לא מעט ילדים נפצעים בכל שנה עקב תאונות בבית. הם שובבים, לא מודעים לסכנות האורבות ברחבי הבית ותפיסת הסביבה שלהם מוגבלת. התאונות עלולות לקרות ברגע אחד של חוסר תשומת לב של המבוגר המשגיח, ולמרבה הצער יכולות להסתיים בפציעות חמורות ובנזקי גוף קשים.


התאונות הנפוצות ביותר שבהן נפצעים ילדים בבתים כוללות נפילות, החלקות, כוויות מחומרים רותחים, הרעלות מחומרים מסוכנים, נפילה במדרגות וחנק ממאכלים או חפצים קטנים.


ניתן לנקוט אמצעי זהירות שיכולים למנוע תאונות ילדים בבית, כגון התקנת שערים במדרגות, הרחקת חומרי ניקיון, הדברה ותרופות מהישג ידם של הילדים ועוד. אך מה ניתן לעשות במקרה של פציעה? האם הילדים מבוטחים בגין תאונות בבית?


מה כוללת פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, והאם היא תקפה גם על תאונות בבית?


כל ילד במדינת ישראל מבוטח על פי חוק בפוליסת ביטוח תאונות אישיות, אשר תקפה מגיל הגן ועד גיל 18. מדי שנה משלמים ההורים לפוליסת הביטוח באמצעות תשלומי החובה השנתיים לרשויות המקומיות.


פוליסת הביטוח הזו מכסה לא רק תאונות שמתרחשות במסגרת החינוכית, בגן או בבית הספר, אלא תקפה במשך כל ימות השנה, 24 שעות ביממה. כלומר, גם אם הילד נפצע בביתו או בביתם של חברים, יש לו כיסוי ביטוחי מתוקף ביטוח תאונות תלמידים. חשוב לדעת כי ניתן לתבוע פיצוי גם אם התאונה אירעה בשל חוסר זהירות של הילד ולא רק במקרים שבהם חלה התרשלות כלשהיא.


ביטוח תאונות אישיות לילדים מכסה כמעט את כל סוגי הפציעות, למעט פגיעות בתאונות דרכים, בתאונות עבודה או בפעולות איבה. במקרים אלו ניתן לקבל פיצויים מהביטוח הלאומי. כלומר, פוליסת הביטוח מכסה מקרים של חנק, הרעלות, נפילות, פציעות שנגרמו מבעלי חיים, פציעות מחפצים חדים, קטטות, מוצרים פגומים, טביעה ועוד ועוד.


כמו כן, כאשר הפגיעה נגרמה כתוצאה מרשלנות כלשהי, ניתן להגיש תביעה לפיצויים כנגד הגורם האחראי. למשל, השנה נקבעו פיצויים בסכום של יותר מ-100 אלף שקלים לילד בן תשע שנפצע בחוג כדורסל עקב החלקה בשלולית מים.


הילד שנפצע בראשו הגיש תביעה הן כנגד העמותה שבמסגרתה פעל החוג והן נגד העירייה בטענה שהתרשלו. העמותה טענה כי פציעתו נגרמה עקב סיכון רגיל שעלול לקרות במסגרת משחק כדורסל, ואילו העירייה טענה כי מגרש הכדורסל היה באחריותה של העמותה ולכן אי אפשר להאשים אותה.


שופטת בית משפט השלום בקריות קיבלה את התביעה וקבעה כי מרבית האשמה מוטלת על העמותה, אם כי גם העירייה אשמה מכיוון שהיא אחראית על התחזוקה השוטפת של אולם הספורט. סכום הפיצויים נקבע לפי קביעת אחוזי הנכות, בניכוי התשלומים שקיבל הילד מהמוסד לביטוח לאומי.


מה צריך לעשות כדי לתבוע פיצויים מפוליסת ביטוח תאונות אישיות לילדים?


תחילה, חשוב להקפיד ולשמור את כל המסמכים הרפואיים ממוקד החירום או בית החולים אשר מתעדים את הפגיעה, ונוסף על כך לשמור את הקבלות המוכיחות את התשלומים הנלווים אשר גם בגינם ניתן לקבל פיצויים, כגון רכישת אמצעים רפואיים, הוצאות עבור פינוי וכדומה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים


לאחר הפגיעה יש למלא טופס תביעה, שאותו ניתן לקבל במזכירות בית הספר או בגן הילדים. את התביעה מגישים ההורים בשמו של הילד שנפצע. חשוב לדווח למוסד החינוכי על כל פגיעה, גם אם אירעה מחוץ לשעות הלימודים, כמה שיותר מהר, ולדאוג לקבל אישורים הן על הדיווח והן על ימי ההיעדרות בעקבות הפגיעה.