בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את בקשתה של אישה גרושה לבטל את צו הכינוס שניתן לבן זוגה לשעבר במסגרת הליכי פשיטת רגל. זאת לאחר שנקבע כי חובותיו של הגרוש כלפי גרושתו, בסכום כולל של מיליון ו-887 אלף שקלים, אשר מקורם בחוב מזונות ישן ובפיצויים נזיקיים שנפסקו לטובתה בעקבות הרשעתו בביצוע עבירות אלימות חמורה כנגדה - נוצרו בחוסר תום לב מצדו, אשר לא קהה עם השנים.


במסגרת צו הכינוס שניתן לו עוכבו הליכי ההוצאה לפועל שנקטה נגדו הגרושה, ושופטת בית המשפט קבעה כי יש לבטל את הליך פשיטת הרגל כולו, וכי מכל מקום החייב לא יוכל לקבל הפטר עבור חובותיו כלפי גרושתו. אי לכך היא הורתה על ביטול צו הכינוס וביטול עיכוב ההליכים כנגדו.


הגרוש ריצה שש שנות מאסר מאחורי סורג ובריח בעקבות תקיפת אשתו לשעבר


שש שנות מאסר נגזרו על הגרוש בהליך הפלילי שנפתח כנגדו, בעקבות הרשעתו בגרימת חבלה חמורה בנסיבות מחמירות לגרושתו. לאחר מכן היא הגישה נגדו תביעה נזיקית לפיצויים, ובית המשפט חייב אותו בתשלום פיצויים בסכום של 400 אלף שקלים לטובתה, ו-150 אלף שקלים נוספים לשתי בנותיה. בשנת 2011 בוטל הליך פשיטת הרגל הראשון שפתח הגרוש, בעקבות בקשתה של הגרושה. חובותיו כיום מהווים יותר מ-90% מכלל החובות שעליהם הצהיר.


לטענתה של האישה, בעלה לשעבר פתח את הליך פשיטת הרגל רק כדי לשחרר מעיקול את קצבת הנכות שלו, היות שהעיקול הוטל במסגרת הליכי הגבייה שנקטה כנגדו בהוצאה לפועל עבור תשלום חוב המזונות. היא המשיכה וטענה כי גם אם יחול הפטר על חובותיו של בעלה לשעבר, ממילא לא ניתן לקבל הפטר על שני החובות שלו כלפיה.


ואכן, בפסק הדין הקודם שביטל את הליך פשיטת הרגל הראשון, הייתה התייחסות נרחבת לכך שלא ניתן לקבל הפטר על חוב מזונות, וגם על החוב השני שנוצר כתוצאה ממעשה האלימות הפלילי שביצע, לא ניתן לקבל הפטר. זאת לאור אופייה של התקיפה האלימה שביצע כנגד בת זוגו. בית המשפט קבע שלאור הנסיבות, חובותיו לא נוצרו בתום לב ולכן לא ניתן להמשיך בהליך פשיטת הרגל.


מנגד ציין הגבר כי רוב החובות מורכבים מהריביות שנצברו עם השנים, והכחיש את הטענה שפתח בהליך רק לצורך עיכוב ההליכים. לגרסתו, זוגתו לשעבר מבקשת לנקום בו, אף על פי שכיום הוא נכה בשיעור 100% עם מגוון בעיות בריאותיות. הוא הזכיר כי חוב המזונות המדובר כבר בן 20 שנה, ולכן יש אפשרות לאשר לו הפטר מחוב זה.


לגבי החוב השני, טען הגרוש כי מדובר בתקיפה חד פעמית של גרושתו, ומלבד מאורע חריג זה, אשר בגינו ריצה את עונש המאסר שנגזר עליו, אין לו עוד רישומים פליליים.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


הן כונס הנכסים והן המנהל המיוחד המליצו לשופטת לבטל את הליך פשיטת הרגל. השופטת אימצה את מסקנותיו של בית המשפט בהליך הקודם, והזכירה את חשיבותו של תום הלב של החייב במסגרת הליך פשיטת הרגל.


במקרה זה קבעה השופטת כי החובות נוצרו בחוסר תום לב מהותי, כאשר אין להקל בחומרת המעשה הפלילי שביצע כאשר תקף את גרושתו. על כן החליטה לבטל את הליך פשיטת הרגל, והורתה לבטל את צו הכינוס לרבות עיכוב ההליכים בהוצאה לפועל.


פש"ר 25998-11-16