בכל זוגיות עוברים עליות וירידות, ואף משברים שלעתים מאיימים על המשך הקשר. כאשר מדובר בבני זוג נשואים, ובייחוד כאשר יש להם ילדים משותפים, פירוק התא המשפחתי הוא עניין מורכב וקשה, שיכולות להיות לו השלכות משמעותיות עוד שנים קדימה. במקרה כזה, ישנם זוגות שמעדיפים לנסות ולשקם את הקשר לפני שמחליטים סופית להתגרש.


הפתרון המשפטי האפשרי למציאות המורכבת הזו יכול להיות עריכת הסכם שלום בית ולחלופין גירושין. מדובר בהסכם שבמסגרתו מעלים בני הזוג על הכתב הסכמות שהגיעו אליהן בעניין שיקום הקשר. למשל, טיפול זוגי או חלוקת המטלות בבית. בד בבד, ההסכם כולל גם הסכמות על נושאים כמו חלוקת הרכוש או משמורת על הילדים במקרה שניסיון שלום הבית ייכשל, והם יחליטו להתגרש בסופו של דבר.


כלומר, במקרה של פרידה, יוכלו בני הזוג לסיים את הקשר באופן יחסית פשוט ומהיר, ללא צורך להיגרר לסכסוכים בערכאות המשפטיות. זאת מכיוון שכבר החליטו כיצד יוסדרו הסוגיות המשמעותיות אשר כרוכות בגירושין.


מה אפשר לכלול במסגרת נוסח הסכם שלום בית, ואיך נותנים לו תוקף משפטי?


כדי שההסכם יחייב את שני הצדדים, יש להביאו לאישור בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. לאחר אישורו, הוא יקבל תוקף משפטי מחייב. לצורך אישור ההסכם, בני הזוג יתייצבו בפני דיין או שופט, אשר יבחן האם מלוא הסעיפים בהסכם מובנים להם, שההסכם לא כולל הוראות הנוגדות את תקנות הציבור ושהוא נחתם מרצונם החופשי של בני הזוג.


במסגרת ההסכם אפשר לכלול את כל הסוגיות אשר קשורות בגירושין, לרבות משמורת, מזונות, חלוקת רכוש, וכל נושא אחר שבני הזוג מעוניינים לכלול בו. ההסדרים אשר נקבעים במסגרת ההסכם ימומשו במקרה של גירושין.


ההסכם גם צריך לכלול הסדרים שהסכימו עליהם בני הזוג לצורך שיקום הקשר. למשל, טיפול זוגי והתקופה שבה ינסו לתת הזדמנות נוספת לקשר, החלטות הקשורות לאופן גידול וחינוך הילדים, הסכמות באשר לביקורים משפחתיים, חלוקת המטלות בניהול משק הבית, הסכמות לגבי ההתנהלות הפיננסית של התא המשפחתי וכדומה.


לאור ההשלכות על הנושאים המשמעותיים ביותר במקרה של גירושין, חשוב שניסוח ההסכם יתבצע באופן מפורט ומקצועי ככל שניתן. בני הזוג יכולים לפנות לעורך דין שילווה אותם בהליך ניסוח ההסכם, או לערוך אותו באמצעות הליך גישור. כך יוכלו לוודא שלא הושמט דבר ושכל זכויותיהם נשמרות.


מה קורה אם אחד הצדדים מפר את ההסכם?


כאמור, להסכם שלום בית לחלופין גירושין יש תוקף משפטי מחייב, וזאת לאחר שניתן לו אישור על ידי אחת הערכאות המשפטיות המוסמכות לכך. עם זאת, לא תמיד ניתן לאכוף אותו, וזאת מכיוון שמדובר במערכת יחסים שבינו לבינה ולא בחוזה עסקי.


לא תמיד אחד הצדדים או שניהם עומדים בתנאים שקבעו לעצמם לשיקום הקשר, ולא תמיד יהיו להפרת ההסכם השלכות משפטיות. לכל אחד מהצדדים מותר להחליט בכל שלב כי ברצונו להתגרש, גם אם חתמו ביניהם על הסכם שלום בית.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם שלום בית - איך עושים את זה?


עם זאת, כאשר מדובר בהפרת הסכם אשר מלווה בהתנהלות שלא בתום לב, במרמה או בהולכת שולל על ידי אחד הצדדים, יכולות להיות להפרה מסוג זה השלכות בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה.


במקרה כזה, ההסכם למעשה מתבטל וההחלטות הקשורות בנושאי הגירושין השונים נתונות להכרעת הערכאה המשפטית, אשר רשאית להביא בחשבון את התנהלותם של הצדדים שהובילה להפרת ההסכם.