לא פעם מוגשות תביעות רשלנות רפואית לבתי המשפט, בעקבות נזקים שנגרמו למטופלים בשל אבחון או טיפול רשלני. במרבית המקרים שבהם מוגשות תביעות בגין רשלנות רפואית הקשורות לסרטן ריאה, מדובר בתביעות בגין אי אבחון המחלה, אבחון שגוי או עיכוב משמעותי בגילוי הגידול הממאיר.


סרטן הריאה הוא מסוגי המחלות האונקולוגיות הנפוצות ביותר בישראל ובעולם, ומדי שנה מאובחנים בישראל אלפי אנשים עם סרטן מסוג זה. למרבה הצער, מדובר בסוג סרטן שנחשב אלים מאוד, ולרוב סיכויי ההחלמה אינם גבוהים ומגיעים עד כ-15%. זאת בין היתר מכיוון שאבחון המחלה נעשה פעמים רבות כאשר היא כבר נמצאת בשלב מתקדם.


למעשה, סרטן ריאות מורכב ממספר סוגי סרטן. הגורמים העיקריים להיווצרות המחלה הם עישון, לרבות עישון פסיבי, זיהום, חשיפה לחומרים מסוכנים כגון אדי סולר, קרינה מייננת, אסבסט ועוד. באילו מקרים חלה רשלנות באבחון סרטן ריאה?


אילו תסמינים מחייבים בירור רפואי מקיף לבחינת קיומה של המחלה, ומתי מדובר באבחון מאוחר?


אמנם אין למחלת סרטן הריאות תסמינים ברורים, וזאת בין היתר הסיבה לכך שבדרך כלל היא מאובחנת בשלבים מאוחרים. עם זאת, רופא מחויב לבחון בהתאם לנסיבותיו של המטופל תלונות על צרידות, אובדן תיאבון, שיעול כרוני, כאבים בחזה, ירידה במשקל, קוצר נשימה ותסמינים נוספים.


למשל, אם מדובר במעשן או במי שנהג לעשן בעבר, או אם ידוע כי נחשף לחומרים מסוכנים במסגרת העבודה, יש לבחון האם יש סיכוי שחלה בסרטן הריאה. עם זאת, פעמים רבות רופאים אינם מקדישים את מלוא תשומת הלב או הרצינות לתלונות על תסמינים שיכולים להעלות חשד למחלה, דבר שעלול להוביל לעיכוב באבחון וכתוצאה מכך להקטנת סיכויי ההחלמה באופן ניכר. במקרה כזה, ניתן להגיש תביעה לפיצויים עקב רשלנות רפואית.


חשוב להדגיש שלא מדובר רק על רופאים מומחים אשר התרשלו בפענוח תוצאות בדיקות או לא הפנו את המטופל להמשך בירור, אלא גם על רופאי משפחה אשר לא שלחו מטופל שדיווח על תסמינים העלולים להיחשד כסרטן ריאות לבדיקות נוספות.


מתי חלה רשלנות רפואית בטיפול בסרטן ריאה, ובאילו מקרים מתגבשת עילה להגשת תביעה?


ישנם מקרים שבהם חלה רשלנות במהלך הטיפול עצמו, למשל במהלך הניתוח הכירורגי להסרת הגידול. זאת למשל כאשר המטופל לא קיבל את מלוא ההסברים על ההליך, כאשר הפרוצדורה מבוצעת בניגוד לנהלים הרפואיים ועוד.


מכל מקום, ניתן לבחון האם התגבשה עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית באבחון או בטיפול בסרטן הריאה, וזאת באמצעות פנייה לעורך דין אשר עוסק בתחום הנזיקין והרשלנות הרפואית, במקרים שהסרטן נגרם כתוצאה מעישון או חשיפה לחומרים מסוכנים.


כך גם במקרים שבהם רופא המשפחה התרשל או לא הקשיב לתלונות שעלולות היו לרמוז על המחלה, ולא שלח את המטופל לבצע בירור רפואי מקיף. כמו כן במקרים שבהם רופא מומחה לא ביצע את הבדיקות הנדרשות בהתאם למקרה, או לא בירר לעומק את ההיסטוריה הרפואית של המטופל אשר הייתה יכולה להצביע על חשיפה להיווצרות המחלה.


כדי להגיש תביעה בעקבות רשלנות רפואית, יש להציג חוות דעת רפואית אשר לפיה הנזק שנגרם למטופל נובע מהתרשלות או טיפול שלא על פי הסטנדרטים הרפואיים המקובלים.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית אונקולוגיה | סרטן


חישוב הפיצויים יתבצע בהתאם לראשי נזק שאינו ממוני כגון עוגמת נפש, כאב וסבל, אובדן היכולת ליהנות מהחיים, קיצור תוחלת החיים ועוד. נוסף על כך ייקבעו פיצויים עבור הפסדי הכנסה, הוצאות עבור טיפולים רפואיים, סיעוד ועזרה מהזולת, הוצאות להתאמת דיור, עלויות סיעוד, הוצאות נסיעה וניידות ועוד.