ביום ה-30 לאוקטובר 2018 יתקיימו הבחירות המוניציפליות בכל רחבי הארץ, לעיריות, למועצות האזוריות ולמועצות המקומיות. שלא כמו בשנים קודמות, השנה עובדים רבים יזכו ליום שבתון ביום החבירות, וזאת בעקבות תיקון לחוק הרשויות המקומיות משנת 2014.


מאחר שזו הפעם הראשונה שבה חל יום חופש הרלוונטי למרבית העובדים במגוון הענפים במשק, לא כל העובדים והמעסיקים מודעים לזכויותיהם וחובותיהם ביום זה, מי מחויב לעבוד, אילו שירותים ציבוריים ימשיכו לפעול כסדרם, כמה שכר מגיע לעובדים ביום הבחירות לרשויות המקומיות וכדומה. להלן מדריך מתומצת המפרט את כל מה שצריך לדעת בתחום דיני העבודה ביום הבחירות לרשויות המוניציפליות.


האם כל העובדים במשק זכאים ליום חופש ביום הבחירות לרשויות המקומיות?


על פי התיקון בחוק, הבחירות לרשויות המקומיות והמועצות האזוריות יחולו באותו מועד, ויום הבחירות ייחשב ליום שבתון בכל הרשויות המוניציפליות שבהן נערכות בחירות.


באופן עקרוני ומלבד עובדים המוגדרים ברשימת שר הפנים המחויבים להתייצב לעבודה כנותני שירותים ציבוריים, כלל העובדים זכאים ליום שבתון ביום הבחירות. הזכאות ליום שבתון משמעה כי העובדים רשאים לבחור שלא להתייצב לעבודה במועד זה, ולקבל את שכרם הרגיל עבור אותו יום.


הזכאות ליום השבתון חלה באופן אוטומטי, וזאת כל עוד מקום העבודה ממוקם בתחומה של מועצה אזורית או רשות מקומית שבה מתקיימות בחירות, או לחלופין כאשר העובדים רשומים בפנקס הבוחרים של מועצה אזורית או רשות מקומית שבה מתקיימות בחירות.


עוד קובע החוק כי הזכאות ליום החופש תחול על עובדים המועסקים לפחות שבועיים ימים אצל המעסיק לפני מועד הבחירות. עם זאת ולפי רשימת שר הפנים, עובדים בשירותים הציבוריים השונים ובשירותי התחבורה יגיעו לעבודה ביום זה כרגיל.


האם העובדים יכולים לבחור לעבוד ביום הבחירות, והאם המעסיק יכול לדרוש מהעובדים להתייצב לעבודה?


על פי הוראות החוק, לא חל איסור על הפעלת בתי עסק והעסקת עובדים במועד הבחירות המוניציפליות. על כן, המעסיקים רשאים להפעיל את מקום העבודה ולהציע לעובדיהם לעבוד כרגיל באותו מועד. עם זאת, המעסיקים אינם רשאים לחייב עובדים להתייצב לעבודה ביום זה, ולעובדים שמורה הזכות לסרב להצעה להגיע לעבודה.


מכל מקום, על המעסיקים חלה החובה לאפשר לעובדים להגיע לקלפיות ולא למנוע מהם לממש את זכותם להצביע, גם אם הם מועסקים באותו היום. לא ניתן לנכות יום חופש מעובד שהחליט שלא להגיע באותו היום.


אילו עובדים צריכים להתייצב במקום העבודה במועד הבחירות לרשויות המקומיות?


החוק מפרט אילו שירותים ציבוריים ימשיכו כסדרם ביום הבחירות המוניציפליות, כאשר העובדים במקומות אלה יתייצבו לעבודה אף שמדובר ביום שבתון. רשימת מקומות העבודה פורסמה ברשומות לאחר צאת יום כיפור על ידי שר הפנים, וכוללת בין היתר את שירותי התחבורה, עובדי הרשויות המקומיות הממלאים תפקידים הקשורים לבחירות, שירותי התקשורת, בתי החולים שיפעלו במתכונת יום חג, כוחות הביטחון ומפעלי החשמל והמים.


עוד יפעלו כסדרם ביום הבחירות בתי מלון, בתי קפה ומסעדות, בתי קולנוע ותיאטראות, בתי עסק לאפייה וייצור מוצרי חלב, חנויות לממכר מזון עד 12:00 בצהריים, הובלת מוצרי מזון, בתי חרושת ומקומות עבודה נוספים.


כמה שכר מגיע לעובדים המועסקים ביום השבתון?


למעשה, החוק אינו מפרט מהו גובה השכר לעובדים המועסקים ביום הבחירות. עם זאת, על פי הנוהג המקובל לעובדים המועסקים בבחירות הכלליות לכנסת, אשר נדון גם בפסקי דין בבתי הדין לעבודה והשתרש בכל ענפי העבודה במשק, העובדים זכאים לקבל שכר כפול או לחלופין שכר רגיל ויום חופש חלופי.


על כן, אפשר להניח שתגמול כספי מיוחד מגיע לעובדים שיועסקו ביום השבתון. כאשר מדובר על עובד כוננות אשר יוקפץ לעבודה, ניתן להניח כי עובד כזה יקבל גמול נוסף עבור עבודתו ביום השבתון.


יום הבחירות לרשויות המקומיות הוא יום חגיגה לדמוקרטיה, ויום השבתון נקבע כדי לעודד את העובדים לממש את זכותם ולהצביע ברשות המקומית שבה הם רשומים בפנקס הבוחרים. ואולם, חשוב לזכור כי גם עובדים שלא יממשו את זכותם הדמוקרטית, זכאים ליום שבתון במועד זה.

 

יש לך שאלה?

פורום שעות נוספות ותביעות שכר בעבודה


מלבד עובדים המועסקים במקומות העבודה המספקים שירותים ציבוריים שונים כפי שמפורט ברשימה שפרסם שר הפנים, שאר העובדים זכאים ליום חופש הכולל שכר מלא, ואינם חייבים להסכים לדרישת המעסיק להתייצב בעבודה ביום זה. אם הם בכל זאת עובדים ביום הבחירות, הם זכאים לקבל שכר החורג מגובה השכר ביום עבודה רגיל.