בית משפט השלום בתל אביב קיבל תביעה בגין רשלנות רפואית מצדו של רופא נשים, אשר החליט על מתן טיפול הורמונלי לאישה שסבלה מתופעות גיל המעבר, אף על פי שהיה חשד כי היא סובלת ממצב רפואי שבמסגרתו נטילת התרופות ההורמונליות עלולה לסכן את חייה. האישה הגישה את התביעה לאחר שלקתה בתסחיף ריאתי אשר הותיר פגיעות רפואיות ונפשיות משמעותיות שמהן היא סובלת עד היום.


לאור קבלת התביעה, רופא הנשים שהלך לעולמו עוד בטרם התבררה התביעה וקופת חולים כללית שבמסגרתה הועסק, חויבו לשלם פיצויים למטופלת בסכום של 314 אלף שקלים. כמו כן הם חויבו בהוצאות המשפט, בתשלום שכר טרחה ובהוצאות הרופאים המומחים שהציגו חוות דעת בבית המשפט, בסכום נוסף של כ-73 אלף שקלים.


המטופלת נטלה במשך שש שנים תרופה הורמונלית אשר מסייעת לתופעות גיל המעבר כגון גלי חום. בעקבות כאבים ברגלה פנתה לבירור רפואי, אשר העלה חשד כי היא סובלת מפקקת ורידית ברגלה. מדובר בתסמונת רפואית שעלולה להיות מסוכנת - קרישי דם אשר נוצרים ברגל עלולים להפריע לזרימת דם תקינה ואף להגיע לריאות ולגרום לתסחיף ריאתי.


בשל מצבה הרפואי, הופסק הטיפול ההורמונלי התרופתי שקיבלה והוחלף בתרופה צמחית אשר אינה מסכנת מטופלים שאובחנו עם פקקת ורידים. מאחר שהתרופה החלופית לא הקלה על התסמינים, פנתה המטופלת אל רופא הנשים והוא המליץ לה לחזור וליטול את התרופה הראשונה במינון מופחת. כעבור חמישה חודשים אושפזה עם תסחיף ריאתי.


בית המשפט: לא הייתה כל סיבה מוצדקת להעמיד את חייה של המטופלת בסכנה


לטענתה, הרופא התרשל בכך שרשם לה את הטיפול התרופתי ההורמונלי למרות הסיכון הרפואי הטמון בכך שייווצרו לה קרישי דם ויסכנו את חייה. זאת מבלי שהתייעץ עם רופאים המתמחים בתחום כלי הדם ומבלי להסביר לה על הסיכונים שבטיפול. בעקבות התסחיף הריאתי, טענה, היום היא סובלת משלל פגיעות, נאלצת להזריק תרופות באופן יומיומי, סובלת מקוצר נשימה וכן מבעיות נפשיות וחרדה.


מנגד טענו הנתבעים כי אין הוכחה לכך שהאישה סבלה מפקקת ורידים, ואף כי אפשרות זו נשללה במספר בדיקות שביצעה. למעשה, הפקקת התגלתה רק בדיעבד בעקבות התסחיף הריאתי. על כן, טענו שהתנהלותו של הרופא לא הייתה לקויה ולא העמידה את המטופלת במצב של סיכון מעבר לסיכון הסביר. כמו כן טענו כי הייתה מודעת היטב לסיכונים שבטיפול התרופתי לאור הרקע הרפואי שלה.


על פי חומר הראיות, השופט קבע כי המטופלת אכן אובחנה עם ספק לפקקת ורידים, אף על פי שלא מדובר היה באבחנה נחרצת. היא אף קיבלה הנחיות לטיפול המתאים לפקקת - ללבוש גרב אלסטי ולקחת מדלל דם. גם התנהלותו של הרופא עצמו אשר החליט לתת לה מינון מופחת של התרופה, מעידה על כך שהיה מודע לחשש לפקקת הוורידים.


מאחר שקיימות התוויות רפואיות כנגד מתן טיפול הורמונלי כאשר יש חשד שהמטופלת סובלת מפקקת ורידים, קבע השופט כי הרופא התרשל. היות שהטיפול גרם להיווצרות קרישים ולתסחיף ריאתי, נקבע שקיים קשר סיבתי בין הטיפול הרשלני לבין הנזק שנגרם למטופלת.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות ברפואת משפחה וילדים


נכותה המשוקללת של האישה נקבעה על שיעור של 32%, ואילו נכותה התפקודית נקבעה על שיעור של 15%. הפיצויים נקבעו עבור הפסדי השתכרות לעבר, הוצאות רפואיות, עזרה מצד ג', כאב וסבל וכן פגיעה באוטונומיה. הנתבעים חויבו לשלם פיצויים בסכום של 314 אלף שקלים, ונוסף על כך לשלם את הוצאות המשפט בסך של כ-73 אלף שקלים.


ת"א 51114-07