אנשים רבים נישאים בפעם השנייה לאחר שהקשר הקודם הסתיים בגירושין או בפטירת בן הזוג. העלייה במספר מקרי הגירושין הביאה אף היא לעלייה במספר הזוגות שנישאים בפרק ב', לאחר שכבר הספיקו להינשא פעם אחת, לצבור רכוש ולעתים אף להביא ילדים.


נישואים בפרק ב' מאופיינים בכך שבדרך כלל, בני הזוג מגיעים אל הקשר לאחר שכבר הספיקו לצבור רכוש, שיכול לכלול נכסי מקרקעין, חשבונות בנק, חסכונות וחפצים רבים. ישנם בני זוג שמגיעים עם יותר רכוש אל תוך מערכת היחסים. על כן יש חשיבות לערוך הסכם ממון אשר ישמור על הרכוש גם במקרה של פרידה בעתיד, בייחוד כאשר לבני הזוג יש ילדים מהקשר הקודם.


מה כדאי לקבוע במסגרת הסכם הממון?


במרבית המקרים כאשר מדובר בהסכם ממון שעליו חותמים בנישואים שניים, נקבעת הפרדה רכושית אשר לפיה כל הרכוש שנצבר לפני שנוצרה הזוגיות - לא יחולק במקרה של פרידה. כך גם יכולים בני הזוג לקבוע כי במקרה של פרידה, לא יחולו חובות מזונות והשתתפות בגידול הילדים של הצד השני.


ללא הסכם ממון, הזכויות בנכסים שנצברו עלולות להיפגע, וכך גם עלולים להיווצר סכסוכי ירושה בין הילדים או בן הזוג הקודם לבן הזוג הנוכחי. על כן, מתן תוקף משפטי להסכמות שהגיעו אליהן בני הזוג מראש באמצעות הסכם הממון, יכול לחסוך סכסוכים משפחתיים קשים בעתיד.


בדרך כלל מסדירים גם את שאלת המגורים המשותפים במסגרת הסכם הממון, מאחר שבמקרים רבים אחד מבני הזוג עובר להתגורר בדירתו של בן הזוג השני, דבר שיכול ליצור מחלוקות לגבי זכויותיו בדירה במקרה של פרידה או של פטירה. מכל מקום, כדאי לקבל ייעוץ מעורך דין אשר עוסק בתחום דיני המשפחה בכלל ובעריכת הסכמי ממון בפרט, כדי להגיע להסכם שישמור על האינטרסים של שני הצדדים.


בן הזוג לשעבר דרש חצי מהדירה אף על פי שחתם על הסכם ממון, בטענה שמדובר בהסכם פיקטיבי


לאחרונה דחה בית המשפט לענייני משפחה בנצרת תביעה רכושית של אדם, אשר דרש לקבל מחצית מהרכוש של בת זוגו בפרק ב' לאחר שנפרדו, בטענה שהייתה ביניהם כוונת שיתוף למרות קיומו של הסכם ממון אשר קבע אחרת. ואולם, השופטת התרשמה כי דווקא הייתה הפרדה רכושית בין בני הזוג ודחתה את התביעה. היא חייבה את התובע לשאת בהוצאות המשפט בסכום של 15 אלף שקלים.


מדובר בבני זוג אשר הגיעו אל הקשר לאחר גירושין, כאשר לכל אחד מהם ילדים מהקשר הקודם. חצי שנה אחרי שהכירו עבר הגבר לגור יחד עם האישה ובנותיה, וכעבור מספר שנים עברו להתגורר בדירת מגורים שהייתה בבעלותה של האישה.


באותו מועד הם ערכו ביניהם הסכם ממון שבו הובהר כי חשבונות הבנק שלהם נפרדים, וכי דירת המגורים בבעלותה הבלעדית של האישה. אחרי שנפרדו, תבע הגבר להכיר ביניהם כידועים בציבור, ולפיכך להכיר בזכאותו לקבל חצי מהרכוש לאור חזקת השיתוף.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם ממון


הוא טען כי הסכם הממון פיקטיבי ונועד להגן על הרכוש המשותף מפני אשתו לשעבר ונושים שונים, וכן טען כי הוטעה לחתום על ההסכם.


אך השופטת התרשמה כי ההסכם דווקא משקף באופן אמיתי את כוונתם של בני הזוג להפריד את הרכוש, ציינה כי עדותו של הגבר הותירה בה רושם שלילי וסיימה בכך שלא ניתן להתנער בקלות מהסכם ממון אשר עליו חתם מבלי להוכיח כי הוטעה או רומה.