בית משפט השלום בחיפה הטיל על בית ספר תיכון לשלם לתלמידה לשעבר עשרת אלפים שקלים בגין לשון הרע, ולהשיב לה את תעודת הגמר שנלקחה ממנה על ידי המנהלת בעיצומו של טקס הסיום בתום שנת הלימודים האחרונה שלה, זאת מכיוון שלהוריה נותר חוב לבית הספר עבור שנת הלימודים.


כמו כן הורה בית המשפט להנהלה להשיב לתלמידה את תעודת הגמר, אשר לא הוחזרה אליה עד היום אף על פי שהחוב כבר שולם, וזאת באופן מיידי עד תחילת שנת 2018 לכל המאוחר, וכן לשלם את הוצאות המשפט ושכר טרחת עורכי הדין בסכום של 3,000 שקלים.


התובעת, אשר סיימה את לימודיה בתיכון בשנת 2014, והנהלת בית הספר היו חלוקות לגבי הנסיבות שבגינן נלקחה ממנה תעודת הגמר באותו אירוע. לפי גרסתה של התיכוניסטית לשעבר, בטקס הסיום ובנוכחותם של כל בני כיתתה, ההורים וצוות המורים של בית הספר התיכון, היא שמחה והייתה גאה לקבל את תעודת הגמר ולהצטלם איתה. אך ללא כל הכנה מראש, פתאום הגיעה המנהלת, חטפה מידיה את התעודה ומיהרה מן המקום.


התובעת הורגשה מושפלת ופרצה בבכי, ולמרות הניסיונות להשיב לה את התעודה על ידי מורים ותלמידים שונים, המנהלת עמדה בסירובה. היא טענה כי נגרמו לה עוגמת נפש ונזקים נפשיים לא הפיכים, והיא דורשת פיצוי בגין הנזקים שנגרמו לה וכן צו מבית המשפט שיורה על השבת התעודה לאלתר.


בית המשפט: לא ניתן לנקוט אמצעי ענישה כנגד תלמיד עקב חובות של הוריו


גרסת בית הספר הייתה שונה, ועל פיה נאמר לתלמידה ולאמה מראש כי אמנם תקבל את התעודה בטקס הסיום כמו יתר חבריה לכיתה, אולם לאחר הטקס עליה להשיב את התעודה עד שישולם החוב. לאחר הטקס, ביקשה המנהלת את התעודה באופן שקט ולא פומבי, והשבת התעודה התבצעה בהסכמתה המלאה של התלמידה.


עוד טען בית הספר כי טענתה של התיכוניסטית שהתעודה נחטפה ממנה היא שקרית, וכי בסיום הטקס המנהלת אוימה על ידי התובעת ותלמיד נוסף.


עדויות שנגבו משני חבריה לכיתה של התלמידה חיזקו את גרסתה, ואילו הנהלת בית הספר דווקא נמנעה מלהביא עדים מסגל בית הספר שהיו יכולים לשפוך אור נוסף על אודות התקרית. הימנעות זו פעלה לרעתה.


השופט קיבל את גרסתה של התלמידה וקבע כי המנהלת לקחה ממנה את התעודה באופן פומבי וללא הסכמתה. על פי חוק זכויות התלמיד, לא ניתן להעניש תלמיד בשל מחדלים שביצעו הוריו. כלומר, קבע השופט, לא ניתן היה להעניש את התלמידה, לבייש אותה ולפגוע בכבודה בגלל החוב של ההורים.

 

יש לך שאלה?

פורום לשון הרע


מלבד זאת, הוסיף השופט, הוצאת התעודה מידי התלמידה בנסיבות שבהן הדבר נעשה, ובאופן פומבי לעיני ההורים, המורים ושאר התלמידים, מהווה לשון הרע. כמו כן, עצם העובדה שתעודת הגמר טרם הוחזרה לתובעת, אף שהחוב שולם, העצימה את הפגיעה בה.


בסופו של דבר דחה השופט את טענתה של המנהלת כי אוימה על ידי התלמידה ותלמיד נוסף. על כן חויבה הנהלת בית הספר לשלם לתובעת פיצויים בסך של עשרת אלפים שקלים, להשיב לה לאלתר את תעודת הגמר ולשאת בהוצאות המשפט.


ת"א 37639-09-14
 


עודכן ב: 13/05/2018