אישה בשנות ה-40 הגישה תביעה להשבת כספים ותשלום עבור עוגמת נפש כנגד חברה שעמה התקשרה בהסכם לצורך קבלת טיפולי פוריות בחו"ל. זאת לאחר שגילתה כי אינה יכולה להרות עקב מצב רפואי מסוים ולכן הטיפול לא התבצע בפועל, אך התשלומים ששילמה לה עבור הטיפולים לא הוחזרו.


בית המשפט לתביעות קטנות בנתניה קיבל את תביעתה וקבע כי מלבד החזר הכספים ששולמו עבור הטיפול בסך של 31 אלף שקלים, על החברה לפצות אותה גם עבור עוגמת נפש. סך כל הפיצויים נקבע על 33,400 שקלים. כמו כן חויבה החברה בהוצאות המשפט בסך 2,000 שקלים.


השופטת קבעה כי כאשר חברה העוסקת בטיפולי הפריה חוץ גופית מתקשרת בהסכם עם אישה אשר עדיין לא קיימת ודאות רפואית כי היא אכן מתאימה לסוג הטיפול, מדובר בסיכון אשר היא לקוחת ועליה לשאת בתוצאותיו. כלומר, מאחר שהמטופלת ביטלה את הטיפול מסיבה רפואית, על החברה להחזיר לה את מלוא התשלומים שהועברו אליה.


בית המשפט: החברה לקחה על עצמה סיכון כשחתמה על הסכם לפני קבלת אישור רפואי שהאישה יכולה להמשיך בטיפולים


במסגרת ההסכם שנחתם בין הצדדים עבור שירותי לוגיסטיקה של תרומת ביצית והפריה חוץ גופית באוקראינה, נקבע כי במקרה של ביטול מצדה של האישה, תשיב לה החברה את הכספים ששולמו בניכוי כל ההוצאות שהוצאו לצורך הטיפול עד למועד שבו עודכנה על הביטול, או מחצית ממחיר התוכנית וההוצאות הנלוות.


עוד קובע ההסכם כי עבור הודעת ביטול של 14 ימים לפני המועד שבו הטיפול מתחיל, ומאחר שהטיפול מתחיל למעשה 30 ימים לפני שאיבת הביציות, המטופלת לא תהיה זכאית להחזר על הכספים ששילמה. טענתה העיקרית של החברה הייתה כי מכיוון שהאישה הודיעה על ביטול ההסכם 14 ימים בלבד לפני הטיפול ועל פי לשון החוזה, היא לא זכאית להחזר.


לטענתה של האישה, מועד הטיפול נקבע כחודש לאחר התאריך שבו נקבה החברה, ולכן למעשה הודעת הביטול שלה נמסרה לחברה לפני שחלפו שבועיים ממועד תחילת הטיפול. כראיה היא הציגה לבית המשפט הודעה שקיבלה מהחברה על מועד הטיפול, והשופטת קיבלה את גרסתה. כמו כן, עדותה כי הודיעה טלפונית לנציג החברה על ביטול הטיפול לא נסתרה.


המועד שבו נחתם ההסכם, קבעה השופטת, היה כאשר החברה הייתה מודעת לכך שלמטופלת יש בעיה רפואית - שרירן ברחם - ואין עדיין ודאות אם תוכל להתאים להמשך הטיפול. על כן, היא למעשה לקחה את הסיכון כי הטיפול יבוטל עקב מצבה הרפואי. מסיבה זו עליה להשיב את מלוא הסכום ששולם על ידי האישה, וזאת מבלי לקזז הוצאות.


השופטת הוסיפה כי החברה הייתה יכולה למנוע את הסיכון שלקחה על עצמה, אם לא הייתה מתקשרת עם האישה למרות חוסר הוודאות הרפואית ולפני קבלת האישור הרפואי ההכרחי להמשך הטיפול.

 

יש לך שאלה?


נוסף על כך, נסיבות המקרה הביאו את השופטת לפסוק כי מגיעים פיצויים לא ממוניים לאישה, עבור עוגמת נפש. על כן חויבה החברה לשלם לה סך של 33,400 שקלים עבור החזר התשלומים ועוגמת נפש, וכן לשאת בהוצאות המשפט בסכום של 2,000 שקלים.


ת"ק 18033-07-17