איש קבע אשר שיחק כדורסל בזמן שהיה בחופשה נפצע בידו במהלך המשחק. אף על פי שהוטל ספק בכך שהיד נשברה, ידו גובסה במשך כחודש והטיפול הרפואי בו המשיך במסגרת הצבאית בבית חולים 10 שבחיפה. רק לאחר שהגבס הוסר, התגלה כי התפרצה בידו מחלת תסמונת הכאב הכרוני - CRPS.


הוא הגיש בקשה למשרד הביטחון להכרה בנכותו על פי חוק הנכים, אולם בקשתו נדחתה בעילה שלא הצליח להוכיח כי הסיבה שנגרם לו נזק היא הטיפול הרפואי שקיבל, דהיינו גיבוס כף היד לתקופה ממושכת. על פי החלטת קצין התגמולים שבמשרד הביטחון, המחלה התפתחה בעקבות החבלה בידו וללא קשר לשירותו הצבאי או לטיפול הרפואי שקיבל.


על החלטה זו הגיש איש הקבע ערעור לוועדת הערר לפי חוק הנכים, אשר התקיים בבית משפט השלום בחיפה. על פי בחינת המחלה אשר הובילה למסקנה כי גיבוס עלול להיות אחד הגורמים להתפרצותה, וכן ביסוס ההנחה כי במקרה הזה הגבס לחץ על כף ידו של הנגד, החליטו שלושת חברי הוועדה כי הוכח קשר סיבתי בין הטיפול הרפואי לבין הנזק שנגרם.


הערעור התקבל ונכותו של הנגד הוכרה. קצין התגמולים חויב לשלם את שכר טרחת עורכי דינו וחוות הדעת הרפואית שהציג בסכום כולל של 7,000 שקלים.


קצין התגמולים קבע כי ניתן לאיש הקבע טיפול רפואי ללא דופי - ודחה את תביעתו


אחרי שהתגלתה המחלה בכף ידו, וזאת רק אחרי 33 ימים שבהם היד הייתה נתונה בגבס, הגיש המערער תביעה להכרה בנזק שנגרם לו כתוצאה מגיבוס היד. קצין התגמולים התבסס על חוות דעת רפואית של אורתופד מומחה, אשר קבע כי המחלה נוצרה בעקבות החבלה בידו ולא בשל הלחץ שנגרם מהגבס, והחליט לדחות את התביעה בטענה שאין קשר בין השירות הצבאי והטיפול הרפואי שקיבל במרפאה הצבאית לבין הנזק שנגרם לו.


במסגרת הערעור ביקש איש הקבע להוכיח את קיומו של הקשר הסיבתי בין הטיפול והמעקב שניתנו לו לבין התפרצות המחלה. לטענתו, ידו גובסה באופן רשלני וללא צורך רפואי, דבר שגרם ללחץ מיותר על היד והוביל ליצירת המחלה. מאחר שטופל במרפאה צבאית ולא ניתנה לו אפשרות לבחור בטיפול רפואי אחר, קיים קשר מובהק בין תנאי שירותו לבין המחלה. להוכחת טענותיו צירף חוות דעת רפואית של מומחה לאורתופדיה ורפואת ספורט.


פציעה של איש קבע במהלך משחק כדורסל בחופשה אינה מזכה בפיצויים ממשרד הביטחון


על פי חוק הנכים, חייל שנפצע בדרך מהבסיס ליעד של החופשה או חייל שנפצע בחופשתו במסגרת פעילות הקשורה לשירותו הצבאי זכאים לקבל הכרה ופיצויים ממשרד הביטחון. כלומר, אם במקרה זה ייקבע בסופו של דבר כי המחלה פרצה בעקבות החבלה שנגרמה לנגד בזמן ששיחק כדורסל במהלך חופשתו, הוא לא יהיה זכאי לקבל הכרה כנכה בהתאם לחוק הנכים.


בפסיקה נקבע כי טיפול רפואי שמקבל אדם משרת בכוחות הביטחון מהווה חלק מתנאי שירותו, ומספיק להוכיח כי הנזק נגרם במסגרת הטיפול הרפואי ללא צורך להוכיח רשלנות רפואית כדי להכיר בנכותו של הנפגע.


האם הגיבוס הממושך הוא זה שגרם להתפרצות מחלת הכאב הכרוני בכף ידו של הנגד?


על פי הראיות שהוצגו, במיון בית החולים רמב"ם אשר אליו פנה המערער לראשונה אחרי שנפצע, היה חשד לשבר ולכן ידו הונחה בסד גבס. בבדיקה שהתבצעה במרפאה הצבאית לאחר מכן נרשם במסמכים הרפואיים כי לא אובחן שבר. למרות זאת ידו הושמה בגבס ולאחר שהגבס הוסר אובחנה המחלה.


בהתאם לחוות הדעת הרפואיות שהוגשו לוועדת הערר, מדובר במחלה המאופיינת בכאבים עצומים שאינם פרופורציונליים לחבלה, אשר הגורמים לה יכולים להיות טראומה כגון שבר או חבלה. גם גיבוס הוכר כאחד מהגורמים אשר עלולים לגרום להתפרצות המחלה, אם כי לא ניתן להוכיח קשר סיבתי ברמת הסתברות גבוהה בין הגיבוס ליצירת המחלה.


במסמכים הרפואיים נמצא תיעוד לכאבים ואף לנפיחות בידו של המערער וזאת עוד לפני הסרת הגבס, וכמו כן המערער תיאר כיצד הגבס לחץ על שורש כף היד. מסיבה זו נקבע כי מתקבל מאוד על הדעת שדווקא קיבוע היד הוא זה שגרם למחלה.

 

יש לך שאלה?

פורום אגף שיקום | קצין תגמולים


מכיוון שהטיפול ניתן לו במרפאה צבאית והיווה חלק בלתי נפרד מתנאי שירותו, החליטו חברי הוועדה לקבל את הערעור והורו על ביטול החלטתו של קצין התגמולים אשר קבע כי יש לדחות את התביעה להכרה בנכות. לאור תוצאות הערעור, חויב קצין התגמולים בהוצאות המשפט של המערער בסכום כולל של 7,000 שקלים.


ע"נ 6828-12-15