בישראל נפגעים מדי יום אנשים בעקבות מעורבות בתאונות דרכים, אם באופן קל או קשה. באופן כמעט יומי עולים לכותרות סיפורים על תאונות דרכים קטלניות, אשר לא פעם מסתיימות אף באופן טרגי, בפציעות חמורות ובמוות. דווקא בגלל שכיחות המקרים שבהם נגרמים נזקי גוף עקב תאונות דרכים, חשוב לדעת כי כל מי שנפגע כתוצאה מתאונת דרכים, זכאי לתבוע ולקבל פיצויים מפוליסות ביטוח שונות ואף מהמוסד לביטוח לאומי.


על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אין צורך להוכיח על מי חלה האחריות לגרימת התאונה כדי לקבל פיצויים. גם מי שנפגע בתאונה כתוצאה מהתנהלות רשלנית או חוסר זהירות שלו עצמו זכאי לקבל פיצויים.


למעשה, כל בעל רכב מחויב לשלם ביטוח חובה, כדי שבמקרה של פגיעה בתאונת דרכים, אם של הנהג עצמו או של אנשים אחרים כגון הולכי רגל או נוסעים נוספים ברכב, פוליסת הביטוח תשלם פיצויים למי שנפגע.


כנגד מי ניתן להגיש תביעה לפיצויים בעקבות פגיעה בתאונת דרכים?


ישנם מספר גורמים אפשריים שניתן לתבוע מהם פיצויים במקרה של פגיעה בתאונת דרכים, בהתאם לנסיבות המקרה. כאשר מדובר בנהג הרכב עצמו או בנוסעים אחרים ברכב, התביעה תוגש כנגד חברת הביטוח שבמסגרתה הרכב מבוטח בביטוח חובה. כך גם במקרה של פגיעה בהולך רגל - התביעה תוגש כנגד חברת הביטוח אשר מבטחת את הרכב.


אך את מי ניתן לתבוע במקרה של תאונת פגע וברח, או כאשר הרכב הפוגע אינו מבוטח בביטוח חובה? במקרה כזה, אפשר לתבוע את קרנית. מדובר בקרן פיצויים שהוקמה במיוחד במטרה לאפשר קבלת פיצויים, במקרים שבהם לא ניתן להגיש תביעה לפיצויים כנגד חברות הביטוח מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.


כיצד נקבעים הפיצויים שמקבלים נפגעי תאונות דרכים?


תחילה, חשוב מאוד לפנות לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, גם אם הפגיעה אינה חמורה. זאת כדי לוודא שהנפגע אכן מקבל את הטיפול הרפואי שהוא זקוק לו בעקבות הפגיעה, וכן לצורך תיעוד התאונה והנזקים שנגרמו בעקבותיה. ניתן לקבל פיצויים בעקבות תאונת דרכים גם אם הפגיעה אינה חמורה.


הפיצויים ניתנים על פי מספר ראשי נזק כגון כאב וסבל ואובדן ההכנסות שנגרמו כתוצאה מהפגיעה, וכן תלויים בגילו של הנפגע, בחומרת הפציעה, בהכנסותיו לפני התאונה וכדומה. חישוב הפיצויים בגין כאב וסבל יבוסס על גילו של הנפגע, שיעור הנכות הצמיתה שנקבעה לו ומשך התקופה שבה היה מאושפז. כמו כן, ניתן לקבל פיצויים עבור עזרה שלה נזקק הנפגע מבני משפחתו או מגורמים אחרים בעקבות פציעתו בתאונת הדרכים.


מלבד זאת, מי שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצויים עבור ההוצאות שהוציא בעקבות הפציעה, למשל עבור טיפולים, נסיעות, רכישת תרופות וכדומה. נוסף על כך, יבוצע חישוב של הפסדי השכר שנגרמו לו בשל אובדן כושר העבודה, וכן חישוב נוסף של הפסדי ההכנסות שייגרמו לו בעתיד בעקבות פציעתו בתאונת הדרכים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


אם תביעת הפיצויים הייתה כרוכה בניהול הליך משפטי כנגד חברת הביטוח או כנגד קרנית, הנפגע יהיה זכאי אף לקבל פיצויים עבור ההוצאות המשפטיות, לרבות תשלומי אגרות בבית המשפט, תשלום שכר טרחת עורכי דין וכדומה.


בכל מקרה של פגיעה בעקבות תאונת דרכים, כדאי לקבל ייעוץ משפטי כדי להעריך את גובה הפיצויים שניתן לקבל, ולמקסם את הזכויות בהליך המשפטי מול חברות הביטוח.