בית המשפט המחוזי מוסמך להורות על צו הפטר לפי בקשתו של חייב בפשיטת רגל, או לאור בקשת הכונס הרשמי - אם התרשם כי החייב מיצה את כל יכולותיו להשיב את החובות שצבר. משמעות קבלת צו ההפטר היא שכל הליך הסדר החובות שנוהל במסגרת הליך פשיטת הרגל מסתיים, כאשר יתרת החוב שנותרה לחייב למעשה נמחקת. זאת אלא אם כן נותרו לו עוד חובות שלא ניתן לקבל בגינם הפטר, כגון חוב מזונות.


על כן, צו ההפטר הוא למעשה השלב האחרון ובעל ההשלכות המהותיות ביותר עבור החייב, כיוון שלאחר קבלת ההפטר ניתן להתחיל בדרך נקייה ונטולת חובות. לאחר קבלת ההפטר ניתן להסיר את כל העיקולים וההגבלות שננקטו כנגד החייב, כגון הגבלות על חשבון הבנק, על רישיון הנהיגה או על האפשרות לצאת לחו"ל.


מלבד זאת, צו ההפטר למעשה מגן על החייב מפני תביעות חוב נוספות אשר נוגעות לחובות שצבר לפני שהוכרז כפושט רגל, מאחר שההפטר חל על חובות אלה. בית המשפט המחוזי רשאי להורות על הפטר חלוט ומלא, הפטר חלקי או הפטר מותנה, בהתאם להתנהלותו של פושט הרגל במסגרת ההליך ומכוח הנסיבות הרלוונטיות לכל מקרה ומקרה.


מהם ההבדלים בין הפטר חלוט, הפטר חלקי והפטר מותנה?


קבלת הפטר חלוט משמעותה שהחייב מופטר מכלל חובותיו, ולכן מדובר באפשרות הטובה ביותר מבחינתו של החייב. בית המשפט יבחן את התנהלותו במסגרת ההליך ובייחוד את תום לבו של החייב לפני שיאשר הפטר חלוט. אין אפשרות להגיש בקשה לקבלת הפטר חלוט לפני חלוף חצי שנה מהמועד שבו ניתן צו כינוס נכסים, והיא יכולה להיות מוגשת על ידי החייב עצמו לאחר שהוכרז כפושט רגל והתקיימה אסיפת נושים בעניינו.


לעומת זאת, הפטר חלקי ניתן כאשר בית המשפט קובע כי החייב לא התנהל בתום לב להחזר כלל חובותיו אלא רק בחלקם. במקרה כזה, החייב ימשיך בהליך פשיטת הרגל עבור כל החובות שלא נכללו בהפטר החלקי.


מלבד זאת בית המשפט יכול לתת הפטר מותנה, שמשמעותו המשך ההליכים או חלקם עד קבלת הפטר חלוט. למשל, עמידה בצו תשלומים למשך תקופה מסוימת, מימוש נכס כזה או אחר וכדומה.


איך מגישים בקשה לצו הפטר, ומהן האפשרויות העומדות בפני בית המשפט בהחלטתו?


למעשה, ניתן להגיש בקשה לקבלת הפטר בכל שלב ובכל מועד בהליך פשיטת הרגל, אך בפועל יש להמתין פרק זמן של כארבע שנים לאחר כינוס הנכסים כדי שבית המשפט יאשר את הבקשה. בית המשפט יכול לדחות את הבקשה, להורות על הפטר מותנה וכן לקבוע כי החייב יקבל הפטר חלוט אשר ימחק את יתרת חובותיו מיידית.


בבואו לבחון את בקשת ההפטר, בית המשפט ישקול את מידת שיתוף הפעולה של החייב עם ההליך, את זהותם של הנושים ואף את מצבו הרפואי וגילו של החייב. קיימים שיקולים חברתיים בהחלטת בית המשפט, מתוך מטרה לאפשר לחייב שנקלע לחובות אשר אינו יכול לפרוע בתום לב לפתוח דף חדש. מנגד יביא בית המשפט בחשבון את זכויותיהם של הנושים לקבל את כספם בחזרה.


מלבד בחינת התנהלותו של החייב, ישמע בית המשפט גם את עמדתם של הכונס הרשמי, הנאמן והנושים, ויבחן האם יש עוד תועלת להמשיך בהליך פשיטת הרגל. הוא יבדוק מהו שיעור החוב שכבר הוחזר לנושים, כמה זמן החייב נמצא בהליך פשיטת הרגל ועוד.


כיצד נבחן תום הלב של החייב ומהי מידת ההשפעה על החלטת בית המשפט לאשר את צו ההפטר?


כל עוד החייב עמד בתשלומים החודשיים והגיש את הדוחות הכספיים, ניצל את מיטב האפשרויות שלו להגדיל את הכנסותיו כדי לפרוע את חובו והעמיד את כל נכסיו לצורך מימושם, בית המשפט יתרשם כי ניהל את ההליך בתום לב והדבר יקדם ויזרז את מתן ההפטר.


מנגד, אם החייב הורשע בעבירה מכוח פקודת פשיטת הרגל, ניצל לרעה את הליך פשיטת הרגל, יצר חובות חדשים בזמן ההליך, לא סיפק הסברים לגבי היווצרות חובותיו, הוביל את הנושים להוצאות מיותרות, הוציא הוצאות ללא הצדקה ועוד, בית המשפט יכול להתנות את מתן ההפטר או לא לאשר את הבקשה כלל.


על אילו חובות לא ניתן לקבל הפטר, ואיך גובים את החובות הללו לאחר קבלת ההפטר?


חשוב לזכור כי גם אם החייב קיבל הפטר על חובותיו, ישנם חובות שיהיה מוטל עליו לשלם גם לאחר סיום הליך פשיטת הרגל, וזאת מכיוון שההפטר לא חל עליהם. בין היתר לא ניתן לקבל הפטר על חוב מזונות - גם אם החוב הוא כלפי המוסד לביטוח לאומי, קנסות שהוטלו על החייב או חובות שצבר במרמה.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


נושה שההפטר אינו נוגע לחובו של החייב כלפיו, יוכל להמשיך בהליכי הגבייה ולקבל את מלוא החוב אחרי שהליך פשיטת הרגל יסתיים והחייב יקבל הפטר על יתר חובותיו.