תחולת האחריות הפלילית על קטינים אשר ביצעו עבירות פליליות היא בין הגילאים 12 ועד 18. מתחת לגיל 12 קובע החוק כי לא תחול אחריות פלילית על הקטין ולכן לא יינקטו כנגדו הליכים פליליים שונים כגון כתב אישום והרשעה, ומעל גיל 18 הופך הקטין לבגיר ונשפט ככזה.


על פי חוק הנוער, לקטינים ישנן זכויות שונות במהלך חקירה משטרתית שאינן חלות על בגירים, וחשוב מאוד לדעת היטב מהן הזכויות ולדאוג שהן נשמרות. בין היתר, יש לזמן את הקטין לחקירה באמצעות ובידיעת לפחות אחד מההורים, וההורים אף יכולים ללוות את הילד במהלך החקירה ולהיות נוכחים בה. אם אף אחד מההורים לא נמצא, ניתן לבצע את החקירה גם בנוכחות בן משפחה אחר.


את החקירה עצמה יבצע חוקר נוער, כאשר לקטין יש את הזכות לשמור על שתיקה ולא לענות על שאלות שעלולות להפליל אותו. הוא יכול להיוועץ עם עורך דין לפני החקירה ולהיות מלווה על ידי עורך דין במהלכה, ולא ניתן לבצע את החקירה בשעות הלילה.


מהי מטרתה של החקירה הפלילית, וכיצד היא יכולה להשליך על עתידו של הקטין?


רישום משטרתי או רישום פלילי עלולים להשליך על כל עתידו של הקטין, החל מהגיוס לצה"ל ועד צמצום האפשרויות בלימודים האקדמיים, בהשתלבות בשוק העבודה ואף בקבלת ויזה למדינות שונות.


כאשר נפתחים הליכי חקירה כנגד קטין, המטרה העיקרית היא שילובו בהליך שיקומי. עם זאת, לא תמיד נשמרות מלוא זכויותיו במסגרת החקירה המשטרתית אף על פי שהן מעוגנות בחוק הנוער, ולכן יש חשיבות רבה כי ההורים והמלווים יידעו את מלוא הזכויות וידאגו שהן נשמרות על ידי החוקרים המשטרתיים.


הזכות להתייעץ עם עורך דין פלילי ולהיות מיוצג במהלך החקירה


סעיף 9ט לחוק הנוער קובע כי עוד לפני שהחקירה מתחילה בפועל, הקטין יכול לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין ולדבר עם עורך הדין ביחידות ובפרטיות. במקרה שהמשטרה מתכוונת לעצור את הקטין, הוא רשאי לקבל ייעוץ משפטי מסניגור ציבורי עוד לפני המעצר. ייעוץ זה ניתן בחינם וללא קשר למצב הפיננסי של משפחת הקטין.


על כן, לפני שהחקירה מתחילה, על החוקר להבהיר לקטין כי זכותו לקבל ייעוץ וייצוג מטעם עורך דין, וכן להודיע לעורך דינו של הקטין או לעורך דין מטעם הסניגוריה הציבורית על מעצרו. מלבד זאת, הקטין יכול להתייעץ עם אחד מהוריו או בן משפחה בגיר אחר לפני שהו נחקר, ולדרוש את נוכחותם במהלך החקירה.


החובה להודיע להורי הקטין על הכוונה לחקור אותו


חוק הנוער מחייב את המשטרה להודיע לפחות לאחד מהוריו של הקטין על החקירה, ובמקרה שלא ניתן למצוא את אחד מההורים בתוך פרק זמן סביר - להודיע על החקירה לבן משפחה אחר.


אם הקטין מתייצב במשטרה ביוזמתו או לצורך מתן עדות מבלי שנעצר לפני כן, קצין המשטרה מחויב להודיע על כך להוריו וליידע את הקטין על כך. זכותו של הקטין להתנגד לכך, אולם רק אם טענותיו כנגד יידוע הוריו סבירות, קצין המשטרה יקבל את התנגדותו ולא יודע להוריו על הימצאותו במשטרה.


הקטין יכול להביע התנגדות ליידוע הוריו גם אם נעצר והובא אל תחנת המשטרה, וקצין המשטרה מוסמך לאשר או לדחות את בקשתו בהתאם לנסיבות הרלוונטיות.


באילו נסיבות המשטרה יכולה לחקור קטין ללא הודעה על החקירה להוריו או לקרוב משפחה אחר?


ישנם מקרים שבהם ניתן לזמן קטין לחקירה ללא הודעה קודם לכן להוריו, וזאת במקרים שבהם ההודעה על החקירה עלולה להוביל לפגיעה בקטין עצמו או באדם אחר, וכן כאשר יש חשש לשיבוש הליכי החקירה או לפגיעה בביטחון המדינה. במקרה כזה, משך החקירה ללא ידיעת הורי הקטין לא יתארך מעבר לשמונה שעות.


רק כאשר שופט בית משפט מחוזי מאשר בקשה שלא להודיע על מעצרו של הקטין, או כאשר הוחלט לנקוט אמצעי חירום על ידי עובד סוציאלי, אין צורך ביידוע ההורים על החקירה והמעצר.


הזכות לנוכחות של אחד ההורים או בן משפחה אחר במהלך החקירה


בהתאם לחוק הנוער, הקטין זכאי להתייעץ עם אחד מהוריו או קרוב אחר לפני החקירה, ולבקש שיהיו נוכחים בחדר במהלך החקירה. חובת המשטרה לזמן את ההורים לחקירה, ונאסר על החוקרים לפתוח בהליך החקירתי לפני שהם מגיעים. במסגרת החקירה, לא יתאפר להורים להתערב ואף לא לצאת מחדר החקירה מבלי לקבל לכך אישור מחוקר הנוער.


מלבד זאת, לא ניתן לבצע את החקירה בשעות הלילה, אלא אם כן העבירה שבגינה נחשד וזומן לחקירה בוצעה ממש לפני שנעצר או עוכב לחקירה, וכן במקרים שבהם הקטין והוריו הסכימו להיחקר - ועד חצות הליל לכל היותר.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית


חשוב לזכור כי כל קטין שנחשב בביצוע עבירה פלילית יישלח על ידי המשטרה לשירות המבחן, וקצין המבחן יכול להמליץ על סגירת התיק או על המשך ההליכים הפליליים. כדאי מאוד לקבל ייעוץ משפטי עוד לפני החקירה כדי לצמצם את הנזק שיכול להיגרם ולהבין מהן הזכויות השונות.