בהליכי גירושין רבים נפסקים תשלומים חודשיים שיש לשלם עבור מזונות ילדים או מזונות אישה, אשר נועדו לספק את צורכי הילדים הקטינים לפחות עד שיגיעו לגיל 18 ואף לאחר מכן, או את צורכי האישה עד שתקופת הנישואין תסתיים.


חשיבותם של דמי המזונות רבה, ומסיבה זו החקיקה והפסיקה מעניקות לחובות דמי מזונות שנצברים יחס מיוחד ומועדף על פני חובות אחרים שצובר אדם. ישנם מסלולים מיוחדים לגביית חוב מזונות בהוצאה לפועל, וגם בהליכי פשיטת רגל במרבית המקרים לא ניתן לקבל הפטר על חוב מזונות.


צבירת חוב מזונות עלולה להוביל לסנקציות קשות על החייב, לרבות עיכוב יציאה מהארץ, פסילת רישיון ואף מאסר בפועל. למרות זאת, יש מה לעשות. ישנן פעולות מסוימות שניתן לבצע במקרה שנוצר חוב מזונות, למשל לפרוס חוב מזונות עבר בתיק מזונות בהוצאה לפועל, לבקש עיכוב הליכים ואף למחוק חוב מזונות בהליכי פשיטת רגל. כיצד ניתן להגיע להסדר חוב מזונות ולצאת לדרך חדשה?


מתי ניתן להגיש בקשה לפריסת תשלומים בעקבות חוב מזונות בהוצאה לפועל?


במקרה שבו אדם מתקשה בתשלום המזונות החודשיים כפי שנקבעו בפסק הדין, או במקרה שבו כבר נצבר לחובתו חוב מזונות ונפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל, ניתן להגיש בקשה לבחינה מחודשת של פריסת החוב, וזאת כאשר מתקיימים טעמים מיוחדים. למשל, במקרים שבהם חל שינוי מהותי בנסיבותיו האישיות של החייב או במקור הכנסתו.


אמנם, בניגוד למקרים אחרים שבהם חייב אינו מצליח לעמוד בתשלומים החודשיים שנקבעו לו, והוא יכול להגיש בקשה לרשם ההוצאה לפועל לצו תשלומים חדש בהתאם לחקירת יכולת על מצבו הכספי - חייב בחוב מזונות אינו יכול להגיש בקשה דומה.


עם זאת, ניתן להגיש בקשה לדיון מחודש בפריסת החוב כאשר יש לכך הצדקה מיוחדת כגון פיטורין לא צפויים או צמצום משמעותי בהכנסה, ואילו רשם ההוצאה לפועל יפנה את הדיון בתיק אל בית המשפט שבו נקבעו המזונות בעבר.


האם רק לבית המשפט יש סמכות לקבוע פריסת חוב עבר למזונות, או שניתן להגיע לפריסת החוב גם על פי קביעתו של רשם ההוצאה לפועל?


באופן עקרוני, אך ורק לבית המשפט יש סמכות להורות על פריסת חוב המזונות, כאשר רשם ההוצאה לפועל מוסמך להפנות את הבקשה לדיון מחודש בתיק אל בית המשפט. עם זאת, קיימת הצעת חוק שכבר אושרה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת לתיקון חוק ההוצאה לפועל, אשר נועדה להעניק סמכות גם לרשם ההוצאה לפועל לקבוע פריסה מחודשת של חוב המזונות.


למעשה, היום חייב שמגיש בקשה לפריסת החוב, נדרש תחילה להוכיח בפני רשם ההוצאה לפועל כי מתקיימים טעמים מיוחדים המצדיקים את העברת הדיון לבית המשפט, ולאחר מכן נדרש להוכיח את מצבו הכספי בפני בית המשפט.


השינוי בחוק נועד לפשט מצב זה, באמצעות מתן סמכות גם לרשם ההוצאה לפועל להורות על צו תשלומים חדש במקרים המתאימים.


באילו נסיבות תאושר בקשה לפריסת חוב המזונות בהוצאה לפועל?


כאמור, רשם ההוצאה לפועל מוסמך להעביר את התיק לבחינה מחודשת בבית המשפט כאשר מתקיימים טעמים מיוחדים המצדיקים זאת. באילו טעמים מיוחדים מדובר?


באופן עקרוני, הן הרשם והן בית המשפט יבחנו האם סירוב לבקשת פריסת החוב עלול להביא את החייב למצב שבו הוא אינו מסוגל לכלכל את עצמו ולו באופן מינימלי. חשוב להדגיש כי לא מדובר על קושי בתשלום המזונות, אלא על מצב כלכלי קשה שאינו מאפשר את המשך התשלום הסדיר.


האם ניתן לצאת מחוב מזונות במסגרת הליכי פשיטת רגל?


לעתים האב אשר הוטל עליו לשלם דמי מזונות עבור ילדיו נקלע לבור כלכלי, ומתחיל לצבור חובות עבור נושים שונים, ובין היתר צובר חובות עבור דמי מזונות שלא שילם. במצב כזה הוא יכול לפתוח בהליך פשיטת רגל.


במסגרת הליך פשיטת רגל ניתן להגיע להסדר חוב עם הנושים השונים באמצעות תוכנית פירעון. בסיום הליך פשיטת הרגל ניתן לקבל הפטר, שמשמעותו מחיקת יתרת החוב שלא שולמה במסגרת תוכנית הפירעון. עם זאת, בניגוד לחובות אחרים, לא ניתן להגיע להפטר עבור חוב מזונות. האם בכל זאת יש מה לעשות?


הגשת בקשה להפטר עבור חוב מזונות בפשיטת רגל


התשובה לכך חיובית. על פי פקודת פשיטת הרגל, ניתנה סמכות לבית המשפט להכריז על הפטר ומחיקת החוב גם כאשר מדובר בחוב מזונות, וזאת כאשר מתקיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת. משמעות הדבר היא שבמקרים המתאימים, אדם שצבר חוב מזונות שאינו יכול לעמוד בו, רשאי להגיש בקשה לקבלת הפטר מחובו תוך פירוט הטעמים המיוחדים אשר מצדיקים את מתן ההפטר.


שיקולי בית המשפט במתן הפטר עבור חוב מזונות הם מצד אחד מתן אפשרות לחייב לפתוח דף חדש ונטול חובות בחייו, ומצד שני זכותם של הילדים והגרושה לקבל את דמי המזונות. בפועל, בקשה להפטר עבור חוב מזונות תתקבל רק במקרים חריגים, אולם ביותר ויותר מקרים ניתן לראות שבתי המשפט מאשרים בקשות כאלו.


כדאי מאוד לקבל ייעוץ מעורך דין העוסק הן בדיני משפחה והן בדיני הסדר חוב בהוצאה לפועל והליכי פשיטת רגל, כדי לבחון אפשרות להגיע להסדר חוב המזונות במהירות האפשרית ותוך צמצום התשלומים עבור הפרשי הצמדה וריביות.