תשעה באב הוא המועד שבו נוהגים לציין את חורבנם של שני בתי המשפט, וזאת באמצעות צום ומנהגי אבלות נוספים כגון הימנעות מרחצה וקיום יחסים אינטימיים. צום תשעה באב נחשב לצום השני בחשיבותו לאחר יום הכיפורים, וכל בתי העינוגים כגון מסעדות ובתי קפה נסגרים בערב תשעה באב.


אנשים רבים בישראל נוהגים לצום ביום זה. מבחינה עקרונית, לא מדובר ביום שבתון, והן ערב תשעה באב ויום תשעה באב עצמו נחשבים לימי עבודה רגילים, למעט כאמור מקומות בילוי ועינוגים שנסגרים בערב. האם עובדים יכולים לבקש יום חופש בתשעה באב? האם תשעה באב נחשב ליום בחירה שבו ניתן לא לעבוד לפי החלטת העובד? האם מעסיק רשאי לסגור את העסק בתשעה באב ולהוציא את כלל העובדים לחופשה כפויה? כל התשובות במאמר שלפניכם.


מהן זכויותיו של עובד אשר צם בתשעה באב?


ערב תשעה באב מתחיל עם שקיעת השמש, ויום תשעה באב מסתיים עם צאת הכוכבים למחרת היום. באופן כללי מדובר ביום עבודה שאין בו שינויים מכל יום עבודה אחר, אולם ישנן זכויות שונות ביום זה המגיעות לציבור העובדים הנוהגים לציין אותו.


עובד שמעוניין ביום מנוחה מהעבודה במועד זה, יכול לבקש מהמעסיק לקחת יום חופש, אשר יופחת בהתאם ממספר ימי החופשה השנתיים שהוא זכאי להם. המעסיק נדרש לשקול את בקשתו של העבד ורק אם קיימות עילות ענייניות לסרב לו, הוא לא יאשר את יום החופשה. עובד שמעסיקו דורש ממנו להתייצב בעבודה ביום זה, מחויב לעשות זאת.


כמו כן, עובד מדינה אשר צם ביום זה רשאי, עם אישור מתאים מהמעסיק, לקצר את יום העבודה בשעתיים - או בתחילת היום או בסופו.


בחירה בתשעה באב כיום חופש על ידי העובד


יום בחירה הוא מועד שבו העובד יכול להחליט לנצל כיום חופש בהתאם למכסת ימי החופש השנתיים שלו, כאשר תשעה באב הוא אחד המועדים שבהם העובד רשאי לבקש חופשה כיום בחירה. המעסיק אינו רשאי לסרב לבקשתו של העובד, אלא אם כבר נוצל יום בחירה אחר על ידי העובד מתחילת השנה.


כמו כן, ישנם הסכמים קיבוציים ומקומות עבודה ציבוריים שבהם עובדים זכאים לנצל את ימי הבחירה נוסף על הימים המגיעים להם כימי חופש. עובד שכבר ניצל ימי בחירה ומעוניין בכל זאת לצאת ליום חופש, יכול לנצל יום חופש מהמכסה השנתית באישורו של המעסיק. עם זאת, במקרה כזה, המעסיק רשאי לסרב לבקשתו - אם הסירוב נובע משיקולים ענייניים.


מלבד זאת, ניתן לקבוע מראש במסגרת חוזה ההעסקה כי תשעה באב יהיה יום חופשה בתשלום. המעסיק כמובן אינו מחויב להסכים לדרישה כזו בחוזה ההעסקה.


האם עובד שלא הגיע לעבודה בתשעה באב יקבל שכר עבור יום זה?


תחילה חשוב לדעת כי כדי לממש את הזכות לצאת ליום חופש על חשבון ימי החופשה השנתיים או כדי לבחור בתשעה באב כיום בחירה, העובד נדרש להודיע על רצונו שלא להגיע לעבודה ולעדכן את המעסיק לפחות 30 ימים מראש.


כאשר מדובר ביום חופש, השכר שיקבל העובד שווה לשכר שהוא מקבל עבור כל יום חופש אחר, בשיעור מלא אך ללא תשלום עבור דמי נסיעות. יום זה ינוכה ממכסת הימים המגיעים לו כימי חופשה בשנה. עם זאת, במקומות עבודה שבהם נקבע כי מדובר ביום בחירה נוסף על מכסת ימי החופש השנתיים, יום זה לא ינוכה מהמכסה.


האם המעסיק יכול להוציא את העובדים לחופשה בתשעה באב על פי החלטתו?


אמנם העובד זכאי לצאת למספר ימי חופשה בשנה על פי מכסת ימי החופשה השנתיים שלו, אולם בסמכותו של המעסיק לקבוע באילו מועדים מדובר. המעסיק אף יכול להורות לעובד מסוים או לכלל העובדים בחברה לצאת ליום חופש בתשעה באב, וכן להודיע על סגירת מקום העבודה במועד זה ועל יציאה לחופשה מרוכזת של כלל העובדים.


המעסיק מחויב להודיע לעובדים על ימי החופשה מראש, ולפחות 14 ימים מבעוד מועד. כמו כן, מעסיק אינו יכול להוציא ליום חופש עובד שכבר ניצל את ימי החופשה שלו, אולם הוא רשאי להוציא אותו ליום חופשה ללא תשלום - אם העובד מסכים לכך, או לקבוע כי ייצא לחופשה מבלי לנכות את יום החופש מימי החופשה העתידיים שלו, או להחליט כי העובד לא ייצא לחופשה.


יום בחירה: ניצול יום חופשה בהתאם לבחירתו של העובד


על פי חוק חופשה שנתית, לכל עובד נצברים ימי חופש שנתיים בהתאם למספר השנים שבהן צבר ותק בעבודה, שבהם יוכל לקבל תשלום מהמעסיק. אמנם המעסיק יכול להחליט באילו ימים ישהה העובד בחופשה, אולם הוא מחויב לפעול על פי החוק ולאפשר לעובד לנצל את זכותו.


סעיף 6(ב) לחוק קובע כי כל עובד אף זכאי לבחור ביום היעדרות מהעבודה על חשבון מכסת ימי החופש שצבר, ואילו המעסיק אינו יכול לסרב לכך. כל עוד העובד לא ניצל את ימי החופשה שלו כדי לעבוד במקום אחר, הוא זכאי לקבל שכר על ימי החופשה השנתיים.


המועדים שבהם ניתן לבחור ביום חופשה כוללים בין היתר את ערב ראש השנה, ערב פסח, ערב יום כיפור, פורים, ל"ג בעומר וימי צום כגון צום עשרה בטבת, תענית אסתר, צום י"ז בתמוז וצום גדליה. בני דתות ועדות אחרות רשאים לבחור בימי בחירה בהתאם לדתם, כגון ערב ראש השנה האזרחית וחג המולד, יום השנה המוסלמי וערב עיד אלפיטר ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום שעות נוספות ותביעות שכר בעבודה


מלבד זאת ניתן לבחור כיום בחירה את אחד במאי, ראש השנה האזרחית, יום הזיכרון לשואה, ערב יום העצמאות, יום האישה הבינלאומי ומועדים נוספים.