אפליקציית הטלגראס הפכה נפוצה מאוד ככלי לעסקאות סמים בישראל, ובייחוד רכישות של קנאביס, בשל היותה אפליקציה מאובטחת המקשה על איתור מוכרי וצרכני הסמים. העניין לא נעלם מעיניה של המשטרה והיא פועלת באופן נמרץ להביא להרשעתם של העוברים על החוק. לאור זאת, הולכים ומתרבים כתבי האישום המוגשים כנגד סוחרי הסמים המשתמשים בפלטפורמה זו. כיצד בתי המשפט מתייחסים לעבירות סחר בסמים באמצעות האפליקציה?


לאחרונה ניתן גזר דינו של צעיר כבן 19 אשר הודה והורשע בהסדר טיעון בשבע עבירות שונות, שבהן מכר קנאביס לאנשים שונים אשר הזמינו את הסמים באמצעות האפליקציה. הוא לבסוף נתפס במקרה, כשבתוך רכבו נמצאו 30 שקיות המכילות את הסמים.


שופטת בית משפט השלום בקריית שמונה התייחסה בגזר הדין אל התרחבות תופעת הסחר בסמים באמצעות אפליקציות כגון הטלגראס, וציינה כי מדובר בסחר בסמים לכל דבר ועניין, אשר מנגיש את אופן רכישת הסמים, אף שמדובר בסמים קלים בלבד. עם זאת, במקרה זה אין נסיבות מחמירות, ולאור גילו הצעיר ובהתאם להמלצת שירות המבחן, הוא ירצה שישה חודשי עבודות שירות, יעמוד בצו מבחן לתקופה של שנה וישלם קנס בסכום של 4,000 שקלים. רישיונו ייפסל לתקופה של חודשיים.


רוכשי הסמים השאירו את פרטיהם באפליקציה, והצעיר דאג ליצור איתם קשר ולספק להם את הסמים


על פי כתב האישום שבו הורשע הצעיר, אדם אחר הציג את עצמו באפליקציה, ולאחר מכן העביר את פרטיהם של הרוכשים אליו. הצעיר היה אחראי ליצירת קשר עם הרוכשים ולהובלת הסמים בתמורה לכסף שהעבירו לו.


במשך שלושה ימים עוקבים, בשבע הזדמנויות שונות, מכר הצעיר קנאביס בכמויות שנעו בין שני גרם לעשרה גרם, ובתמורה לכך קיבל כספים שנעו בין 200 שקלים ועד 850 שקלים. ביום השלישי, המתין בכניסה לקיבוץ לבצע עסקה נוספת, אך עורר את חשדו של השומר. זה מסר את פרטי הרכב למשטרה, ובעקבות זאת הוא נתפס ואותרו ברכבו 30 שקיות המכילות כ-27 גרם.


הוא נשלח להערכת שירות המבחן, וקצין המבחן הציע לשלב אותו בהליך טיפולי לאחר שהתרשם כי הוא לקח אחריות על העבירות שביצע, אולם ישנו סיכון כי יבצע עבירות דומות בעתיד ללא התערבות טיפולית. המלצתו של קצין המבחן לגבי העונש שיש להטיל עליו הייתה להשאירו בפיקוח שירות המבחן למשך 12 חודשים, ולצד זאת לגזור עליו עבודות שירות ועונשים נוספים נלווים.


האם יש להחמיר בענישת סוחרי סמים באמצעות הטלגראס לצורך הרתעה?


במסגרת הסדר הטיעון הוגבלה תקופת המאסר בפועל שיכולה לבקש הפרקליטות מבית המשפט לתשעה חודשים, וזוהי התקופה שאכן נדרשה על ידי המאשימה. לטענת הפרקליטות, יש להחמיר עם מי שסוחר בסמים באמצעות אפליקציית הטלגראס ואפליקציות דומות, מאחר שסחר מסוג זה לוכד ברשתו צעירים ללא עבר פלילי, המתפתים לעבור על החוק בשל הכסף הקל והסיכון הנמוך להיתפס. במקרה זה יש להחמיר בענישה, טענה הפרקליטות, וזאת לצורך הרתעת הרבים.


מנגד ביקש הסניגור להתחשב בגילו הצעיר מאוד של הנאשם ובכך שהודה באשמה והתחרט על מעשיו. לטענתו, הצעיר אינו עבריין הסוחר בסמים אלא אדם נורמטיבי שמעד. על כן הוא ביקש מבית המשפט לאמץ את המלצתו של שירות המבחן בכל הנוגע לעונש.


איך מתייחס בית המשפט לתופעת הסחר בסמים באמצעות אפליקציות, שהפכה למציאות נפוצה ורחבת היקף?


בתחילת דבריה התייחסה השופטת לעבירת הסחר בסמים באפליקציה, אשר בשנתיים האחרונות הפכה לתופעה רחבת היקף בתיקים שבהם דנים בתי המשפט. מבחינות רבות אין הבדל בין עבירה זו לעבירת סחר בסמים "מסורתית", אולם ניתן למצוא בה סממנים חדשים, כאשר ההבדל המרכזי טמון בקלות שבה ניתן לרכוש ולמכור סמים באמצעות האפליקציה. אמנם מדובר בעסקאות קנאביס בלבד, אך אין כל סיבה שבעתיד לא יבצעו עסקאות של סמים אחרים באמצעות הטלגראס.


הקלות הטכנולוגית שינתה את הפרופיל של סוחרי הסמים וצרכני הסמים, הזכירה השופטת, והיום יותר מאי פעם מדובר בצעירים נורמטיביים שעוברים על החוק בפעם הראשונה - כמו במקרה זה. כאן, מדובר בסחר בהיקף נרחב, אולם הצעיר לא נרשם בעצמו באפליקציה אלא שימש כבלדר לאדם אחר.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


בחינת הפסיקה במקרים דומים הביאה את השופטת למסקנה כי מתחם הענישה נע בין שישה חודשי עבודות שירות ועד מאסר בפועל לתקופה של 15 חודשים. מאחר שבמקרה זה אין סממנים מחמירים באופן מיוחד, ובהתחשב בכך שהנאשם הוא בגיר צעיר אשר זכאי לקבל יחס מקל בשל גילו הצעיר, וכן לאור המלצת שירות המבחן, החליטה השופטת להטיל עליו עונשים ברף התחתון של מתחם הענישה.


נוכח האמור הוטל על הצעיר לרצות חצי שנה של עבודות שירות, להישאר בפיקוחו של שירות המבחן לתקופה של שנה, וכן ארבעה חודשי מאסר על תנאי, פסילת הרישיון לתקופה של חודשיים, ופסילת רישיון על תנאי לתקופה של שישה חודשים. מלבד זאת הוא ישלם קנס בסכום של 4,000 שקלים.

 

ת"פ 25332-01-18