חוות דעת רפואית משפטית נערכת על ידי רופא מומחה ומוגשת במקרים של תביעות לפיצויים בגין פגיעות גופניות או מחלות כנגד הגורם שגרם לנזקי הגוף, המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח הפרטיות. מדובר במסמך מקיף אשר מציג את בחינת נסיבות המקרה והשלכותיהן על ידי המומחה הרפואי, ומעריך את שיעור הנזק שנגרם ומהם אחוזי הנכות המגיעים לנפגע. קביעה זו היא הבסיס לקביעת גובה הפיצויים המגיעים לנפגע.

 

רוצה לקבל הצעה לחוות דעת רפואית? לחץ/י כאן 


כאשר מוגשת תביעה בגין נזקי גוף לבית המשפט, חלה חובה להציג חוות דעת רפואית שתהווה ראיה לטענות התביעה. זאת בין שמדובר בתביעת רשלנות רפואית, תביעה בעקבות תאונת דרכים או תאונת עבודה, תביעה כנגד משרד הביטחון או תביעה כנגד המוסד לביטוח לאומי, תביעה לקבלת פיצויים מכוח פוליסת תאונות אישיות או אובדן כושר עבודה ועוד.


ישנם מקרים שבהם יש צורך במספר חוות דעת, תלוי במספר התחומים הרפואיים שבהם נגרם נזק. העלויות יכולות לנוע בין כמה אלפי שקלים ועד עשרות אלפי שקלים, תלוי בתחום המומחיות הנדרש ובמורכבות המצב הרפואי והמשפטי.


האם יש צורך בחוות דעת רפואית משפטית בכל מקרה שמגישים תביעת נזקי גוף, ואיך מוכיחים רשלנות רפואית?


באופן עקרוני, חוות הדעת הרפואית בתביעה המוגשת בגין נזקי גוף נועדה להוכיח את הקשר הסיבתי בין האירוע התאונתי לבין היווצרות הנזק וכן לקבוע מהם אחוזי הנכות הרפואית. על כן קיימת חשיבות רבה בהגשת חוות דעת רפואית במגוון סוגי התביעות בגין נזקי גוף, מאחר שהיא יכולה להשפיע הן על קבלת או דחיית התביעה והן על גובה הפיצויים שיתקבלו.


כאשר מוגשת חוות דעת רפואית בתביעת רשלנות רפואית, המומחה הרפואי צריך לקבוע, מלבד הקשר הסיבתי ושיעור הנזק, האם חלה התרשלות מצד הרופא, הצוות הרפואי, קופת החולים או המוסד הרפואי שבו טופל הנפגע.


לשם כך ייבחן האם חלה חריגה מבחינת סטנדרט הטיפול המקובל, תוך התייחסות למקרים דומים על פי הספרות הרפואית והנחיות לטיפול נכון מטעם משרד הבריאות, וכן האם אופן הטיפול שחרג מהסטנדרט הרפואי הוא זה שגרם לנזקים.


באילו מקרים בית המשפט ימנה מומחה רפואי מטעמו לצורך עריכת חוות דעת רפואית?


ישנם מקרים שבהם מוגשת חוות דעת רפואית מטעם התביעה, ואילו הצד הנתבע מגיש חוות דעת רפואית נגדית וסותרת מטעמו. כאשר קיימים פערים בין שתי חוות הדעת, בית המשפט מוסמך לבחור באחת מהן תוך פירוט הסיבות להחלטה זו, או למנות בעצמו מומחה רפואי להכרעת הסוגיות שבמחלוקת.


במקרה כזה, שני הצדדים יכולים להעלות שאלות שיופנו למומחה בכל הנוגע לחוות דעתו. כמו כן, הצדדים יכולים להסכים על מינוי מומחה רפואי אשר חוות הדעת שיגיש תבוא במקום חוות הדעת הסותרות שהוגשו לפני כן על ידי הצדדים.


אילו רופאים מוסמכים לערוך חוות דעת רפואית משפטית, ובאילו תחומים רפואיים ניתנות חוות הדעת?


חוות דעת רפואית המוגשת לערכאות משפטיות, לביטוח הלאומי או לחברות הביטוח, יכולה להיערך רק על ידי רופא עם התמחות בתחום הרלוונטי לתביעה. מדובר ברופאים אשר צברו ותק פרקטי ואקדמי בתחומי התמחותם, וחוות דעתם מסתמכת על הניסיון שצברו.


מגוון התחומים הרפואיים שבהם ניתנות חוות דעת רפואיות משפטיות רב כמספר התחומים הרפואיים. בין היתר, ניתן לקבל חוות דעת רפואית בתחום הטיפולים האסתטיים, לרבות ניתוחים להסרת משקפיים, טיפולים להסרת שיער, ניתוחים פלסטיים שונים ועוד.


כמו כן קיימת דרישה לחוות דעת רפואית בתחומים אורתופדיים, וביתר פירוט, לבחינת פריצת דיסק, בעיות בכף היד, ראש וצוואר, ברכיים, עמוד שדרה, השתלות מפרקים ועוד.


מלבד זאת ניתנות חוות דעת רפואיות בתחום האונקולוגיה, פה ולסת, מחלות עור, נוירוכירורגיה, אף אוזן גרון, מחלות ריאה, גניקולוגיה, אנדוקרינולוגיה, סוכרת, ראומטולוגיה, אורולוגיה, גסטרולוגיה, קרדיולוגיה, נוירולוגיה, פרוקטולוגיה, רדיולוגיה וכדומה.


חוות דעת רפואיות נדרשות בעקבות תאונת עבודה או תאונת דרכים, כאשר נדרשת הערכה פסיכולוגית או פסיכיאטרית, לצורך קביעת נזקים ברפואת ספורט, בתביעות כנגד משרד הביטחון, בתביעות בגין רשלנות רפואית, וכן במקרים שבהם נדרשת חוות דעת רפואית לצורך קביעת כשירות המצווה בצוואה, בתחומי גריאטריה ופסיכוגריאטריה, אלצהיימר או דמנציה.


מי משלם את עלות חוות הדעת הרפואית?


חוות דעת רפואית נחשבת לחלק מהוצאות המשפט. אם היא מוגשת בתחילת ההליכים המשפטיים, העלות בדרך כלל תחול על התובע. אולם אם חוות הדעת מהווה בסיס לקביעת פיצויים בסכומים גבוהים, עלויות עריכתה יכוסו במסגרת קביעת הסכום. כמו כן, במקרים מסוימים שבהם התביעה מתקבלת, יחויב הצד הנתבע לשאת בהוצאות המשפט ובין היתר גם לשלם על ההוצאות שנדרשו לתביעה לצורך עריכת חוות הדעת הרפואית.


כאמור, עלות חוות הדעת תלויה בגורמים שונים כגון מורכבות המקרה והתחום הרפואי שבו היא נדרשת. העלות הממוצעת נעה בין כמה אלפי שקלים אולם יכולה להגיע אף לעשרות אלפי שקלים. כאשר נדרשת חוות דעת מרופא מומחה ממדינה אחרת, העלויות יהיו גבוהות יותר. כאשר ממונה מומחה רפואי על ידי בית המשפט, ישנם מקרים שבהם עלות חוות דעתו מחולקת שווה בשווה בין הצדדים ובמקרים אחרים רק הנתבע יישא בעלויות.