כונס נכסים אחראי על כינוס נכסיו של אדם לצורך מכירתם ומימושם בהליכי פשיטת רגל או בהוצאה לפועל, במקרים שבהם נוצרו לו חובות לנושים, או במסגרת הליכים אזרחיים ספציפיים כגון מכירת דירת מגורים בהליך גירושין לצורך חלוקת התמורה בין הצדדים.


באילו מקרים נדרש למנות כונס נכסים לאדם שצבר חובות, ומהן השלכותיו של המינוי?


באופן עקרוני, כאשר מדובר בהליך תביעת חוב בהוצאה לפועל, וראש ההוצאה לפועל או בית המשפט מגיע למסקנה שכינוס נכסים חשוב לצורך פירעון חובו של החייב ומעלה את הסיכוי להשבת החוב לידי הנושים, ימונה כונס נכסים לניהול ומימוש נכסיו או נכס ספציפי שבבעלותו לטובת הנושים. הכונס ממונה באמצעות צו אשר מסמיך אותו לנהל את נכסי החייב לצורך החזרי החוב.


בהליך פשיטת רגל ימונה כונס נכסים לפני שהחייב יוכרז כפושט רגל, ומלבד כינוס נכסיו יהיה אחראי גם לאתר את מלוא זכויותיו הכלכליות של החייב ואת מלוא חובותיו לצורך הליך פשיטת הרגל ועד קבלת ההפטר. ללא מינוי כונס הנכסים בהליך פשיטת הרגל, החייב לא יוכרז כפושט רגל. במקרה זה, הכונס מחויב כלפי פושט הרגל ופועל לטובתו.


אילו חובות מוטלות על כונס הנכסים?


תפקידיו, פעולותיו וחובותיו של הכונס תלויים בהליך שבמסגרתו הוא מונה. כאשר מדובר בפעולות מתוקף פקודת פשיטת הרגל, תפקידו של הכונס הוא לאתר את הנכסים ולא לתפוס אותם, וכמו כן הוא אחראי על ניהול מלוא נכסיו של החייב.


תפקידי כונס הנכסים שונים כאשר מדובר על הליכי גביית חובות בהוצאה לפועל. במקרה כזה כונס הנכסים מוסמך לתפוס, לנהל או למכור את נכסי החייב כדי לסלק את חובו לזוכה בתיק ההוצאה לפועל. עם זאת, בניגוד להליכי פשיטת רגל, במרבית המקרים הכונס אחראי על נכס או נכסים ספציפיים, ולא על מלוא נכסי החייב.


לאחר המינוי, נחשב כונס הנכסים כשליחו של בית המשפט, כאשר בית המשפט מפקח על פעולותיו במסגרת הליכי פשיטת הרגל, ואילו ראש ההוצאה לפועל מפקח על פעולותיו במסגרת ההליכים בהוצאה לפועל.


כונס הנכסים מוסמך לאחר מינויו לבצע מגוון פעולות בנכסי החייב כאילו הוא נכנס בנעליו של החייב, לרבות מכירתם או השכרתם של הנכסים. במסגרת תפקידו הוא מוסמך לדרוש מהחייב כל מסמך אשר יכול להיות רלוונטי למימוש הנכס, ולשיתוף פעולה מלא מצדו של החייב אשר נדרש למלא אחר הנחיותיו או דרישותיו. עם זאת, הוא נתון לביקורת הן מצדו של החייב והן מצדם של הנושים או הזוכים, אשר יכולים להגיש ערעור על דרכי פעולתו אל בית המשפט.


כונס הנכסים מחויב על פי חוק לפעול באופן הגון וישר. במקרה שנגרם נזק לנכס עצמו, לנושים או לחייב בעקבות פעולותיו הישירות של כונס הנכסים, הוא עלול לעמוד לדין בתביעה נזיקית ולשלם פיצויים בגין הנזקים שגרם.

 

יש לך שאלה?

פורום כונס | כינוס נכסים


החייב נדרש על פי החוק לסייע לכונס הנכסים במילוי תפקידו ככל שיידרש, להימנע ממעשים אשר עלולים להפריע לו במילוי תפקידו ולמלא אחר הוראותיו ודרישותיו בכל הנוגע לנכסים. כמו כן נדרש החייב לבצע בעצמו כל פעולה שיכולה לעזור לכונס הנכסים למלא את תפקידו, כלומר למכור את נכסיו באופן שיביא למחיקת חובותיו.