מדי שנה מכריזים בתי המשפט על אלפי אנשים כעל פושטי רגל, וזאת לאחר שנקלעו לחובות כספיים הולכים ותופחים, בעוד אינם מצליחים לפרוע אותם מבחינת יכולתם הכלכלית. אדם שמוצא עצמו במצב של חדלות פירעון, יכול להגיע להסדרי חוב בכמה דרכים אפשריות במסגרת הליכי הוצאה לפועל, או להגיש בקשה לפתוח בהליכי פשיטת רגל, אשר בסופם יקבל צו הפטר.


ההתמודדות מול הנושים הרבים והחובות המצטברים, ההחלטות הרבות שיש לבצע וההליכים המשפטיים שיש לעבור בבית המשפט ובדיונים מול גופים שונים כגון הכונס הרשמי והמנהל המיוחד, דורשים ייצוג וייעוץ משפטי על ידי עורך דין העוסק בתחום.


מטרתו הראשית של עורך הדין המייצג היא להביא את החייב למצב שבו יוכל לפתוח דף חדש ונטול חובות בדרך המהירה והנכונה ביותר, זאת תוך בחינת מצבו של החייב והמלצה על דרכי הפעולה הרלוונטיות. לשם מה נדרש ייצוג משפטי לחייבים בהליך פשיטת הרגל, וכיצד על עורך הדין המייצג לפעול?


מה כולל הליך פשיטת הרגל ומהי מטרתו של ההליך?


ההליכים השונים אשר מתנהלים בהוצאה לפועל כנגד חייבים נועדו לגביית החובות והעברת התשלומים לנושים. לעומת זאת, בהליך פשיטת הרגל החייב למעשה אינו יכול לפרוע את חובותיו, ולכן מגובש הסדר תשלומים שבמסגרתו יעביר החייב תשלומים חודשיים לקופת פשיטת הרגל בהתאם ליכולותיו, ולבסוף יקבל הפטר על יתרת החוב.


במסגרת הליכי פשיטת הרגל נקבעים סדרי הקדימויות של הנושים אשר יקבלו את כספם בהתאם לחלוקתם לקטגוריות עם זכויות קדימה, ועל פי עקרון השוויון כאשר מדובר בנושים מאותה קבוצה. מטרת ההליכים היא לחלק את כל נכסיו של החייב לנושים השונים באופן השווה והיעיל ביותר, ולאפשר לחייב להתחיל בדרך חדשה לאחר קבלת ההפטר.


הליך פשיטת הרגל לא מתאים לכל מקרה ולא נכון לכל חייב, כאשר עורך הדין המייצג את החייב צריך לבחון תחילה האם לבחור בהליך זה או בהליכים אחרים כגון הגעה להסדר עם הנושים וכדומה.


מהם שלבי פשיטת הרגל עד קבלת ההפטר?


חשוב לדעת כי הליך פשיטת הרגל כולל שלבים רבים ועלול להימשך תקופה ארוכה. תחילה על החייב או אחד מנושיו להגיש בקשה אל בית המשפט להכרזה על כינוס נכסים ופשיטת הרגל. בית המשפט יורה על הוצאת צו כינוס נכסים, אשר במסגרתו כל נכסי החייב ירוכזו וכל הליכי הגביה שהופעלו כנגדו עד אותו מועד יוקפאו.


בית המשפט יבחן האם החובות נצברו בתום לב והאם החייב אינו מנצל את הליכי פשיטת הרגל לרעה. במקרה כזה הוא מוסמך לדחות את הבקשה להכרזה על החייב כעל פושט רגל. במשך תקופה ארוכה כל פעולה שיבצע החייב תפוקח ויחולו עליו הגבלות שונות, כגון איסור על צבירת חובות חדשים. על כן יש להביא בחשבון את מכלול הנתונים לפני שמחליטים האם מדובר בהליך הנכון בנסיבות המקרה הספציפיות.


מה נדרש מעורך הדין המייצג את החייב לפני תחילת הליך פשיטת הרגל?


כאמור, מטרתו הראשית של עורך הדין אשר פועל בשמו של החייב היא להביאו למצב שבו יקבל צו הפטר ויוכל לפתוח דף חדש, אולם זאת מבלי לפגוע בזכותם של הנושים לקבל לפחות את מרב הכספים המגיעים להם.


בשלב הראשון יבחן עורך הדין האם אכן מדובר בהליך הנכון בהתאם לנסיבות, הן מבחינת הנתונים והיכולות הפיננסיות של החייב, והן מבחינת הסיכויים שההליך אכן יסתיים בצו הפטר. לצורך זאת על עורך הדין לאסוף ולבחון את מלוא הנתונים על נכסיו ויכולותיו של החייב, וכן לוודא כיצד נוצרו החובות ומהו היקפם.


על כן, החייב נדרש לשתף פעולה עם עורך דינו ולא להסתיר ממנו נתונים. גם אם לא כל החובות נצברו בתום לב מלא, על עורך הדין לדעת זאת. כדי לגבש את אופן הפעולה הנכון, עורך הדין צריך להיות בקיא בהליכי פשיטת הרגל והסדרי חובות, ולהתמצא בדיני מסים, קניין, חוזים, דוחות כספיים ועוד.


מהגשת בקשה לצו כינוס ועד קבלת ההפטר, מהם התפקידים המרכזיים של עורך הדין המייצג?


לאחר הגעה להחלטה על הליך פשיטת הרגל, ידאג עורך הדין להגיש בקשה לצו כינוס, אשר לאחריו יוקפאו הליכי הגבייה כנגד החייב. בשלב השני הכונס הרשמי יבצע חקירה לגבי מצבו הכלכלי של החייב, ואילו עורך הדין ימסור לו את המסמכים והמידע הרלוונטיים, וכן יעלה טענות ויציע הצעות באשר להמשך ההליך עצמו.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


אם מוטלות הגבלות על החייב במסגרת הליך פשיטת הרגל, עורך הדין יפעל לביטולן או לכל הפחות לצמצומן. כמו כן עורך הדין יפעל להגיע להסדרי חוב עם הנושים השונים ויביאם לאישור בית המשפט. לבסוף, עורך הדין יפעל להביא לכך שהכונס הרשמי ימליץ לבית המשפט להורות על צו הפטר.