בית משפט השלום בקריית גת גזר את עונשו של אדם בשנות ה-30 לחייו, שהודה והורשע בהחזקת סמים מסוג קנאביס שלא לצריכה עצמית במשקל העולה על 300 גרם, לאחר שהסמים נתפסו בביתו. הודאתו של הנאשם בביצוע העבירה ניתנה במסגרת הסדר טיעון שבו תוקן כתב האישום, וכחלק מההסדר הופנה לעריכת תסקיר בשירות המבחן.


לפני גזירת העונש, במהלך מספר חודשים שבהם היה נתון לליווי ומעקב של שירות המבחן, מסר הנאשם בדיקות שתן אשר העידו על כך שהוא כבר אינו צורך סמים. לאור זאת ובשל עברו הפלילי הנקי, ואף על פי שהפרקליטות עתרה לעונש הכולל מאסר לתקופה של חצי שנה אשר ניתן לרצות באמצעות עבודות שירות, החליטה השופטת להקל בעונשו.


השופטת ציינה כי על פי מתחם העונש ההולם, יש לקבוע עונש הכולל מאסר לתקופה קצרה לכל הפחות. ואולם, בנסיבות שבהן הנאשם הוכיח כי התנקה מסמים ושירות המבחן קבע כי לא קיים סיכון משמעותי שיבצע שוב את העבירות אשר בגינן הורשע, החליטה השופטת להסתפק בענישה מקלה אשר כוללת מאסר על תנאי של חמישה חודשים, קנס בסכום של 1,500 שקלים, התחייבות כספית להימנע מעבירות סמים, פסילת רישיון הנהיגה על תנאי וכן ריצוי של 200 שעות שירות לתועלת הציבור.


בתחילה הנאשם לא היה מעוניין להפסיק להשתמש בסמים, בהמשך מסר בדיקות שתן נקיות משרידי סם


כאמור, על פי הסדר הטיעון שהצדדים הגיעו אליו, נשלח הנאשם להערכה אצל קצין מבחן. בתסקיר הראשון שנערך בעניינו התברר כי מדובר באדם נורמטיבי, נשוי ואב לילדים השומר על יציבות תעסוקתית, אולם מנגד אינו מביע רצון או כוונה להפסיק לצרוך סמים קלים. לכן קצין המבחן נמנע מלהגיש המלצה טיפולית עבורו.


בהמשך הביע הנאשם רצון להיגמל מצריכת הסמים אולם לא במסגרת טיפולית אלא בעצמו. מספר חודשים לאחר מכן ציין קצין המבחן כי בדיקות השתן שמסר היו נקיות משרידי סם. על כן המלצתו הייתה להסתפק בענישה חינוכית הכוללת שירות לתועלת הציבור ועמידה בבדיקות שתן תקופתיות, לצד מאסר מותנה שישמש להרתעה.


בעוד הפרקליטות עתרה למאסר בפועל לתקופה של חצי שנה שניתן לרצות בעבודות שירות, הנאשם עצמו ביקש להסתפק בענישה על תנאי, וציין כי למרות הכמות הגדולה שנתפסה בביתו, הסמים היו מיועדים לצריכה עצמית ולא למכירה.


בית המשפט לא מצא כל סימן לסחר בסמים, אף על פי שנתפסו בביתו של הנאשם סמים במשקל של יותר מ-300 גרם


השופטת ציינה כי הביאה בחשבון את העובדה שלמרות הודאתו של הנאשם בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית, אין כל אינדיקציה לכך שמכר או התכוון למכור את הסמים, אלא כנראה הם נועדו לשימושו העצמי.


בחינת המדיניות הנהוגה בגין עבירות סמים דומות העלתה כי העונשים נעים ממאסר על תנאי ועד מאסר בפועל לתקופה של 12 חודשים, וזאת בהתבסס על סוג הסמים והכמות שנתפסה, וכן על הנסיבות האישיות בכל מקרה ומקרה.


פירוט נרחב של פסקי דין בעבירות דומות ניתן במסגרת גזר הדין, ולאור זאת קבעה השופטת כי מתחם הענישה ההולם במקרה זה נע בין מאסר בפועל לתקופה קצרה ועד מאסר בפועל לתקופה של 12 חודשים. בשל חומרת העבירה, לא נמצא מקום לשקול את ביטול ההרשעה.


מהן הסיבות לחריגה ממתחם העונש הראוי לטובת הנאשם?


למרות מתחם הענישה שנקבע, הזכירה השופטת כי שיקולי שיקום יכולים להוות עילה לחריגה מהמתחם ולהקלה בעונש. היא הזכירה את התסקירים בעניינו של הנאשם אשר הראו מגמה ברורה של שינוי מהותי בחייו בעקבות ההליכים הפליליים שננקטו נגדו, תוך הפסקת השימוש בסמים.


עוד הזכירה השופטת את העובדה שלנאשם אין עבר פלילי והוא אדם נורמטיבי, וכן את העובדה שההליך המשפטי הרתיע אותו מלבצע עבירות סמים בעתיד ואת הפנמתו את חומרת המעשים. לאור ההליך השיקומי שעבר, הוא שיפר את איכות חייו, קבעה השופטת, נהיה מודע להשלכות השימוש בסמים על חייו והשתקם.


כך, אף על פי שהנאשם לא הצטרף להליך טיפולי והעדיף להיגמל מהשימוש בסמים בכוחות עצמו, השופטת התרשמה כי עבר הליך שיקום אשר מצדיק חריגה ממתחם הענישה לטובתו, כך שיוכל להמשיך בחייו ובמקום עבודתו, בד בבד עם ענישה חינוכית והמשך מעקב אחר השימוש בסמים באמצעות בדיקות שתן.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


על כן המלצתו של שירות המבחן אומצה, והשופטת נמנעה מהטלת מאסר בפועל או עבודות שירות. על הנאשם הוטלו מאסר על תנאי של חמישה חודשים, התחייבות כספית בסכום של 3,000 שקלים להימנע מעבירות דומות, קנס בסכום של 1,500 שקלים, פסילה מותנית של הרישיון למשך שישה חודשים, 200 שעות שירות לתועלת הציבור וכן עמידה בבדיקות שתן תקופתיות בפיקוח שירות המבחן.


ת"פ 40677-02-16