מהו סכום הפיצויים הראוי שיש לחייב בו גבר בגין תקיפת אשתו באופן שגרם לה חבלה של ממש, אף על פי שהורשע בגין מעשה אלימות חד פעמי ולא מדובר בתקופה ממושכת שבה סבלה האישה מאלימות נפשית או פיזית?


לאחרונה נדונה תביעתה לפיצויים של האישה בבית המשפט לענייני משפחה בירושלים, שבמסגרתה דרשה פיצויים לא ממוניים מבן זוגה לשעבר עבור הנזקים שגרם לה באותו מעשה אלימות, אשר בגינו הורשע בפלילים.


בני הזוג לשעבר הסכימו שקביעת הפיצויים תתבצע על בסיס ההליך הפלילי בלבד, שבו הורשע הגבר


במסגרת התביעה הסכימו התובעת והנתבע כי בית המשפט יכריע בסוגיה בהתאם להליך הפלילי שבו הורשע הבעל לשעבר, ועל סמך המעשים שבגינם הורשע. הצדדים אף הסכימו לוותר על דיון הוכחות ועל שלב הסיכומים, והעבירו את הסמכות להכריע בנושא ללא שלבים אלה, אלא על סמך ההרשעה וגזר הדין הפליליים בלבד.


בקביעת הפיצויים הנזיקיים המגיעים לאישה בעקבות מקרה התקיפה, נדרש השופט להכריע מהו הנזק הלא ממוני שנגרם לה, היות שלא נגרמו לה נכות צמיתה או נזקים ממוניים בשל המקרה. הוא בחן פסקי דין רבים שבהם נדונה שאלת הפיצוי ההולם עבור כאב וסבל שנגרם על ידי בן זוג, והגיע למסקנה כי המגמה היא להעלות את רף הפיצויים עבור ראש נזק זה.


מאחר שבמקרה זה מדובר באלימות חד פעמית שהפנה הבעל כלפי אשתו, אך עם זאת מדובר באלימות של ממש ולא במקרה מינורי של תקיפה, החליט לבסוף השופט כי סכום הפיצוי הראוי יעמוד על סך של 100 אלף שקלים.


הבעל הכה את אשתו בפניה במכת אגרוף, וטרק את דלת רכבו על רגלה


בתחילת ההליך המשפטי הנוכחי, פירטה התובעת שלל מעשי אלימות ותקיפה שהופנו כלפיה על ידי בעלה לשעבר, ואת הנזקים שנגרמו לה בגין אותה אלימות. ואולם, לאחר דיון שהתקיים בפני השופט ובו הסכימו הצדדים לצמצם את ההכרעה לעובדות ההרשעה הפלילית בגין מעשה התקיפה הבודד, בחן השופט במה הואשם הגבר באותו הליך ומה נקבע בגזר הדין.


התיק הפלילי נדון בבית משפט השלום, ובמסגרתו עלתה תמונת התקיפה שאירעה: לפני כשבע שנים תקף הבעל את אשתו בפתח ביתם בשעות הבוקר המוקדמות. הם החליפו ביניהם דברים, והאישה ביקשה למנוע ממנו לעזוב את המקום עם רכבו. הוא, בתגובה לכך, דחף אותה בחוזקה, הכה אותה בפניה במכת אגרוף וטרק את דלת הרכב על רגלה.


בעקבות התקיפה נגרם לאישה דימום באף ועינה השמאלית נפגעה, וכן גם רגלה הימנית נפצעה. הבעל הורשע בתקיפה שלא כדין וללא הסכמה אשר גרמה לחבלה של ממש. תחילה נגזר עליו מאסר בפועל למשך 45 ימים, אך לאחר מכן הופחת עונשו ל-30 ימי מאסר אשר ירוצו במסגרת עבודות שירות. אף אחד מהצדדים לא הגיש ערעור על הכרעת הדין.


כיצד נקבעים פיצויים עבור נזקי כאב וסבל שנגרמו בעקבות תקיפת בן זוג?


השופט התחיל את דבריו בכך שהנחת היסוד לקביעת הפיצויים במקרה זה, היא שלא נגרמו לאישה נזקים ממוניים כלשהם וכן שלא נגרמו לה נזקים פיזיים קבועים וצמיתים בעקבות התקיפה. הערכת הפיצויים עבור כאב וסבל, המשיך השופט, היא משימה מורכבת, מאחר שקיים קושי של ממש לתרגם את שיעור הנזק שנגרם לערכים כספיים.


עם זאת, קביעת הפיצויים מתבססת בעיקרה על עקרון החזרת המצב לקדמותו. סקירה של פסקי דין בסוגיית קביעת הפיצויים בגין נזק לא ממוני העלתה כי קיימת מגמה להעלות את סכום הפיצויים עבור כאב וסבל.


כאשר מדובר בנזק לא ממוני שנגרם על ידי תקיפת בן זוג, גם כאן מגמת הפסיקה היא העלאת גובה הפיצויים עבור כאב וסבל. כך למשל, אישה שסבלה מאלימות נפשית ופיזית חמורה במשך תקופה ארוכה קיבלה פיצויים בסכום של חצי מיליון שקלים.


במקרה אחר נקבעו פיצויים בסכום של 100 אלף שקלים בגין מקרה אלימות נקודתי וחד פעמי שאירע במהלך סערת רגשות. מדובר בסכום פיצויים גבוה אשר הוגש בגינו ערעור לבית המשפט העליון, אך הערעור נדחה, תוך שבית המשפט העליון מציין כי מדובר בקביעת פיצוי המיועדת גם לצורך הרתעה. סכום פיצויים של 220 אלף שקלים נקבע במקרה של שבעה מעשי תקיפה, ואילו במקרה של תקיפה חד פעמית ומינורית נקבע סכום פיצויים של 20 אלף שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום צו הרחקה הגנה במקרי הטרדה מאיימת


במקרה זה מדובר אמנם במקרה חד פעמי שבגינו הורשע הגבר, אך עם זאת האלימות הייתה משמעותית וממשית, וגרמה לחבלה של ממש. בנסיבות אלה קבע השופט כי גובה הפיצויים ההולם יעמוד על סך של 100 אלף שקלים.


תמ"ש 56762-03-18