בית משפט השלום באילת דן בעונשה של צעירה כבת 20 אשר הורשעה על פי הודאתה בביצוע עבירה פלילית של ידיעה כוזבת. זאת לאחר שהגישה תלונה במשטרה על בעילה שלא בהסכמה, תלונה שהובילה למעצרו של הבחור אשר נגדו התלוננה לתקופה של יומיים.


הצעירה אשר הביעה חרטה עמוקה על מעשיה וביקשה להתנצל על הפגיעה באותו בחור ולפצותו, חויבה לשלם לו פיצויים בסכום של עשרת אלפים שקלים. מלבד זאת הטיל עליה בית המשפט שלושה חודשי מאסר על תנאי לתקופה של שלוש שנים, וצו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 180 שעות.


במסגרת גזר הדין פורטו עובדות המקרה: השניים הכירו במסיבה באילת והמשיכו להתכתב לאחר מכן בוואטסאפ. הם קבעו להיפגש למחרת בבית המלון שבו התארח הבחור, ובחדר המלון קיימו יחסים אינטימיים בהסכמה הדדית. כעבור חמישה ימים הגישה הצעירה תלונה בתחנת המשטרה באילת, ובמסגרתה טענה כי באותו יום נאנסה תוך שימוש בכוח. בעקבות תלונתה שהה הצעיר במעצר במשך יומיים.


מה הוביל את הצעירה להגיש תלונה שקרית על אונס?


היא ביקשה להוסיף פרטים על השתלשלות האירועים, וסיפרה באמצעות בא כוחה כי דיווחה לאחותה בבכי שעברה סיטואציה לא נוחה עם מישהו. אחותה סיפרה לאמה כי נאנסה, והצעירה שחששה מתגובתה של האם שיקרה ואמרה שנאנסה. התלונה במשטרה נמסרה תוך הפעלת לחץ על ידי משפחתה. כעבור מספר ימים חזרה בה מתלונת השווא, לאחר שעברה חקירה תחת אזהרה.


אחרי הרשעתה היא נשלחה לתסקיר שירות המבחן, אשר פירט את נסיבות חייה. מדובר בצעירה נורמטיבית אשר הגיעה מבית דתי. היא חשה רגשות אמביוולנטיים לאחר שקיימה יחסים אינטימיים עם הבחור, והגישה את התלונה אחרי שמשפחתה הפעילה עליה לחץ רב. לאור החרטה העמוקה שהביעה ורגשות הצער והאמפתיה שגילתה כלפי אותו בחור, קצין המבחן המליץ לבית המשפט להשית עליה עונש חינוכי ושיקומי.


כיצד התמודד הגבר עם מעצר השווא שבו נאלץ לשהות בעקבות התלונה?


הבחור שהוגשה כנגדו התלונה הגיש תצהיר ובו פירט מה עבר עליו בעקבות תלונת השווא. מעצרו התרחש באישון לילה והוא ספג מצד השוטרים התנהלות מזלזלת. אותה חוויה הותירה בו טראומה ועד היום הוא סובל מחרדות, חוסר אונים וצער.


השופט הדגיש בתחילת דבריו את הערכים שנפגעו עקב תלונת השווא של הצעירה: תלונות שווא מהוות בזבוז משאבים שנחוצים לחקירת עבירות שהתבצעו באמת, ובכך הן פוגעות לא רק במי שהוגשה נגדו תלונת שווא אלא בציבור כולו. במקרה זה, הגם הגבר נפגע קשות בכך ששהה במעצר של יומיים.


לגבי נסיבות ביצוע העבירה, השופט התייחס לכך שתלונתה של הצעירה הייתה מפורטת מאוד ומצביעה על תכנון המעשה. עם זאת, התלונה הוגשה בעקבות הלחץ שבו הייתה נותנה ומתוך סערת רגשות, ולא במטרה לפגוע בבחור או לבזבז את זמנה היקר של המשטרה.


אמנם יש להטיל את האחריות המלאה על הנאשמת, קבע השופט, אך אי אפשר להתעלם מהנסיבות שהובילו אותה להגיש את התלונה השקרית, לרבות הרקע הדתי שבו גדלה והתחנכה. בנסיבות המקרה, השופט החליט לדחות את בקשתה של הנאשמת לבטל את הרשעתה כדי שלא לפגוע באפשרויות תעסוקה בעתיד.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מין ותלונת שווא במשטרה


עם זאת, התחשב השופט בעובדה שמדובר בצעירה נורמטיבית ללא עבר פלילי, ללא ניסיון מיני קודם, שהגיעה מבית דתי והביעה חרטה עמוקה ואמיתית על מה שעשתה. בהתחשב במכלול הנתונים, הוחלט כי הצעירה תשלם פיצויים בסכום של עשרת אלפים שקלים, תבצע שירות לתועלת הציבור בהיקף 180 שעות וכן יוטלו עליה שלושה חודשי מאסר על תנאי.
 


עודכן ב: 17/05/2018