חוק הגנת השכר קובע מהן זכויות העובדים השכירים בכל הנוגע לשכרם, ומהן החובות אשר חלות על המעסיקים. בין היתר מסדיר החוק נושאים חשובים כגון מהם המועדים להעברת המשכורת, מה נחשב הלנת שכר, באיזה אופן ניתן להעביר את השכר לעובדים, מה ניתן לקזז ולנכות מהשכר וכדומה.


באופן עקרוני, ישנן כמה אבני יסוד אשר מרכיבות את השכר: שכר הבסיס אשר משולם עבור העבודה עצמה, וזאת בהתאם לחוזה העבודה, וכן זכויות סוציאליות המגיעות לעובד על פי חוקי העבודה השונים, הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה.


האם החוק מתיר לקבוע תשלומים עבור שעות נוספות גלובליות בסכום חודשי קבוע?


בכל הנוגע לשעות נוספות, על פי חוק הגנת השכר לא ניתן לקבוע תשלומים עבור שעות נוספות או עבודה בימי המנוחה במסגרת שכר הבסיס, וזאת מלבד מקרים מסוימים או ענפי עבודה מסוימים שבהם נקבע אחרת.


על כן, החוק למעשה אוסר על קביעת שעות נוספות באופן גלובלי. כלומר, אם המעסיק והעובד הסכימו ביניהם במסגרת חוזה ההעסקה על שכר בסיס מסוים, גובה השכר לא יכול לכלול גם תשלומים שיקבל העובד עבור עבודה בשעות נוספות.


למרות זאת, ניתן לקבוע במסגרת חוזה העבודה סעיף נפרד הקובע תשלום גלובלי עבור שעות נוספות, ובלבד שהתשלום מחושב לטובתו של העובד ומשקף בצורה הוגנת את מספר השעות הנוספות הצפויות. כלומר, אם נקבע בהסכם תשלום נפרד קבוע עבור מספר קבוע של שעות נוספות, מדובר בחוזה חוקי - כל עוד העובד לא נדרש לעבוד מעבר למכסת השעות שנקבעה.


כמו כן, קביעת תשלום קבוע עבור שעות נוספות במסגרת החוזה אינה יכולה להחליף כל תשלום אחר עבור הטבות סוציאליות שונות אשר מגיעות לעובד על פי חוק.


האם העובד זכאי לתשלום נוסף אם עבד מעבר לשעות הנוספות שנקבעו מראש?


רכיב התשלום עבור השעות הנוספות אשר נקבע מראש בין המעסיק והעובד יינתן לעובד גם בחודשים שבהם לא עבד בפועל את מלוא השעות הנוספות אשר עליהן הוסכם מראש, אלא אם כן הוסכם כי התשלום יהיה תלוי במספר השעות הנוספות אשר בוצעו בפועל. אם עבד יותר מהשעות הנוספות שנקבעו - הוא זכאי לקבל תוספת תשלום עבור כל שעה נוספת.


כמו כן, גובה התשלום שסוכם מראש על שעות נוספות קבועות חייב להיקבע על פי התנאים שנקבעו לכך במסגרת חוקי העבודה השונים, וביניהם חוק שכר מינימום וחוק שעות עבודה ומנוחה, כלומר לפחות בשיעור של 125% מגובה שכר הבסיס.


כדי לקבוע בהסכם ההעסקה תשלום גלובלי שיקבל העובד בגין שעות נוספות קבועות, חובה להפריד בין תשלום זה לשכר הבסיס, ולקבוע מראש מהו מספר השעות הנוספות הצפויות להתבצע באופן קבוע.


המעסיק מחויב על פי חוק לוודא מהו מספר השעות הנוספות שמתבצע בפועל ולפקח על שמירת התנאים שהוסכמו בינו ובין העובד במסגרת החוזה.


הפרת האמור בחוזה או קיזוז מהתשלום שסוכם עבור השעות הנוספות מרכיבי שכר אחרים שמגיעים לעובד על פי חוקי העבודה, מהווים עילה להגשת תביעה כנגד המעסיק בבית הדין לעבודה. ניתן גם לתבוע את התשלומים המגיעים עבור שעות נוספות רטרואקטיבית לשנים קודמות שבהן העובד לא קיבל את המגיע לו.

 

יש לך שאלה?

פורום שעות נוספות ותביעות שכר בעבודה


חובת הוכחת מספר השעות הנוספות בבית הדין לעבודה במקרה כזה חלה על המעסיק, אשר מחויב על פי חוק לנהל רישום מסודר של שעות העבודה בפועל. אם חוזה העבודה לא היה חוקי מבחינת דרישות החוק, גם אם העובד הסכים לתנאים שנקבעו בו - בית הדין לעבודה לא יאשר הסכם שכזה.