בית משפט השלום בתל אביב-יפו החליט לאחרונה לזכות באופן מלא גבר שהואשם בתקיפה אלימה של בת זוגו לשעבר. עדותה הקשה של האישה, אשר תיארה מסכת ממושכת של אלימות מצדו של בן הזוג, לרבות מניעת אוכל ממנה ואיומים כי יגרש אותה מהבית, התקבלה אמנם באמפתיה על ידי השופטת, אך בד בבד היא לא נתפסה כמהימנה מספיק כדי להוכיח מעבר לכל ספק כי בן זוגה לשעבר אכן ביצע את כל המעשים שיוחסו לו בכתב האישום על סמך עדותה.


השופטת הדגישה כי עדותה של האישה הוחמרה והוגזמה באופן קיצוני בבית המשפט, יחסית לעדות שנתנה בתחנת המשטרה, ובין שתי הגרסאות קיימת אי התאמה מהותית - מה שהוביל להפחתה משמעותית במשקל שניתן לה. כמו כן נמצאו בה סתירות שלא התיישבו זו עם זו, ועדותה של אחותה אף סתרה את גרסתה.


על כן נקבע כי העדות אינה מספיקה מבחינה ראייתית כדי להרשיע את הגבר בביצוע מעשים פליליים. מאחר שהתביעה לא סיפקה ראיות אחרות אשר היו יכולות להוביל להרשעתו, הורתה השופטת על זיכוי מוחלט מכל המעשים שיוחסו לו בכתב האישום.


יחסיהם של בני הזוג עלו על שרטון לאחר שנולד בנם המשותף


בני הזוג ניהלו מערכת יחסים זוגית שנמשכה כשנתיים, ובמהלכה נכנסה האישה להריון וילדה את בנם. כתב האישום אשר הסתמך על עדויותיה של האישה תיאר כי הקשר הזוגי החל להתערער לאחר שהילד נולד, ובין היתר מכיוון שהאישה הפסיקה לעבוד.


כתב האישום תיאר שלושה מקרים שבהם הגבר תקף את האישה. האירוע הראשון תיאר כיצד תקף אותה רק מכיוון שהתינוק בכה, ירק עליה ובעט בה. באירוע השני תואר כי דחף אותה ובאירוע השלישי כי הכה אותה על רגליה באמצעות נעל. הגבר כפר בכל המעשים שיוחסו לו והכחיש את כל טענותיה של האישה.


עדותה של האישה בבית המשפט הייתה חמורה באופן ניכר מהתלונה שהגישה במשטרה


כאמור, כתב האישום שהוגש התבסס בעיקרו על גרסתה של האישה. היא התלוננה במשטרה כי בן זוגה מתעלל בה, מכה אותה, מאיים שיגרש אותה מהדירה ומשאיר אותה בלי כסף ובלי מזון. בבית המשפט מסרה עדות נרגשת וסוערת, אשר הייתה חמורה באופן ניכר מהתלונה במשטרה.


אם במשטרה התלוננה על ארבעה מקרים ספציפיים, בבית המשפט גוללה האישה תקופה ממושכת שנמשכה יותר משנה של אלימות לא פוסקת מצדו של בן הזוג, אשר החלה בחודשי ההיריון הראשונים והמשיכה לאחר הלידה ועד שהורחק מהבית.


במהלך העדות בבית המשפט תיארה אותו כרוצח, טענה כי הפיל אותה במדרגות כשהייתה בחודש השלישי, פירטה אלימות מילולית קשה מצדו שנמשכה בכל שעות היממה, דרישה מצדו שתעבוד בזנות, אלימות כלפי רכוש ואף אלימות שנקט כלפי בנם התינוק. כתב האישום לא הזכיר כלל את התלונות הללו.


גם באירועי האלימות שכן הוזכרו בכתב האישום, שינתה האישה פרטים רבים. למשל, בעוד כתב האישום תיאר כי הבעל בעט בישבנה בחוזקה, בעדותה תיארה האישה כי דחף אותה בחזה.


בשל ההחמרה הקיצונית בעדותה של האישה, קבעה השופטת כי הפחיתה מהמשקל שניתן לעדות באופן רב.


עובדות חיצוניות סתרו את עדותה של האישה, ועדותו של הגבר הייתה עקבית וברורה


מהימנותה של האישה נפגעה גם בשל עובדות חיצוניות שסתרו את עדותה - סרטון שבו נראה הגבר משחק עם התינוק באותו מועד שבו התלוננה במשטרה כי הוא שיכור ואלים, הוכחות כי העביר לה תשלומים אף על פי שהעידה כי לא קיבלה ממנו כסף מעולם, העובדה שהשוטרים אשר הגיעו לדירה לא נתקלו בכל סימן לאלימות מצדו של הגבר, ועדותה של אחותה אשר טענה כי המקרר היה מלא באוכל ולא היה חסר בבית דבר.


נוסף על כך, עדותו של הגבר הייתה ברורה ועקבית. הוא העיד על מזגה הכועס של האישה ועל הדאגה והאהבה כלפיה, בעודו משתדל שלא להכפיש אותה בבית המשפט. על פי עדותו היא איימה עליו שתכניס אותו לבית הסוהר כפי שעשתה עם בן זוגה הקודם, ואכן התברר כי הגישה תלונות גם נגד בני זוג קודמים, ביניהן גם תלונות שווא.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


לאור הצטברות כל הנסיבות הללו, ומכיוון שנקבע כי עדותה של האישה בלבד אינה מספיקה כדי להוכיח שהגבר ביצע את המעשים המיוחסים לו בכתב האישום, החליטה השופטת להורות על זיכוי מוחלט של הגבר מכלל המעשים שפורטו כנגדו בכתב האישום.

 

ת"פ 14102-01-17
 


עודכן ב: 06/05/2018