נעקצתם על ידי זבוב החול? ייתכן שנדבקתם בשושנת יריחו, המחלה אשר מתפשטת לאחרונה בכל רחבי ישראל, גורמת לפצעים כואבים ודלקתיים, עלולה להוביל לזיהומים חמורים וטיפולים מורכבים, וכן מותירה צלקות גדולות למשך שאר החיים.


המחלה פוגעת קשות בילדים, ורק לאחרונה אושפזו מספר ילדים בעקבות הידבקות במחלה. עשרות נפגעים אחרים טופלו בקופות החולים, כאשר המספרים ממשיכים לעלות מדי יום.


הן הזיהומים שנגרמים מהמחלה, הן הטיפולים האנטיביוטיים האגרסיביים שניתנים לעתים, והן הצלקות שמותירים הכיבים המוגלתיים, עלולים לגרום לנזקי גוף שבגינם ניתן לתבוע פיצויים וקצבאות במוסד לביטוח לאומי ובגופים אחרים כגון חברות הביטוח הפרטיות. מי יכול לקבל פיצויים בעקבות שושנת יריחו, ואיך מממשים את מלוא הזכויות הרפואיות?


מהי מחלת שושנת יריחו ומדוע היא מתפשטת בישראל?


הלישמניה, הידועה גם כשושנת יריחו, מחלת זבובון החול או קדחת שחורה, מועברת בעקבות עקיצה של זבוב החול אשר נושא את המחלה, בעיקר לאחר שנדבק בה משפני סלע. בישראל קיימים שני סוגים עיקריים של המחלה: לישמניה רבא ולישמניה טרופיקה. בשני המקרים מתפתחים פצעים מוגלתיים אשר יותירו צלקות. תקופת ההחלמה ארוכה ויכולה להימשך בין שישה חודשים ועד 24 חודשים.


שיעור ההדבקה בשושנת יריחו הולך ועולה עם השנים, ואף האזורים שבהם עלולים להידבק במחלה הולכים ומתרחבים. ככל הנראה, התפשטות המחלה בישראל נובעת משינויים דמוגרפיים ושינויים אקולוגיים, אשר גרמו להעלאת מספרי שפני הסלע וזבובי החול. למרות זאת, עדיין לא נמצאה דרך למנוע את ההידבקות, ולכן מומלץ לנסות ולא להידבק כלל וזאת באמצעות תכשירים דוחי יתושים וזבובים וכדומה.


מהן הזכויות בביטוח הלאומי בגין נגעי עור וצלקות, והאם ניתן לתבוע פיצויים מחברת הביטוח?


מי שנפגע ממחלת שושנת יריחו, נאלץ להיעדר מהעבודה, אושפז או עבר טיפולים אנטיביוטיים, או סובל מצלקות גדולות ולעתים אף כואבות, יכול להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי, ולקבל גמלאות שונות, טיפולים רפואיים ומענקים חד פעמיים, הכול בהתאם למידת הפגיעה בעקבות ההידבקות במחלה.


שיעור הנכות ייקבע על ידי ועדה רפואית של הביטוח הלאומי, כאשר גם נכות תפקודית (ולא רק רפואית) וכן נזקים אסתטיים בשל צלקות ישוקללו בקביעת דרגת הנכות. באופן עקרוני, שיעור נכות מתחת ל-9% אינו מזכה בפיצויים, שיעור נכות שנע בין 9% ועד 20% יכול לזכות בפיצוי חד פעמי, ואילו שיעורי נכות גבוהים יותר יזכו בקצבה חודשית ובתשלומים נוספים.


אם הנפגע מבוטח גם בפוליסת ביטוח פרטית, הוא יכול להגיש תביעה לפיצויים, כאשר במקרה זה גובה הפיצויים ייקבע לפי תנאי הפוליסה שנרכשה ושיעור הנכות שייקבע.


מהם אחוזי הנכות בגין שושנת יריחו, ואיך מגישים תביעה במוסד לביטוח לאומי?


על פי תקנות הביטוח הלאומי, אחוזי הנכות בגין לישמניה יכולים לנוע בין אפס ועד 20%. עם זאת, ייתכנו מצבים שבהם ייקבעו אחוזי נכות גבוהים יותר, לאור שקלול מספר סעיפי ליקוי. למשל, צלקות מכאיבות או מכערות יכולות לזכות את הנפגע בנכות בשיעור של 10%-20%.


כדי לקבל קצבה או פיצויים מהביטוח הלאומי, יש להגיש תביעת נכות בצירוף כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים. לאחר מכן ועדה רפואית תקבע את שיעור הנכות, אשר ישליך על קבלת התביעה או דחייתה, ועל גובה התשלומים.


אם מדובר במספר ליקויים, ייתכן שמספר רופאים יבדקו את הנפגע בהתאם לתחום הרפואי הנדרש, ובמקרים מסוימים הוא אף יוזמן לוועדה רפואית נוספת. במקרה כזה, שקלול כל הפגיעות והליקויים יקבע את שיעור הנכות, בהתאם לרשימת הליקויים הרפואיים ודרגות הנכות הכלולות בתקנות הביטוח הלאומי.


האם ניתן לערער על קביעת המוסד לביטוח לאומי?


על קביעת שיעור הנכות שניתנה לאחר בדיקת הנפגע בוועדה הרפואית, ניתן להגיש ערעור בפני ועדה רפואית לעררים, וזאת בתוך 30 ימים ממועד קבלת התשובה. אם רוצים לערער על החלטת ועדת העררים, יש להגיש ערעור אל בית הדין לעבודה.


כמו כן, כאשר מדובר בילדים שנפגעו, ניתן להגיש תביעה גם כנגד פוליסת ביטוח תלמידים. אם הפגיעה נגרמה בעבודה, ניתן לקבל פיצויים בגין תאונת עבודה. אם ההידבקות במחלה אירעה כתוצאה מהשירות הצבאי או במהלכו, יש לפנות אל משרד הביטחון בתביעה לפיצויים.

 

יש לך שאלה?

פורום אחוזי נכות


כדאי מאוד לקבל ייעוץ מעורך דין העוסק בתביעות בגין נזקי גוף במוסד לביטוח לאומי ובחברות הביטוח הפרטיות, כדי לנצל את מלוא הזכויות המגיעות לכם.