בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל לאחרונה תביעה שהוגשה על ידי עמותה ללא מטרות רווח העוסקת בהוצאה לאור של ספרי לימוד בערבית - בגין הפרת זכויות יוצרים בחמישה ספרים שהוציאה. עותקים מזויפים של הספרים המדוברים, המיועדים לתלמידי בית הספר היסודי וחטיבת הביניים, הופצו על ידי מוכר ספרים שהחזיקם במחסן באום אל פאחם בכמויות גדולות, באופן אשר מפר את זכויות היוצרים של העמותה.


אף על פי שהמוכר טען כי לא ידע שמדובר בעותקים מזויפים, השופטת דחתה את טענתו וקבעה כי לא הוכיח כל סיבה או הצדקה לכך, ואף סירב לומר ממי רכש את הספרים המזויפים. בשל העובדה שנתפסו 131 עותקים מפרים, ולצורך יצירת הרתעה מפני מכירת עותקים מזויפים, נקבע סכום של 15 אלף שקלים כפיצוי עבור כל כותר שזויף, ובסופו של דבר סכום הפיצויים הכולל הועמד על סך של 75 אלף שקלים. עוד חויב המוכר בתשלום שכר טרחה בסכום נוסף של 15 אלף שקלים.


לספרי הלימוד יש מפיצים בלעדיים, וכך ניתן לוודא כי הספרים מקוריים ולא מזויפים


העמותה המכונה מט"ח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית, מפקחת על כל תהליך ההוצאה לאור של הספרים, החל משלב ההדפסה בבית הדפוס ועד הפצת הספרים באמצעות מפיצים בלעדיים ורשמיים המוכרים אותם לסיטונאים ולבעלי החנויות.


המוכר שנתבע במקרה זה מפיץ ומשווק ציוד משרדי וספרי לימוד ממחסנו שבאום אל פאחם. בפשיטה שבוצעה במחסן לפני כשנה על ידי המשטרה, בנוכחות נציגים מהיחידה לקניין רוחני והמוכר עצמו, נמצאו ספרים בכמות גדולה וציוד משרדי אחר, כאשר יותר מ-100 עותקים התגלו כמזויפים. על פי העדויות, המוכר סייע בעצמו למיין בין העותקים המזויפים והמקוריים. במהלך החיפוש התגלו אף זיופים של ספרים אחרים אשר זכויות היוצרים בהם אינן שייכות לתובעת, ומוצרים מפרים נוספים.


האם המוכר ידע או צריך היה לדעת כי הוא מפיץ עותקים מזויפים של ספרי הלימוד?


בתביעתה טענה העמותה כי המוכר מודע היטב לזהות המפיצים הבלעדיים של הספרים, ולכן מכר את העותקים המזויפים כאשר הוא מודע לכך שהם מפרים את זכויותיה, או לכל הפחות היה צריך לדעת על כך. הוא אף סירב לגלות את זהותם של הגורמים שמכרו לו את הסיופים - עובדה העומדת לחובתו.


מנגד טען המוכר כי הוא מחזיק עשרות אלפי עותקים של ספרי לימוד, ואין לו כל אפשרות לדעת כי מכר עותקים מזויפים. הוא לא בודק אותם אחד אחד, ובכל מקרה הספרים שנתפסו כבר יצאו מתוכנית הלימודים ולכן לא ניתנים עוד למכירה. הוא הוסיף וטען כי לעמותה כלל אין זכויות יוצרים בספרי הלימוד.


האם העמותה מחזיקה בזכויות היוצרים בספרים שזויפו?


אף בגרסתם המזויפת, זכויות היוצרים של העמותה מצוינות בספרים. על פי חוק זכויות יוצרים, ציון שמו של בעל הזכויות על היצירה עצמה מהווה הוכחה לכך שהוא היוצר ואכן מחזיק בזכויות היוצרים. החוק קובע כי מי שמחזיק בזכויות היוצרים, רשאי לפרסם ולהפיץ את היצירה על פי ראות עיניו.


ביצוע פעולות ביצירה על ידי אדם או גוף אחר ללא קבלת אישור מבעל הזכויות מהווה הפרה של זכויות היוצרים. גם הפרה עקיפה של הזכויות, למשל הפצת עותקים מזויפים, מקימה חבות לפצות את בעל זכויות היוצרים על ידי הגורם המפר.


כיצד הוכח כי מדובר בספרים מזויפים?


בספרים המזויפים שהתגלו, הצבעים והצילומים היו שונים מהספרים המקוריים. גם הכריכה שונתה, העמודים נחתכו באופן שונה ואף סוג הנייר היה אחר. מלבד זאת, בשל סירובו של המוכר לגלות ממי רכש את הספרים או להציג חשבוניות על הרכישה, קבעה השופטת כי העמותה הוכיחה את עצם מכירת הספרים המזויפים על ידי המוכר.


באשר לטענת המוכר כי לא היה מודע לכך שהוא מחזיק עותקים מזויפים, הזכירה השופטת כי הוא זה שרכש את הספרים, אך לא הוכיח כי רכש ספרי מקור באמצעות הצגת חשבונית או בכל דרך אחרת. הוא אף סירב באופן מכוון לגלות ממי רכש את הזיופים. מסיבות אלה קבעה השופטת כי או שידע או שהיה עליו לדעת כי הוא מוכר עותקים מזויפים.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות


לאור זאת התביעה התקבלה. מדובר במספר הפרות שונות שבוצעו על ידי המוכר, קבעה השופטת, מכיוון שמדובר בחמישה ספרים שונים שתוכנם שונה. כמו כן מדובר בכמות גדולה של ספרים מזויפים. על כן נקבע סכום הפיצויים על סך של 75 אלף שקלים, ולאור העלאת טענות מטריחות וסתמיות על ידי המוכר - כך על פי התרשמותה של השופטת - הוא חויב לשלם את הוצאות שכר הטרחה של התובעת בסכום של 15 אלף שקלים.


ת"א 10770-12-17