האם כדאי יותר לאחד מספר תיקים בהוצאה לפועל במטרה להגיע להסדר תשלומים שבסופו של דבר יוביל להיחלצות מהחובות, או שמא עדיף לפנות לבית המשפט בבקשה להכרזה על פשיטת רגל, ולקבל הפטר על יתרת החובות שיישארו בסופו של ההליך?


בשני המקרים המטרה היא זהה: להצליח להגיע לפירעון של החובות ולהשתקם מבחינה פיננסית. כדי להבין מהו המסלול שבו עדיף לבחור, צריך לדעת מהם ההבדלים העיקריים בין שני ההליכים, אף על פי שלכאורה הם נראים דומים, ולהביא בחשבון את היתרונות והחסרונות של כל הליך והליך.


מה כולל הליך פשיטת רגל?


במסגרת הליך פשיטת רגל, החייב עצמו או נושיו של החייב מגישים בקשה לבית המשפט להכריז על החייב כפושט רגל. בית המשפט מוציא צו לכינוס מלוא נכסי החייב תוך הקפאת ההליכים שנפתחו כנגדו בהוצאה לפועל, וכונס הנכסים הרשמי ממנה נאמן אשר ינהל את הנכסים וידאג לממש אותם כדי להשיב לנושים השונים את החוב, עד כמה שניתן.


הליך פשיטת הרגל מתאים למצבים שבהם החובות שצבר החייב תפחו וגדלו והוא אינו יכול לעמוד בפירעונם. במסגרת ההליך ימומשו נכסיו והוא ישלם תשלום חודשי לקופת הכינוס וכן ידווח דיווחים חודשיים לנאמן אשר מפקח על ההליך. בסופו של ההליך יקבל החייב הפטר על יתרת חובותיו, ויוכל להתחיל דף חדש ונטול חובות.


מהם התנאים להכרזה על פשיטת רגל, ואילו מגבלות חלות על החייב במסגרת ההליך?


עד לרגע ההכרזה על החייב כפושט רגל, הוא יצטרך לשתף פעולה באופן מלא עם הנאמן והכונס הרשמי. במסגרת זו, תבוצע חקירה מפורטת על האופן שבו צבר את החובות ועל הנכסים שבבעלותו אשר ניתנים למימוש לצורך פירעון החובות. כמו כן, על החייב לעמוד בתשלומים החודשיים שהוטלו עליו, ולדווח באופן שוטף על פעולותיו והכנסותיו.


בזמן שבו החייב נמצא בהליך פשיטת הרגל, הליכי הגבייה שהופעלו כנגדו בהוצאה לפועל מוקפאים, אך מוטלות עליו הגבלות שונות. בין היתר, חל עליו צו עיכוב ליציאה מהארץ, הוא אינו יכול להשתמש בכרטיס אשראי או למשוך צ'קים ועוד.


מה כולל הליך איחוד תיקים בהוצאה לפועל?


בניגוד להליך פשיטת רגל, הליך איחוד תיקים מתנהל בהוצאה לפועל, ולמעשה מאחד את כל התיקים שנפתחו כנגד החייב על ידי נושים שונים בכל לשכות ההוצאה לפועל. במסגרת תיק האיחוד, נקבע גובה התשלום החודשי שיוטל על החייב, כאשר תשלום זה מחולק בין הנושים השונים. לצורך איחוד התיקים נדרש אישורו של רשם ההוצאה לפועל, ואין צורך באישורם של הנושים.


תיק האיחוד חוסך זמן ובירוקרטיה, ומאפשר לחייב להסדיר את חובותיו בהליך אחד ומרוכז. אולם ישנם תנאי סף לאישור איחוד התיקים. בין היתר, על החייב להתחייב לשלם שיעור של 3% מהסכום הכולל של חובותיו בכל חודש, עד שייקבע אחרת או שייקבע כי מדובר בחייב מוגבל באמצעים, וכן לדווח על מלוא נכסיו וכל הכנסותיו.


איחוד תיקים לחייב מוגבל באמצעים וקבלת הפטר


שיעור התשלומים החודשיים נקבע בחוק, ומי שאינו יכול לעמוד בהם יכול להיות מוכרז כחייב מוגבל באמצעים. לאחר ההכרזה יוטלו עליו סנקציות שונות כגון הגבלה בבנק, הגבלה על שימוש באשראי ועיכוב יציאה מהארץ, וזאת כדי למנוע ממנו לצבור חובות חדשים.


עם זאת, חייב מוגבל באמצעים יכול לקבל הפטר, וזאת במקרים שבהם הוא יצר את חובותיו בתום לב, וגם עמידתו בצו התשלומים שהוטל עליו לא תוביל לפירעון מלוא החובות. התנאים המצטברים לקבלת ההפטר, בין היתר, כוללים תקופה של ארבע שנים לפני שהוגשה הבקשה להפטר, שבה החייב היה מוגבל באמצעים, וסך כולל של חובות העומד על 800 אלף שקלים לכל היותר.


תנאי נוסף הוא שאין לחייב נכסים שניתן לממש, וכן שלא הוגשה בעניינו של החייב בקשה להכריז עליו כפושט רגל.


מהם היתרונות והחסרונות בהליכי פשיטת רגל ואיחוד תיקים?


בכל הקשור להליך איחוד תיקים, במסגרת הליך זה החייב יכול לשמור על נכסיו וזאת בניגוד להליך פשיטת הרגל. מלבד זאת, החייב לא נדרש לעבור חקירה מפורטת בכל הנוגע לנכסיו ויכולות הכנסתו.


מנגד, במסגרת הליך פשיטת הרגל החייב יכול לקבל צו הפטר, אשר יאפשר לו להתחיל דרך חדשה ונטולת חובות. הפטר זה לא ניתן במסגרת הליך איחוד תיקים, אשר מתנהל עד שהחייב יסיים לשלם את מלוא חובותיו. זאת מלבד מקרים שבהם יקבל הפטר כחייב מוגבל באמצעים.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


מלבד זאת, התיקים בהוצאה לפועל צוברים ריבית גבוהה ולכן החובות בתיקים תופחים ונצברים, וזאת בניגוד להליך פשיטת רגל שבמסגרתו התשלומים החודשיים צוברים ריבית בשיעור רגיל.


חשוב לזכור שלכל מסלול יש חסרונות ויתרונות, ויש להביא בחשבון את הנסיבות הספציפיות ש כל מקרה ומקרה כדי להגיע להחלטה באיזה מסלול לבחור. לפני שמחליטים על הצעד הרצוי, כדאי מאוד לקבל ייעוץ משפטי מקיף ולבחון היטב את כל האפשרויות.