בני זוג שהביאו לעולם שלושה ילדים משותפים במהלך נישואיהם, התגרשו לאחר שש שנות נישואים. במהלך שנות נישואיהם מימן ופרנס הבעל, אשר הכנסותיו גבוהות מאוד ומגיעות לכמיליון שקלים חודשיים, את כלל ההוצאות של התא המשפחתי, ורמת החיים של כל בני המשפחה הייתה גבוהה מאוד. בשנים אלה טיפלה האישה בילדים ולא עבדה בעצמה.


לאחר שבית המשפט לענייני משפחה הטיל על האב לשלם 30 אלף שקלים עבור מזונות ילדיו, עשרת אלפים שקלים עבור כל ילד, הוא הגיש ערעור אל בית המשפט המחוזי בתל אביב יפו. הרכב של שלושה שופטים קיבל לאחרונה את הערעור, בקובעו כי מצד אחד אין הבדל בין עשיר ועני בכל הנוגע לצרכים ההכרחיים של הילדים, אך מצד שני אין להתעלם מרמת החיים שאליה הורגלו הילדים לפני שהוריהם החליטו להיפרד.


מדובר במקרה חריג, ציינו השופטים, בעיקר בשל פערי ההכנסות המהותיים בין שני ההורים. אמנם יש להביא בחשבון שזמני השהות כמעט זהים, אך כדי למנוע פגיעה בקשר של האם והילדים, יש לחייב את האב בתשלום מזונות לשמירת רמת חייהם גם אצל אמם. עם זאת קבעו השופטים כי פסיקת המזונות הקודמת הייתה בסכום גבוה מדיי, ולאור זאת הוחלט כי כל ילד יקבל סכום של 6,000 שקלים בכל חודש, וכן כי האב ישלם את הוצאות החוגים. לאחר גיל 18 ישלם שישית מהסכום לאם, ושישית נוספת לילד.


האם יש להטיל מזונות ילדים גם על האם, אף על פי שהכנסותיו של בעלה לשעבר הן פי 140 יותר מהכנסותיה?


בפסק הדין הקודם נקבע כי מאחר שהאב הוא עתיר ממון ונכסים, והכנסותיו מוערכות בסכום של מיליון שקלים בחודש, ומכיוון שכושר השתכרותה של האם הוערך ב-7,000 שקלים בחודש, אין מקום לחייב את האישה במחצית ממזונות הילדים.


כמו כן, נקבע כי לא ניתן לפסוק סכומי מזונות מינימליים עבור ילדים שחיו ברמת חיים גבוהה במיוחד לפני שהוריהם הסתכסכו. בהתחשב בהכנסותיו של האב, חיובו במזונות הילדים בסכומים גבוהים לא יפגע כלל ברמת חייו. על כן הוחלט להטיל עליו תשלומים בסכום של 30 אלף שקלים עבור מזונות הילדים, תשלום 80% מההוצאות הרפואיות הנדרשות לילדים, וכן המשך תשלום של שליש מהסכום שנקבע לאחר גיל 18.


כיצד זמני השהות השוויוניים השפיעו על קביעת המזונות?


בערעור שהגיש האב הוא טען כי פסק הדין סותר את ההלכה אשר חלה בכל הנוגע לחלוקת הנטל במזונות הילדים בין ההורים, וכן בנוגע להיקף תשלומי המזונות אשר בהם יחויב האב. הוא טען כי זמני השהות שבהם שוהים הילדים עם ההורים מחולקים ביניהם באופן שווה, כי בית המשפט הקודם טעה בחישובי הכנסותיו, וכי פסיקתו אינה קשורה כלל לצורכי הילדים ומתעלמת מיכולת ההכנסה של זוגתו לשעבר.


מנגד טענה האישה כי סכום המזונות שנפסק בקושי מספק את רמת החיים הגבוהה שבה רגילים הילדים לחיות, והדגישה את העובדה שאביהם הוא אדם אמיד ביותר, בעוד היא כלל אינה עובדת והסתמכה תמיד על פרנסתו של בן זוגה.


תשלום מזונות הילדים מעבר לצרכים הבסיסיים נועד לספק להם את רמת החיים שאליה היו רגילים, וחל על שני ההורים בהתאם ליכולתם הפיננסית


הרכב השופטים בבית המשפט המחוזי אשר דן בערעורו של האב, פתח את הכרעתו באמרה שאין הבדל בין אב עשיר לבין אב עני בכל הנוגע לצרכים הבסיסיים של הילדים, אשר הרף המינימלי עבורם הוא סכום של 1,600 שקלים. צרכים אלה כוללים הוצאות עבור דיור, מזון ובגדים. עבור יתר הצרכים, כגון צעצועים, טיולים, חוגים, מתנות וכדומה, מחויבים ההורים במזונות מדין צדקה באופן שוויוני ועל פי רמת הכנסתו של כל אחד מהם.


השופטים קבעו כי מקרה זה הוא חריג, וזאת בשל הפער הגדול בין הכנסותיהם של ההורים, ולכן צדק בית המשפט לענייני משפחה כאשר חייב את האב בלבד בתשלום המזונות. עם זאת, בחנו השופטים מחדש מהו הסכום אשר יש להטיל על האב בהתאם לצורכי הילדים, תוך שהביאו בחשבון את זמני השהות הנרחבים שלו עם ילדיו.


לילדי עשירים יש צרכים אחרים ורמת חיים אחרת מילדי עניים, המשיכו השופטים, ואין להתעלם מעובדה זו. כמו כן, יש להטיל על האב תשלום דמי מזונות אשר יספקו לילדיו את רמת החיים שאליה הורגלו גם כשהם אצל אמם.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


למרות זאת, החליטו השופטים להפחית את סכום המזונות שנקבע, לאחר שקבעו כי מדובר בסכום מופרז גם אם מדובר בילדיו של מיליונר - סכום שכלל 3,500 שקלים חודשיים עבור בילויים ומסעדות, ואלפי שקלים עבור חופשות בארץ ובחו"ל.


בשקלול כל הנסיבות נקבע סכום המזונות עבור כל אחד מהילדים על סכום של 6,000 שקלים, וכמו כן חויב האב בהוצאות עבור חוגים - 500 שקלים לכל ילד, ובתשלום 80% מהשיעורים הפרטיים ומהוצאות רפואיות. אחרי שיגיעו הילדים לגיל 18, ישלם האב שישית מהסכום לידי האם, ושישית נוספת ישירות לילד.

 

עמ"ש 1971-12-16
עמ"ש 53656-08-17