כחלק מניהול סכסוכים משפחתיים בבתי המשפט לענייני משפחה, נוסדו יחידות הסיוע במטרה ללוות את הצדדים לסכסוך ולסייע להם מבחינת ההיבטים הנפשיים שהם חווים. יתרה מכך, על פי החוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה שנכנס לתוקפו בשנת 2016, לפני שפותחים בהליך גירושין בבית המשפט, על בני הזוג להתייצב ביחידת הסיוע, אשר יספקו להם מידע בדבר האפשרויות העומדות בפניהם, ועל פי הנסיבות יפנו אותם לטיפול זוגי או להליך גישור לקרת הגירושין שבו ינסחו הסכם גירושין.


יחידות הסיוע נועדו להשלים את הפן המשפטי אשר מתנהל בבתי המשפט, ולספק תמיכה נפשית ורגשית לבני זוג שנמצאים במשבר בעקבות פירוק התא המשפחתי. במסגרת זו מוודאים העובדים הסוציאליים של יחידת הסיוע כי הליך הגירושין אינו מסלים, ומספקים כלים לצדדים ולילדיהם להתמודדות עם הליך הגירושין.


מהן פגישות המהו"ת ביחידות הסיוע, והאם מדובר בגישור חובה במסגרת הליך גירושין?


החוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה דורש מבני זוג אשר רוצים להתגרש, בין שמדובר ברצונו של אחד הצדדים או ברצון משותף בהליך הגירושין, להגיש תחילה בקשה ליישוב סכסוך. לאחר מכן יופנו לאחת מיחידות הסיוע לארבע פגישות מידע, היכרות ותיאום, אשר מכונות פגישות מהו"ת.


בפגישות המהו"ת יקבלו הצדדים מידע על האפשרויות להתגרש בהסכמה, תוך הימנעות מדיונים ממושכים וקשים בבית המשפט עצמו על כל הסוגיות הכרוכות בענייני הגירושין, למשל מזונות, משמורת, סכסוכים רכושיים ועוד.


פגישות המהו"ת יתקיימו בתוך פרק זמן של 45 ימים מהיום שבו הוגשה הבקשה ליישוב הסכסוך, ובמסגרתן יופנו הצדדים לטיפול זוגי, לגישור לקראת הליך הגירושין או להליך גירושין בהסכמה. חשוב להבין כי בני זוג אשר ניסחו הסכם גירושין באמצעות הליך גישור פרטי יוכלו להגישו לאישור בית המשפט לענייני משפחה מבלי שיידרשו להגיע לפגישות מהו"ת ביחידות הסיוע קודם לכן.


עובדי יחידות הסיוע הם עובדים סוציאליים אשר הוכשרו לטפל בסכסוכים משפחתיים קשים, לרבות מקרים של אלימות במשפחה וטיפול בילדים בסיכון. במקרה שבו קיים חשש להסלמה ביחסים בעקבות הליך הגירושין עד כדי אלימות, יופנו הצדדים לטיפול וליווי צמוד של שירותי הרווחה.


האם ניתן להגיע להסכם גירושין באמצעות גישור ביחידות הסיוע?


ארבע פגישות המהו"ת ביחידת הסיוע נדרשות כאשר בני הזוג לא הצליחו להגיע להסכמות ביניהם בנושאים השונים הקשורים בגירושין, לפני שהגיעו לבית המשפט. במסגרת הפגישות ביחידות הסיוע, תינתן אפשרות לבני הזוג להגיע להסכמות או לכל הפחות להבין את מכלול האפשרויות הפתוחות בפניהם לניהול הליך הגירושין בהסכמה.


לפני שמחליטים האם לנסות להגיע להסכמות באמצעות הליך גישור פרטי או בפגישות המהו"ת ביחידות הסיוע, חשוב לזכור כי פגישות המהו"ת יכולות לחסוך כסף רב לבני הזוג. עם זאת, פעמים רבות הליך הגישור עצמו לא מתבצע ביחידות הסיוע עצמן, אשר רק מפנות את הצדדים לנהל הליך גישור באופן פרטי.


כאמור, העובדים הסוציאליים שביחידות הסיוע ערוכים לטפל במצבים קיצוניים הקשורים בהליכי גירושין כגון מקרי אלימות, ואילו בהליך גישור פרטי הצדדים יכולים להגדיר בעצמם כיצד יתנהל ההליך, מי יהיה המגשר וכן להגיע לפתרונות יצירתיים יותר בכל הנוגע להסכם הגירושין. כמובן, כל עוד אף אחד מהצדדים או הילדים לא נפגע כתוצאה מכך.


בסופו של דבר, הליך הגישור נועד לסייע לצדדים העומדים להתגרש ולפרק את התא המשפחתי להגיע להסכם גירושין אשר מקובל על שניהם, כולל את כל הסוגיות והנשואים הקשורים בגירושיהם ומכיל את התוצאות שהגיעו אליהם בהסכמה מלאה ומתוך דרך של הידברות, פשרה והגעה אל עמק השווה.

 

יש לך שאלה?

פורום בית משפט לענייני משפחה


בדרך זו ניתן לחסוך כסף וזמן יקר בדיונים בבתי המשפט לענייני משפחה, להשאיר את ההכרעות החשובות הקשורות בגירושין בידיהם של בני הזוג עצמם ולא בידיו של בית המשפט, ולאפשר לבני הזוג לסיים עם הליך הגירושין במהירות ובקלות יחסית. זאת, בין שבני הזוג מצליחים להגיע להסכמות באמצעות יחידות הסיוע שליד בתי המשפט או באמצעות הליך גישור פרטי.
 


עודכן ב: 21/01/2018