לא מעט אנשים אשר מעוניינים לרכוש דירה חדשה למגורים שוקלים להצטרף לקבוצת רכישה, במטרה להוזיל את העלויות הכרוכות בתהליך. באמצעות התארגנות במסגרת קבוצת רכישה, חברי הקבוצה רוכשים מגרש לבניית פרויקט משותף, תוך התנהלות והתקשרות עם קבלני ביצוע ויזמים. זאת להבדיל מפרויקט בנייה רגיל, שבמסגרתו הקבלן אחראי על כל שלבי הפרויקט, החל מרכישת הקרקע ועד פיקוח על הבנייה עצמה.


למרות הסיכונים הטמונים בקבוצות רכישה ואי הוודאות הכרוכה בכך מבחינת לוחות הזמנים, שינויים שעלולים להיות במחיר הסופי או זהות הגורם המארגן, עדיין מדובר בתופעה שכיחה מאוד בשוק הנדל"ן הישראלי. עם זאת, לא כולם יודעים מהם היבטי המס, על מי חל מס הרכישה, כיצד ניתן לחסוך במס ומי אמור לשלם את המסים.


כיצד התארגנות במסגרת קבוצת רכישה משפיעה על היבטי המס?


הצטרפות לקבוצת רכישה כרוכה בחתימה על הסכם שיתוף בין חברי הקבוצה, שמספרם יכול להגיע גם לאלפים. ההסכם קובע כיצד יתבצעו עסקאות רכישת הקרקע וההתקשרות מול הקבלן, מונה את ההתחייבויות אשר חלות על כל אחד מחברי הקבוצה, וכן מסדיר לוחות זמנים מבחינת העברת תשלומים, התקשרות עם עורך דין וקבלת מימון מהבנק אשר מלווה את הפרויקט.


כאשר קבוצת רוכשים מתארגנת במשותף לרכישת קרקע והקמת פרויקט מגורים, למעשה מתקיים פיצול לשתי עסקאות: הראשונה היא עסקה לרכישת המקרקעין, ואילו השנייה היא עסקה לקבלת שירותי בנייה מקבלן. לפיצול זה יכולות להיות השלכות מבחינת המס.


מהי החבות במס רכישה ובמע"מ בקבוצת רכישה?


רכישת קרקע כרוכה בתשלום מע"מ ומס רכישה. מבחינת מס רכישה, כאשר מדובר בדירת מגורים, כלומר כאשר מדובר בזכויות בקרקע אשר נמכרות לקבוצת אנשים המאורגנים כקבוצת רכישה ומיועדות לשמש למגוריהם, חוק מיסוי מקרקעין קובע כי שיעור מס הרכישה יחול על כל רוכש בהתאם לשוויה של הדירה כדירה בנויה, ולא רק עבור שווי חלק המגרש אשר שייך לרוכש.


בדרך כלל בקבוצות רכישה קיים גורם מארגן, בין שמדובר ביזם, בעורך דין, במתווך או בקבלן. הגורם המארגן יוזם את ההתקשרויות עם אנשי המקצוע ומנהל איתם משא ומתן בשמם של חברי הקבוצה, מטפל בהשגת האישורים וההיתרים, פועל מול הרשויות, מפקח על התקדמות הפרויקט וכדומה. בתמורה לכך, פעמים רבות זוכה הגורם המארגן לקבל את דירת המגורים הטובה ביותר בפרויקט המגורים.


לעתים יחויב הגורם המארגן בדומה למיסוי קבלן בפרויקט בניה סטנדרטי. כלומר, המיסוי יחול עבור שתי עסקאות נפרדות - האחת, רכישת המגרש, והשנייה, מכירת זכויות בקרקע או זכויות בנכס המוגמר לרוכשים הסופיים.


מלבד זאת, מס בכנסה ומע"מ יכולים לחול על משקיעים אשר פועלים במסגרת קבוצת רכישה, כלומר מארגנים קבוצות רכישה ומשקיעים במספר פרויקטים במקביל. לא פעם נמכרות דירות מגורים על ידי יזמים ומשקיעים בקבוצות רכישה מיד לאחר סיום הבנייה לרוכשים שלא התארגנו במסגרת קבוצת הרכישה קודם לכן. אם פעילותם של היזמים או המשקיעים הללו תסווג על ידי רשות המסים כפעילות עסקית, הם יחויבו במע"מ ובמס הכנסה.

 

יש לך שאלה?

פורום קבוצת רכישה | עסקת קומבינציה


בשל מורכבות המיסוי אשר חלה בקבוצות רכישה, כדאי מאוד להיוועץ עם איש מקצוע כדי להבין מה שיעור המס שיחול על הרוכש, ואילו מסים יחולו, זאת עוד לפני החתימה על הסכם השיתוף של קבוצת הרכישה והעברת התשלומים הנלווים.