תאונת עבודה מוגדרת בחוק הביטוח הלאומי כתאונה שמתרחשת במהלך העבודה או במסגרת פעילות אשר קשורה בעבודה, לרבות תאונת דרכים בדרך לעבודה או לאחר העבודה בדרך הביתה. אם תאונת הדרכים מוגדרת גם כתאונת עבודה, ניתן להגיש תביעה ולקבל פיצויים הן במסגרת פוליסת ביטוח החובה של הרכב והן מהמוסד לביטוח לאומי.


תאונת דרכים בעבודה: מהי הגדרת תאונת עבודה ואת מי תובעים?


חשוב להבין שלא כל תאונת דרכים בדרך לעבודה או ממנה נחשבת גם לתאונת עבודה. כדי שהתאונה תוגדר כתאונת עבודה, התנאי הוא שהיא צריכה להיות קשורה בעבודה. כלומר, כל נסיעה המהווה סטייה מהמסלול הרגיל של העובד בדרך לעבודה או בחזרה הביתה - לא תיחשב גם לתאונת עבודה.


עם זאת, ישנם מקרים אשר החוק והפסיקה מכירים בהם כתאונת עבודה, אף על פי שהעובד סטה מהדרך או עצר בעצירת ביניים בדרך ואז נפגע בתאונה. למשל, כאשר העובד אסף או הוריד את הילדים במסגרות החינוכיות, גם אם גן הילדים או בית הספר אינם חלק מהמסלול הרגיל בדרך לעבודה.


אף אם העובד עצר בבוקר להתפלל בדרך לעבודה, התאונה תוכר כתאונת עבודה. כך גם אם סטה מהדרך כדי למלא אחר הוראות המעסיק, למשל במקרה שהמעסיק מבקש מהעובד לקנות משהו בדרך למשרד או לאסוף מסמכים ממקום אחר. גם אם התאונה אירעה כאשר העובד רכב לעבודה על אופניים, לרבות אופניים חשמליים או קורקינט ממונע, היא יכולה להיחשב לתאונת עבודה.


לעובדים עצמאיים יש אותן זכויות לקבל פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי בעקבות תאונת דרכים המהווה גם תאונת עבודה, בדיוק כמו עובדים שכירים.


האם ניתן לקבל פיצויים כפולים מהביטוח הלאומי ומחברת הביטוח?


התשובה לשאלה זו שלילית. אמנם מי שנפגע בתאונת דרכים שנחשבת גם לתאונת עבודה זכאי לקבל פיצויים הן מהביטוח הלאומי והן מחברת הביטוח, אולם מדובר בפיצויים משלימים. כך, כל סכום שהתקבל מהביטוח הלאומי יקוזז מהסכום שמשולם מחברת הביטוח.


מבחינת הזכויות בביטוח הלאומי, עובד שנפגע כתוצאה מתאונת עבודה יכול לקבל דמי פגיעה לפרק זמן של שלושה חודשים, אשר ייקבעו לפי ממוצע המשכורת בשלושת חודשי העבודה האחרונים לפני שאירעה התאונה. מלבד זאת, ניתן לקבל החזרים מהביטוח הלאומי על תשלומים רפואיים שהוצאו בעקבות התאונה וכן לקבל קצבה חודשית בהתאם לאחוזי הנכות שייקבעו על ידי ועדה רפואית.


בד בבד, מגישים תביעה לפיצויים כנגד פוליסת ביטוח החובה. במרבית המקרים, שיעור הנכות שקובעת הוועדה הרפואית במוסד לביטוח לאומי יהיה שיעור הנכות גם בתביעה שכנגד חברת הביטוח.


הנפגע חייב להגיש תביעה גם במוסד לביטוח לאומי, מכיוון שאם יתבע רק את חברת הביטוח, מכל מקום יקוזזו מתשלום הפיצויים סכומים שמגיעים לו מהביטוח הלאומי, בין שתשלומים אלו הועברו אליו או לא. מכל מקום, אפשר להגיש תביעה גם כנגד צד שלישי, ככל שהיה מעורב בתאונת הדרכים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


מי שנפגע בתאונת דרכים בדרך לעבודה צריך לפנות לטיפול רפואי בהקדם האפשרי, ולשמור את מלוא התיעוד הרפואי. כמו כן, יש להודיע למעסיק על התאונה ולהנפיק דוח תאונה בתחנת המשטרה. לאחר מכן ניתן לפנות לביטוח הלאומי בדרישה לקבלת דמי פגיעה בעקבות תאונת עבודה. כמו כן, ניתן להגיש במקביל תביעה אזרחית כנגד פוליסת ביטוח החובה.