תוכנית מחיר למשתכן אשר מקודמת על ידי המדינה ומשרד האוצר, נועדה לאפשר לזכאים לרכוש דירת מגורים במחיר מוזל בפרויקטים בכל רחבי המדינה, כל עוד הם עומדים בתנאי הזכאות להשתתף ולזכות בהגרלות ומוגדרים כמחוסרי דיור או משפרי דיור. כלומר, מי שבבעלותו דירת מגורים לא יוכל לרכוש דירה נוספת במסגרת מחיר למשתכן.


מעבר למחיר המופחת בדירות מחיר למשתכן, מי שרוכש דירה בפריפריה יכול לקבל מענק כספי בסכום של עשרות אלפי שקלים. אחת מההגבלות החלות על רוכשי דירות במחיר למשתכן היא הגבלה על מכירת הדירה בחמש השנים הראשונות שלאחר רכישתה. עם זאת, רוכשי דירות רבים אינם מתכוונים לגור בדירות שרכשו, אלא לזכות בהכנסות מהשכרת הדירה לדיירים.


כמו כן, רבים ממחוסרי הדיור נרשמים להגרלות גם בערים המרוחקות מאוד ממקום מגוריהם, כדי לא לאבד את זכותם לרכוש נכס במחיר מופחת. פעמים רבות הם אכן זוכים בדירה בעיר אחרת, אולם לא מעוניינים לגור בה בשל המרחק. במקרים כאלו אפשר להעמיד את הדירה להשכרה. האם זה משתלם או שכדאי להשקיע באפיקים אחרים?


מי יכול להשתתף בהגרלה לרכישת דירה בפרויקט מחיר למשתכן?


כדי לקנות דירה במחיר מוזל במסגרת מחיר למשתכן, יש לעמוד בתנאי הזכאות. התוכנית מיועדת לאוכלוסיות אלו בלבד: רווקים, אלמנים או גרושים מעל גיל 35, בני זוג שעומדים להינשא, בני זוג נשואים או ידועים בציבור, משפחות חד הוריות עם ילד אחד לפחות שגילו קטן מ-21 אשר מתגורר עם ההורה וכן בעלי מוגבלות בגפיים המרותקים לכיסא גלגלים מעל גיל 21.


מקרב האוכלוסיות הללו, יש לעמוד בתנאים להגדרת מחוסרי דיור או משפרי דיור: חסרי דירה הם אנשים אשר במהלך שש השנים האחרונות לא החזיקו דירת מגורים או חלק מדירה בבעלותם, לא שכרו דירה בדמי מפתח, אינם מחזיקים בזכויות בנחלה חקלאית ואף לא בדירה שנמצאת בבנייה.


כמו כן, מי שמקבל סיוע לצורכי דיור מהמדינה או מתגורר בדיור ציבורי, אינו זכאי להשתתף בהגרלות מחיר למשתכן.


גם משפרי דיור זכאים לרכוש דירה במחיר למשתכן. מדובר באנשים המחזיקים נכס נדל"ן אולם מתכוונים למכור אותו בתוך תקופה של שנה לאחר אכלוס הדירה החדשה. בעלות על נכס נדל"ן כוללת החזקת יותר משליש בדירה, או החזקת יותר משליש במגרש המיועד למגורים.


לא מתגוררים במקום שבו זכיתם בהגרלת מחיר למשתכן? אפשר להשכיר את הדירה ולזכות בדמי שכירות חודשיים


עדיפות ניתנת לכל מי שרוצה לקנות דירת מגורים ביישוב שבו הוא מתגורר בשנים האחרונות. כדי לענות על ההגדרה המזכה, יש להתגורר במהלך שלוש השנים האחרונות או במשך ארבע שנים מתוך עשר השנים האחרונות בתחום השיפוט של הרשות המקומית הרלוונטית.


למי שמוגדר כבן המקום יש סיכויים גבוהים יותר לזכות בהגרלה המתקיימת באותו יישוב, אולם כל מי שזכאי להירשם להגרלות מחיר למשתכן, רשאי לעשות זאת גם ביישובים המרוחקים ממקום מגוריו, ולא תחול עליו כל הגבלה בעניין זה.


מסיבה זו, לא מעט זכאים לרכישת דירה במחיר למשתכן רוכשים את הדירות במטרה להשכירן, ובאמצעות שכר הדירה להשלים את התשלומים לפירעון המשכנתא. זו יכולה להיות השקעה משתלמת, אולם חשוב להבין מראש האם הדירה נמצאת באזור ביקוש, כמה דמי שכירות היא תוכל להניב, מהם המפרטים הטכניים בפרויקט ועוד, לפני שמחליטים באיזו הגרלה להשתתף ובאיזה מסלול משכנתא לבחור.


מהם הסיכונים ברכישת דירה במחיר למשתכן לצורכי השכרתה?


חשוב לזכור כי אמנם המטרה העיקרית שבתוכנית מחיר למשתכן היא מתן אפשרות למחוסרי דיור לקנות דירת מגורים, אולם עלולות להיות לכך השלכות רבות, כגון הפחתת דמי השכירות באזורים שבהם יגדל היצע הדירות להשכרה. עלולים אף להיווצר מצבים שבהם דירות רבות אשר נרכשו במסגרת מחיר למשתכן יעמדו ריקות, כאשר אף אחד אינו מתגורר בהן ואף אחד אינו שוכר אותן.


כלומר, עלול להיווצר מצב שבו לא ניתן למכור את הדירה לאור הגבלת חמש השנים, אך עם זאת אפשר להשכירה רק במחירים נמוכים אם בכלל, לאור הגדלת היצע הדירות העומדות להשכרה. בד בבד, הרוכש ככל הנראה ייאלץ להמשיך ולשלם בעצמו דמי שכירות גבוהים באזור שבו הוא מתגורר.


נקודה נוספת שחשוב להביא בחשבון היא הלוואת המשכנתא שנלקחה לצורך רכישת דירה במחיר למשתכן. מאחר שניתן לקבל מימון על שיעור ניכר משווי הדירה במסלול זה - עד 90% - החזרי המשכנתא עלולים לעלות לאור עליית מדד המחירים והריבית.

 

יש לך שאלה?

פורום מחיר למשתכן - מחיר מטרה לדירה חדשה, דע את זכויותיך!


לסיכום, לפני שקונים דירה במחיר מופחת במסגרת מחיר למשתכן לצורך השכרתה, חשוב לשכלל את כל הנתונים הרלוונטיים ולבצע את כל הבדיקות המקדמיות החשובות, כדי למנוע מצבים שבהם לא ניתן להשכיר את הדירה או שניתן להשכירה במחירים זולים מאוד בלבד.