עשרה דיירים בבניין משותף בחולון, אשר בבעלותם שש דירות מהבניין, הגישו תביעה בגין ליקויי בנייה על סך של כ-393 אלף שקלים כנגד קבלן הבנייה אשר היה אחראי על הרחבת המרפסות בכלל דירות המגורים בבניין. לטענת הדיירים, העבודות על תוספות הבנייה הסתיימו באיחור של יותר מחצי שנה ואף התגלו בהן ליקויים שונים, ולכן תבעו פיצויים עבור הליקויים, העיכוב ועוגמת הנפש.


בית משפט השלום בתל אביב-יפו קיבל את התביעה ברובה, ואף קיבל את חוות הדעת של המומחה אשר מונה מטעם בית המשפט, שקבע כי מעקות המרפסות אינם בטיחותיים ולא עומדים בתקן ולכן יש להחליפם.


בהתאם לחוות דעת המומחה נקבעו הפיצויים עבור כל דירה ודירה, הן עבור עלות התיקונים והן עבור עוגמת נפש. כלל הפיצויים הגיעו לסך של כ-130 אלף שקלים, כאשר הפיצויים עבור עוגמת הנפש מהווים 10% מגובה הסכום שנקבע עבור התיקונים. כמו כן חויב הקבלן לשלם את הוצאות התובעים בסכום של 15 אלף שקלים.


הדיירים טענו כי פנו שוב ושוב לקבלן וביקשו שהליקויים יטופלו, אולם בקשתם נדחתה בכל פעם מחדש ובמשך תקופה ארוכה


לטענתם של בעלי הדירות, הקבלן העריך באופן שגוי את עלויות הרחבת המרפסות, כך שאף על פי שהסכימו על סכום סופי, הם נאלצו לשלם עוד אלפי שקלים מחוסר ברירה. הנתבע לטענתם התנהל באופן קלוקל והפר שוב ושוב את התחייבויותיו כלפיהם, עד שלבסוף הם איבדו בו אמון.


עוד טענו כי אחרי שסיים את בניית התוספות באיחור ניכר, התגלו בהרחבות ליקויים חמורים באיטום, ובחלק מהדירות נגרמו נזקי רטיבות ועובש בעקבות זאת. למרות פניות חוזרות ונשנות מצדם, הקבלן המשיך לדחות אותם עוד ועוד.


מדובר בהפרה יסודית של ההסכם, טענו הדיירים, מכיוון שתוספות הבנייה חורגות מהתקן הישראלי ומהוות סכנה בטיחותית. לבסוף טענו כי הקבלן התנהל ברשלנות עד כדי הפרת חוק המכר וחוק התכנון והבנייה.


הקבלן טען כי הדיירים פנו אליו לתיקון הליקויים רק אחרי שהסתיימה תקופת האחריות שהצדדים הסכימו עליה - שנתיים ממועד המסירה


מנגד טען הקבלן כי עבודותיו מבוצעות על פי התקן המחמיר ביותר, וגם במקרה הזה ביצע את עבודתו במקצועיות ובמיומנות. הוא התנהל מול ועד הבית ומעולם לא קיבל כל פנייה על עיכוב במסירה. הטענות הראשונות מצד הדיירים הגיעו רק אחרי שחלפו יותר משנתיים מאז שהפרויקט הסתיים, והיה עליהם לאפשר לו לבצע את התיקונים הנדרשים כפי שקובע החוק.


עוד טען הנתבע כי מדובר בתביעה מנופחת הרבה מעבר לסיכום בין הצדדים כפי שהתבטא בחוזה אשר חתמו עליו, והוא מעולם לא התחייב להחליף את הזכוכיות בכל הבניין - דבר שהגדיל לטענת הדיירים את סכום העלויות. הוא אמנם התחייב לתקן כל נזק שיתגלה, אך זאת בתוך תקופה של שנתיים, אולם הדיירים פנו אליו רק מספר שנים לאחר ביצוע התיקונים. עם זאת, הוא מוכן גם היום לבצע את התיקונים הנדרשים, אם יוחלט שנדרשים תיקונים.


לא הוכח כי העבודות הסתיימו באיחור, אולם התברר כי אכן קיימים ליקויי בנייה בהרחבות שבוצעו במרפסות


הצדדים הסכימו על מינוי מומחה מטעם בית המשפט לבדיקת הליקויים הנטענים. על פי חוות דעתו, יש לבצע תיקונים שונים בשש הדירות הכלולות בכתב התביעה, בעלות ממוצעת של כ-20 אלף שקלים עבור כל דירה. התיקונים כוללים התקנת זכוכית תקנית במעקה המרפסת ותיקונים אחרים שיש לבצע במעקה.


על פי חוק המכר, יש לאפשר לקבלן לתקן ליקויים שהתגלו וזאת בתוך פרק זמן סביר. אם התיקונים אינם מבוצעים בתוך תקופה סבירה, הקבלן מאבד את זכותו לבצע את התיקונים הנדרשים ועליו לשלם פיצויים בהתאם לעלות התיקונים.


כמו כן, אם הקבלן אינו מסכים עם עצם אחריותו לבצע את התיקונים, הוא אינו זכאי לבצע את התיקונים עוד בעצמו.


אמנם נמצא רק מכתב אחד ששלחו הדיירים לקבלן, אולם השופטת קיבלה את עדותם כי פנו אליו טלפונית פעמים רבות. היא קבעה כי הקבלן לא הצליח לסתור את טענות הדיירים כי לא ביצע את התיקונים אף על פי שניתנה לו הזכות לבצעם, ולכן עליו לפצות אותם. כמו כן קבעה השופטת כי על הקבלן לפצות את הדיירים בשיעור של 10% מסכום הנזק עבור כל דירה, וזאת עבור עוגמת נפש.

 

יש לך שאלה?

פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים


בסופו של דבר חויב הקבלן לשלם סכום כולל של כ-130 אלף שקלים עבור עלות התיקונים ועוגמת נפש לבעלי הדירות. מלבד זאת קבעה השופטת שעליו לשלם את הוצאות המשפט של התובעים בסכום של 15 אלף שקלים.

 

ת"א 2740-11-15