בעלי מוגבלויות שונות מתמודדים עם לקויות פיזיות, קוגניטיביות או נפשיות אשר מגבילות את תפקודם באופן משמעותי בניהול חיי היומיום. כדי להגן על זכותם הבסיסית לשוויון זכויות בתחומי החיים השונים, נחקק חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אשר מספק אפשרות לבעלי המוגבלויות לנהל את חייהם בעצמאות, בדומה לשאר הציבור.


חוק הנגישות אוסר על אפליית בעלי מוגבלויות במקומות העבודה, ומחייב רשויות ובעלי עסקים להנגיש אתרי אינטרנט ומקומות ציבוריים ומבנים לטובת אנשים עם מוגבלויות. מה כוללים חוק הנגישות ותקנות הנגישות, ומהן אפשרויות הפעולה המשפטיות שניתן לנקוט כנגד מי שמפר אותם? אילו חובות חלות על בעלי עסקים ומתי ניתן לתבוע פיצויים בגין הפרת חוק הנגישות?


הנגשת מקומות ציבוריים, בתי עסק ואתרי אינטרנט: מהי חובת הרשויות, הארגונים ובתי העסק?


מרכזי עסקים, מפעילי תחבורה ציבורית, ארגונים, מוסדות, רשויות מקומיות וציבוריות וכן משרדים ממשלתיים מחויבים להנגיש את מוסדותיהם לטובת ציבור בעלי המוגבלויות. מלבד זאת, בכל מקום עבודה שבו מועסקים יותר מ-25 עובדים חייב לפעול רכז נגישות ויש לדאוג לנוהלי נגישות ברורים וקבועים.


מדובר על הנגשה פיזית של העסק, ובמקרים רבים אף בהנגשת אתר האינטרנט של העסק. בין היתר, התאמת העסק תתבצע באמצעות מערכות כריזה, שלטים בכתב ברייל, התקנת מעליות, שירותי נכים, אפשרות גישה לבעלי מוגבלויות תנועה אל תוך בתי העסק, מדבקות נגישות, התאמת גובה דלפק הקבלה ועוד ועוד.


בכל הנוגע לאתרי אינטרנט, חובת ההנגשה חלה על כלל אתרי האינטרנט הציבוריים, וכן על אתרים מסחריים, אתרי אינטרנט המספקים שירותי תיירות וספורט, אתרי שירותים פיננסיים, אתרי אינטרנט המספקים שירותי תחבורה ועוד. אתרי האינטרנט צריכים להיות מונגשים ללקויי ראייה ושמיעה, לבעלי מגבלות שכליות ועוד.


הפרת חוק הנגישות: מהם העונשים ומתי ניתן להגיש תביעה לפיצויים?


מי שאינו עומד בחוק הנגישות ובתקנותיו עלול לעמוד בפני הליכים פליליים ואזרחיים שיתנהלו כנגדו באופן מקביל. בעל עסק שלא הנגיש את עסקו על פי החוק עלול לשלם קנסות בסכומים גבוהים של עשרות אלפי שקלים וייאלץ להתמודד עם כתב אישום פלילי, על כל ההשלכות שנובעות מכך, לרבות עונשים חמורים ואפילו מאסר בפועל במקרים חמורים.


מלבד זאת, בעלי המוגבלויות עצמם רשאים ויכולים להגיש תביעה אזרחית כנגד מקומות עסקים שאינם מונגשים ופועלים בניגוד לחוק, ולדרוש פיצויים בגין הפרת החוק. במסגרת תביעת נגישות ניתן לקבל פיצויים ללא הוכחת נזק בסכום שיכול להגיע ל-50 אלף שקלים.


עם זאת, אם בעל העסק יוכיח כי הוא פועל על פי צו נגישות והמועדים הקבועים בו, כי כבר הוגשה נגדו תביעה והוא ממלא אחר פסק הדין שניתן באותה תביעה, או שהתביעה הקודמת הוגשה נגדו בתוך תקופה של עד שלושה חודשים לפני התביעה הנוכחית, וכן בנסיבות מסוימות אחרות, בית המשפט לא יקבע פיצויים מבלי שהתובע יוכיח את הנזק שנגרם לו כתוצאה מהפרת חובת הנגישות.

 

יש לך שאלה?

פורום נגישות לאנשים עם מוגבלויות ונכים, מהן הזכויות שלנו?


נוסף על כך, ניתן להגיש תביעה ייצוגית כנגד תאגידים ומוסדות שלא קיימו את הוראות חוק הנגישות, הן על ידי נציבות השוויון לבעלי מוגבלויות, הן על ידי בעלי המוגבלויות עצמם והן על ידי ארגונים שונים.