לאחרונה קבע בית המשפט לענייני משפחה בירושלים כי יש לחלק את עזבונה של אלמנה אשר הלכה לעולמה בהתאם להוראות צוואה הדדית שנערכה על ידי האלמנה ובעלה. על פי הצוואה ההדדית, הירושה תחולק שווה בשווה בין ששת הילדים של בני הזוג.


החלטה זו ביטלה למעשה צוואה מאוחרת יותר שנערכה על ידי המנוחה לאחר שבעלה נפטר, שבה שינתה את הוראות הצוואה ההדדית וביקשה כי הירושה תעבור במלואה רק לשניים מתוך ששת הילדים, אשר טיפלו בה וסעדו אותה, תוך שארבעת הילדים האחרים ניתקו איתה קשר.


בעקבות שתי הצוואות השונות ונישול חלק מהילדים מהירושה, נוצר סכסוך בין היורשים אשר בית המשפט נדרש להכריעו. בסופו של דבר, מאחר שבצוואה ההדדית נכתב בפירוש כי רק שני בני הזוג יחדיו יוכלו לבטל או לשנות את הוראותיה, קבע השופט כי המנוחה לא הייתה רשאית לשנות את הצוואה באופן חד צדדי, והורה להוציא צו לקיומה, תוך ביטול הצוואה המאוחרת.


שתי הצוואות הוגשו על ידי היורשים אל בית המשפט בבקשה לקיומן


ארבעת האחים שביקשו לקיים את הצוואה ההדדית טענו כי היא נערכה במיוחד כדי למנוע מחלוקות בין הילדים בעתיד, ולכן יש לקבלה ולחלק את הירושה על פי הוראותיה לכל ששת הילדים באופן שווה. עוד טענו כי שני האחים השפיעו על אמם בערוב ימיה עד שניתקו אותה משאר הילדים, וזאת במטרה להשתלט על דירתה ועל הירושה.


לכך הוסיפו כי קיים ספק של ממש אם אמם המנוחה ידעה והבינה על מה היא חותמת, היות שמצבה הבריאותי היה קשה מאוד במועד עריכת הצוואה המאוחרת, ואף הביעו ספק אם זו חתימתה המתנוססת על גבי המסמך.


האם ניתן לשנות או לבטל צוואה הדדית לאחר פטירת אחד מבני הזוג מכוח עקרון החופש לצוות?


שני האחים האחרים אשר ביקשו לקיים את הצוואה המאוחרת של המנוחה, טענו כי על פי חוק הירושה ובהתאם לעקרון החופש לצוות, כל אדם חופשי לשנות את צוואתו עד יום מותו, וכי כל הוראה אחרת אשר מגבילה את החופש לצוות לא תתפוס.


לגרסתם, אמם הייתה רשאית לשנות את הוראות הצוואה ההדדית לכל הפחות בכל הנוגע לחלק שלה בצוואה. על כן לדעתם, המנוחה צריכה לקבל 75% מכלל העיזבון, ואילו 25% מהעיזבון יחולקו לכל ששת הילדים באופן שווה. את היתרה יש לחלק בין שניהם בהתאם להוראות הצוואה המאוחרת.


מהם התנאים לביטול צוואה הדדית על פי חוק הירושה, והאם הם התמלאו במקרה זה?


על פי סעיף 8א לחוק הירושה, בן הזוג שנותר בחיים לאחר פטירתו של בן הזוג השני רשאי לבטל את הצוואה ההדדית, אולם עליו להסתלק מכל חלק בעיזבון שמגיע לו על פי אותה צוואה הדדית. במקרה זה, האלמנה לא הסתלקה מחלקה בעיזבון אף על פי שביטלה את הצוואה ההדדית.


לפיכך, קבע השופט כי אין תוקף לביטול הצוואה ההדדית, היות שהמנוחה לא מילאה את התנאים לביטול צוואה הדדית בהתאם לחוק.


האם יש לקיים את הוראות הצוואה המאוחרת בשל עקרון קיום דברי המת?


השופט הזכיר כי מהרגע שמדובר בצוואה הדדית, יש לכבד את דברי שני המתים. בכל הנוגע להתנגשות שבין החופש לצוות ולשנות את הצוואה בכל מועד, לבין עקרון ההסתמכות של כל אחד מבני הזוג החותמים על צוואה הדדית, אשר מצפה כי הצד השני לא ישנה את הוראותיה גם לאחר פטירתו, הזכיר השופט כי מגמת הפסיקה היום היא להגן על אינטרס ההסתמכות.


בניגוד לצוואה רגילה, צוואה הדדית כוללת בתוכה שילוב של צוואה ושל חוזה, אשר מגביל את הצדדים באופן הדדי מלבצע שינויים בצוואה. על כן, לטעמו של השופט עקרון ההסתמכות גובר על עקרון החופש לצוות.


מלבד זאת, המנוחים עצמם קבעו במסגרת הצוואה ההדדית כי רק שניהם יכולים לשנות או לבטל את הוראותיה. כלומר, אף אחד מהם לא היה רשאי לשנות או לבטל את הצוואה לבדו לאחר מותו של האחר.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


המסקנה היא כי אין תוקף לביטול הצוואה ההדדית לאחר פטירתו של אחד מבני הזוג, קבע השופט. הוא הורה לקיים את הצוואה ההדדית ולחלק את הירושה שווה בשווה בין ששת היורשים. על פי תוצאות מסקנה זו, הצוואה המאוחרת שהותירה האלמנה לאחר מותו של בעלה בוטלה, וההתנגדות שהגישו שני היורשים על פי צוואה זו לצוואה ההדדית - נדחתה.

 

ת"ע 41295-09-16