לא פעם כאשר כלי התקשורת מדווחים על עוד תאונת דרכים קטלנית שגבתה חיי אדם, מתברר כי נהג שיכור גרם לתאונה בשל נהיגה לא זהירה ורשלנית. מכיוון שנהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים עלולה להוביל לתוצאות קשות וטרגיות, ולאור ריבוי המקרים שבהם נתפסים נהגים נוהגים תחת השפעת אלכוהול, המשטרה ובתי המשפט מחמירים מאוד עם מי שנתפס בביצוע העבירה המסוכנת.


פקודת התעבורה אוסרת על נהג לעלות על ההגה לאחר שתיית אלכוהול של יותר מכוס יין או בירה, ואם תימצא בגופו כמות של 240 מק"ג אלכוהול בבדיקת ינשוף, או 50 מ"ג אלכוהול בבדיקת דם - הוא ייחשב לשיכור. במקרה כזה הענישה המינימלית תכלול פסילת רישיונו של הנהג לתקופה של שנתיים לכל הפחות, ועלולה לכלול פסילה לתקופות ממושכות יותר, פסילה על תנאי, קנסות וכן מאסר בפועל.


כאשר מבצע העבירה הוא נהג חדש, או כאשר מדובר בנהג שכבר הורשע בעבר בעבירת שכרות, העונשים יהיו חמורים יותר. אם עבירת השכרות הובילה לתאונת דרכים וגרמה לפציעתו של אדם או למותו, הנהג יואשם גם בגרימת חבלה חמורה, בהריגה או בגרימת מוות ברשלנות, ועלול להישלח למאסר ממושך שיכול להגיע עד ל-20 שנים מאחורי סורג ובריח.


מהם העונשים המוטלים על עבירת נהיגה בשכרות, וכיצד הענישה מחמירה עם מי שנהג שיכור וגרם לתאונת דרכים קטלנית?


גם הענישה המינימלית ביותר מחמירה עם נהגים שהורשעו בנהיגה בשכרות, וככל שהעבירה עצמה חמורה יותר או גרמה לתוצאות חמורות יותר, כך הענישה תחמיר בהתאם. על פי החוק, העונש המינימלי כולל פסילת רישיון לפרק זמן של שנתיים, תשלום קנס כספי, פסילה על תנאי ואף תקופת מאסר על תנאי.


בגזירת העונש הראוי מביא בית המשפט בחשבון נתונים רבים, ויכול אף להפחית את העונש מהענישה המינימלית במקרים המתאימים. למשל, אם שיעור האלכוהול שנמצא בגופו של הנהג קרוב לרף המינימלי, כאשר מדובר בעבירה ראשונה, אם לא נגרם כל נזק קונקרטי וכדומה. מנגד, אם נמצאה כמות אלכוהול גדולה, אם זו לא הפעם הראשונה שהנהג מורשע בעבירת שכרות, כאשר מדובר בנהג חדש ובמקרים נוספים המחמירים את העבירה, גם הענישה תחמיר בהתאם.


כל מעורבות בתאונת דרכים שנגרמה כתוצאה משימוש באלכוהול או בסמים, תוסיף חומרה בגזירת העונש, כאשר רישיונו של הנהג ייפסל מינהלית ובאופן מיידי לפרק זמן של 90 יום, ופסילת הרישיון יכולה להגיע גם לתקופה של ארבע שנים. כאשר אדם נהרג בתאונת הדרכים, הנהג יואשם בגרימת מוות ברשלנות או בהריגה, כאשר הענישה המקסימלית יכולה להגיע ל-20 שנות מאסר.


הורשע בעבירת נהיגה בשכרות, אך זוכה מעבירת הריגה


לאחרונה זיכה בית המשפט העליון נהג שהורשע בבית המשפט המחוזי בגרימת מוות ברשלנות, אחרי שהיה מעורב בתאונת דרכים טרגית לפני מספר שנים שבמסגרתה נהרג נהג אוטובוס זעיר. בבדיקה שבוצעה לאחר התאונה נמצאה כמות אלכוהול בדמו הגבוהה מהכמות המותרת, והוגש נגדו כתב אישום בגין נהיגה בשכרות והריגה.


בית המשפט המחוזי קבע כי קיים ספק לגבי השפעת האלכוהול על נהיגתו, מאחר שלא הבחין בנהג האוטובוס כשנכנס לצומת ברמזור אדום, אך החליט לזכות אותו בעבירת הריגה ולהסתפק בהרשעתו בגרימת מוות ברשלנות ובגרימת נזק, נוסף על הרשעתו בנהיגה בשכרות. רישיונו נשלל לשמונה שנים, והוא נשלח למאסר בפועל לתקופה של 18 חודשים.


ואולם, לאחר שערער על הרשעתו, החליט בית המשפט העליון לזכות אותו גם מעבירת גרימת מוות ברשלנות, וזאת לאור קיומו של ספק סביר בדבר אשמתו.


ארבע שנות מאסר ופיצויים למשפחת המנוחה הוטלו על נהג שעקף בדרך לא פנויה בעודו שיכור וגרם לתאונת דרכים קטלנית


בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר השנה את עונשו של אדם שהודה והורשע בעבירות נהיגה בשכרות, עקיפה בדרך לא פנויה, גרימת חבלה חמורה והריגה.


בשנת 2017 נהג בעודו שיכור בבאר שבע, והחליט לבצע עקיפה אף על פי שהנתיב לא היה פנוי. הוא פגע ברכב שהגיע ממול ופצע את נהג הרכב השני באורח קשה. הנוסעת של אותו רכב נהרגה באופן מיידי. בת 28 הייתה במותה.


השופט התייחס לחומרת מעשיו של הנהג שגרמו לתוצאות כה קשות וטרגיות, והטיל עליו ארבע שנות מאסר בפועל ו-12 חודשי מאסר על תנאי.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה בשכרות


רישיונו נפסל לתקופה של 14 שנים, ולכך נוספה עוד תקופת פסילה על תנאי של 12 חודשים. כמו כן חויב הנהג לפצות את בני משפחתה של המנוחה ב-40 אלף שקלים, ואת בן זוגה ב-9,000 שקלים. נוסף על כך הוטל עליו קנס כספי בסכום של 3,000 שקלים.