בית משפט השלום בקריית גת אשר נתן את גזר דינו של גבר שהורשע בתקיפת רעייתו באופן שגרם לה חבלה של ממש, החליט להטיל עליו את עונשו תוך ביטול ההרשעה. זאת לאור הליך השיקום המוצלח שהוא עובר, המלצת שירות המבחן בעניינו, המסקנה כי קיים סיכוי נמוך שיבצע את העבירה שוב, ובשל העובדה כי אם ההרשעה תישאר - הוא יפוטר ממקום עבודתו, והפגיעה במקור ההכנסה לא תפגע רק בו אלא גם בשאר בני המשפחה אשר תלויים בה.


בסופו של דבר קבעה סגנית נשיאת בית המשפט להטיל עליו מספר עונשים תוך ביטול הרשעתו. בין היתר הוא יבצע שירות לתועלת הציבור בהיקף של 300 שעות בפיקוח שירות המבחן, הוטל עליו צו מבחן למשך פרק זמן של שנה, וכמו כן הוא יחתום על התחייבות כספית להימנע מכל עבירת אלימות במשך 12 חודשים, על סכום של עשרת אלפים שקלים.


מעסיקו של הנאשם העיד כי הוא מבצע את עבודתו באופן מצוין, אך לא יוכל להמשיך לעבוד אם יורשע בפלילים


הרקע להרשעתו של הנאשם במקרה זה הוא ויכוח שפרץ בינו ובין אשתו, אשר הסלים לתקיפה אלימה. הוא אחז בה בגרונה והכה אותה באוזנה. כתוצאה מהתקיפה נפגעה האישה בתופית האוזן וסבלה מסימן כחול בעין. הבעל הורשע בעבירת תקיפת בן זוג הגורמת חבלה של ממש, על פי הודאתו בביצוע העבירה.


מעסיקו של הנאשם אשר עובד במפעל למחזור זומן לתת עדות מטעם ההגנה, והעיד כי מדובר בעובד טוב מאוד. למרות זאת, אם הרשעתו תיוותר על כנה לא תהיה לו ברירה אלא לפטר אותו, מאחר שעבודתו דורשת סיווג בטחוני גבוה והוא לא יוכל לבצע את עבודתו בשל הרישום הפלילי.


גם אשתו זומנה להעיד לטובתו, ולדבריה, היום מערכת היחסים ביניהם תקינה והם עברו טיפול משותף. הוא אדם טוב ואב טוב לילדתם המשותפת, והיא אינה חוששת ממנו. היא ביקשה מבית המשפט כי לא ירשיע אותו.


הנאשם אף נשלח לביצוע תסקיר של שירות המבחן, והתסקיר היה חיובי. קצין המבחן המליץ לבטל את הרשעתו ולהטיל עליו עונש משקם בדמות צו מבחן.


האם ניתן לבטל את הרשעתו של הנאשם כדי שעתידו לא ייפגע?


הנאשם התנצל על התקיפה והביע עליה חרטה עמוקה, וביקש מבית המשפט שיתחשב בו ויבטל את ההרשעה כדי שלא לפגוע במקור העסקתו. מנגד, הפרקליטות עמדה על חומרת המעשים שביצע וביקשה להותיר את ההרשעה על כנה ואף להטיל עליו עונש שיכלול מאסר בפועל.


על פי ההלכה הפסוקה, רק בנסיבות חריגות במיוחד ניתן יהיה לסיים הליך משפטי כנגד אדם אשר הוכח כי ביצע עבירה מבלי להרשיע אותו. כדי להימנע או לבטל הרשעה פלילית, צריכים להתקיים שני תנאים: ההרשעה תפגע באופן לא מידתי בשיקומו של מבצע העבירה, וסוג העבירה יכול להצדיק את ההימנעות מההרשעה מבלי ששיקולי הענישה ייפגעו באופן מהותי.


מקרה זה, לדבריה של השופטת, הביא אותה למסקנה כי הוא עונה על שני התנאים לביטול ההרשעה, ונסיבותיו החריגות מצדיקות את ביטולה. זאת מכיוון ששוכנעה כי אם יורשע - תעסוקתו תיפגע באופן קונקרטי והוא יפוטר מעבודתו.


מכיוון שהעבודה מבוצעת עבור גופים ממשלתיים אשר דורשים סיווג בטחוני ומתנים את הכניסה למפעליהם בעבר פלילי נקי, למעסיקו לא תהיה ברירה אלא לפטר אותו - אף על פי שהוא שבע רצון מעבודתו והעיד כי הוא מבצע את התפקידים המוטלים עליו על הצד הטוב ביותר. אם יאבד את מקור עבודתו לא רק הוא ייפגע מכך, אלא גם אשתו ובתם המשותפת.


השופטת התרשמה כי הנאשם עבר הליך שיקום משמעותי


מלבד העובדה שאם ההרשעה תישאר על כנה הנאשם יאבד את מקום עבודתו, השופטת הגיעה למסקנה כי אפשר לבטל את הרשעתו גם לאור שיתוף הפעולה המלא שלו עם שירות המבחן, העובדה שהוא נרתם באופן מלא לטיפול והתרשמות קצין המבחן שהוא מתקדם בטיפול ומפנים את האחריות שעליו לקבל על מעשיו. כמו כן התרשמות קצין המבחן הייתה כי קיים סיכון נמוך בלבד להישנות מעשי אלימות מצדו.


העובדה שחזר להתגורר עם אשתו והם צפויים להמשיך ולנהל מערכת יחסים זוגית, נתנה משנה תוקף להליך השיקום המוצלח שלו

 

ולחשיבות שבטיפול. ביטול ההרשעה לא תפגע מהותית בשיקולי הענישה, קבעה השופטת, אף על פי שהנאשם ביצע עבירה חמורה ואלימה. הוא מעולם לא הכה את אשתו לפני כן, ואף שירות המבחן המליץ לבטל את הרשעתו.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


לאור כל זאת החליטה השופטת לבטל את הרשעתו של הנאשם ולהטיל עליו צו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 300 שעות, עמידה בצו מבחן לתקופה של שנה, וחתימה על התחייבות כספית להימנע מעבירות אלימות בסכום של עשרת אלפים שקלים.


ת"פ 39116-06-16
 


עודכן ב: 07/05/2018