מהי אחריותו של מנהל קבוצה בפייסבוק על התכנים המפורסמים בה על ידי אנשים אחרים? בתביעה שהוגשה כנגד מפעיל קבוצת פייסבוק של תושבי הקריות בגין עוולת לשון הרע, טען התובע כי בשעות הלילה עלה לקבוצה פוסט מכפיש שבו נטען כי הוא גנב.


אמנם מנהל הקבוצה לא כתב את הדברים בעצמו, אולם לטענת התובע, הוא התעכב בהסרת הפוסט המביש ואף הוסיף חטא על פשע והגביר את תהודתו של הפוסט המכפיש, מכיוון שפרסם פוסט חדש לאחר מספר שעות שבו צירף צילום של הפוסט המכפיש והעלה את סוגיית לשון הרע בפני חברי הקבוצה. מנהל הקבוצה עצמו טען כי התובע מנסה להשתיק ולהפחיד את מתנגדיו, ובכל מקרה הוא הסיר את הפוסט במהרה ואחרי שביצע בירור מקיף.


שופט בית משפט השלום בחיפה קיבל את התביעה. לקביעתו, עצם העובדה שמפעיל הקבוצה בחר שלא להסיר את אותו פוסט מיד לאחר שגילה עליו ואף בחר להעלות לקבוצה פוסט שבו הוזכר שמו המפורש של שם התובע, מהווה פרסום לשון הרע. לכן נקבע שמנהל הקבוצה יפצה את התובע בסכום של 15 אלף שקלים עבור נזקיו, ונוסף על כך ישלם לו את הוצאות המשפט בסכום של 4,500 שקלים.


מתי פורסם הפוסט המכפיש בקבוצת הפייסבוק, ומדוע מנהל הקבוצה לא הסיר אותו באופן מיידי?


קבוצת הפייסבוק המדוברת של תושבי הקריות היא קבוצה פתוחה, שבמסגרתה כל חבר יכול לפרסם פוסטים בנושאים רבים כראות עיניו, וכל אחד מהם רשאי לאשר חברים חדשים בקבוצה.


התובע עבד בעירייה בעבר, ובפוסט המכפיש שפורסם בקבוצה ב-23:00 בלילה, נאמר שהוא פוטר ממקום עבודתו עקב מעשה גניבה שביצע. כשעתיים לאחר מכן התובע שלח למנהל הקבוצה הודעה שבה עדכן אותו כי פורסמה נגדו תגובת לשון הרע, וביקש ממנו לחסום את מפרסם הפוסט ולהסיר אותו בהקדם.


מדוע מנהל הקבוצה פרסם פוסט חדש שבו צירף צילום מהפוסט המכפיש, ואף התייחס אל התובע בשמו?


על פי גרסתו של מנהל הקבוצה שהתקבלה על ידי השופט, הוא ראה את הודעתו של התובע ב-7:00 בבוקר. הוא השיב לתובע כי מדובר בתופעה נפסדת, אך לא הסיר את הפוסט. בעקבות זאת פנה אליו התובע שוב ודרש ממנו לפעול מיידית למחיקת הפוסט, אחרת ינקוט נגדו הליכים משפטיים.


שעתיים נוספות חלפו, ומפעיל הקבוצה העלה פוסט שבו סיפר כי אחד מחברי הקבוצה מאיים עליו בהליכים משפטיים, והזמין את חברי הקבוצה להשתתף בדיון ולהכריע האם מדובר בלשון הרע והאם עליו להסיר את הפרסום. הוא צירף אל הפוסט את הפרסום הראשון, שבו כונה התובע גנב, ואף נקב באופן ברור בשמו של התובע. לבסוף הוסר הפוסט הראשון בשעות אחר צהריים, וגם הפרסום השני הוסר לאחר מכן.


האם ניתן להטיל אחריות על מנהל קבוצה בפייסבוק בגין פוסט שהעלה אדם אחר?


אמירה על אדם המייחסת לו עבירה פלילית מהווה לשון הרע, הזכיר השופט, ולכן אין כל ספק כי הפוסט שעלה בקבוצה מהווה דברי לשון הרע המבזים ומשפילים את התובע. על פי הפסיקה, מי שמפרסם את דברי לשון הרע באינטרנט אחראי גם הוא להפצת הפרסום המכפיש.


במקרה זה, מנהל הקבוצה אינו שולט בתוכן שמעלים חברי הקבוצה והוא אינו יכול למנוע את פרסום הדברים. עם זאת, הוא יכול להסיר כל פוסט בלחיצת כפתור ותו לא ואף לחסום חברים בקבוצה לפי רצונו. לכן, היה מצופה ממנו שיסיר את הפוסט באופן מיידי אחרי שגילה על קיומו.


עצם העובדה שבחר להעלות פוסט נוסף ולהתייחס על הפוסט הפוגעני במקום להסירו, חיזקה את המסקנה כי לא פעל כדין. השופט הבהיר כי התנהלותו רק הגבירה את עוצמתו ותהודתו של הפוסט הראשון, וכי הוא אף חטא בכך שאזכר את שמו של התובע. מלבד זאת, מפעיל הקבוצה גם נמנע מלמחוק את הפרסום המכפיש גם לאחר שהתובע פנה אליו ודרש זאת ממנו.


כיצד נקבע סכום הפיצויים?


על פי חוק איסור לשון הרע, ניתן לקבל פיצויים עד סכום של 50 אלף שקלים ללא הוכחת נזק. מטרת הפיצויים היא לתיקון הנזק שנגרם לשמו הטוב של הנפגע, לעודד את רוחו ולהחזיר את המצב שהיה לפני הפרסום המכפיש, ככל שניתן.

 

יש לך שאלה?

פורום לשון הרע


בחישוב הפיצויים התחשב השופט בהיקף הפגיעה, בהיקף הפרסום המכפיש ובהתנהגות שני הצדדים. מאחר שהשופט העלה ספק אם בפעולותיו של מנהל הקבוצה הייתה כוונת זדון או רצון לפגיעה בשמו הטוב של התובע, הוא החליט שגובה הפיצויים הראוי במקרה זה יעמוד על סך של 15 אלף שקלים. כמו כן חויב מנהל הקבוצה בתשלום הוצאות המשפט בסכום נוסף של 4,500 שקלים.


ת"א 7685-10-16