתן בעניינו, וכעבור ארבע שנים הוכרז כפושט רגל. הוא הגיש בקשה לקבל הפטר על יתרת חובותיו, אך לקראת הדיון בבקשתו גילה הנאמן על כתב האישום החמור שהוגש נגדו בגין התחזות לצורך קבלת רכוש בשווי רב.


העבירות שבהן הורשע בסופו של דבר התבצעו במקביל להכרזתו כפשוט רגל על ידי בית המשפט. במסגרת גזר הדין הפלילי הוא חויב בתשלום קנס בסכום של 40 אלף שקלים, וכן הוטל עליו מאסר בפועל לתקופה של ארבע שנים.


בפסיקתה הזכירה השופטת כי החייב מחויב להתנהל בתום לב במסגרת פשיטת רגל, וקבעה כי במקרה זה לא רק שהחייב ביצע עבירות חמורות, לא הוגנות ולא מוסריות, הוא בחר שלא לנצל את ההזדמנות שניתנה לו במסגרת הליך פשיטת הרגל ולהתנהל בחוסר תום לב משווע.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


השופטת הוסיפה וקבעה כי מלבד ביצוע עבירות המרמה, גם ניסיונו של החייב להסתיר מהנאמן את העובדה שהוגש נגדו כתב אישום כה חמור וכי הוא הורשע במעשים שיוחסו לו, מהווה ניצול לרעה של הליכי פשיטת הרגל. זאת נוסף על טענתו כי יש לאפשר לו לפתוח דף חדש ולתת לו הפטר מחובותיו, בזמן שבו הוא מבצע עבירות פליליות חמורות.


פש"ר 1264-08-11