לפני שלוש שנים עזב תושב ישראל את אשתו ואת חמשת ילדיהם ונעלם לחו"ל מבלי להשאיר כתובת או כל אמצעי תקשורת אחר, ומאז מסרב להגיע לארץ ולשחרר את אשתו מעגינותה, ומתנער מחובתו לשלם מזונות עבור האישה והילדים.


האישה העגונה הגישה תביעת גירושין אל בית הדין הרבני האזורי בירושלים, וביקשה שיחייב ויכפה על בעלה לתת לה גט. אביו של הבעל זומן לדיון במקומו, ומסר לבית הדין כי אינו יודע היכן בנו מתגורר. הוא אמנם ביקר בארצות הברית, אולם בנו הגיע אליו כך שאין בידיו את הכתובת.


אביו של הבעל אשר חויב במקומו במזונות נכדיו - ביקש מבית הדין לבטל את חובת התשלום שהטילו עליו


שלושת הדיינים מתחו ביקורת קשה על התנהלותו של הבעל, וקבעו כי אין כל הצדקה להותיר את אשתו עגונה באופן כה אכזרי כאשר כל עול גידול הילדים נופל עליה. הם אף לא קיבלו את גרסתו של האב כי אינו יודע דבר על מגוריו של בנו, והורו לו להוכיח את בנו ולהודיע במהרה לבית הדין היכן הוא מתגורר.


מכיוון שהבעל ברח לארצות הברית ומסרב לחזור לישראל ולהתייצב בדיונים או לתת גט לאשתו, קבעו הדיינים כי יש לחייב אותו לתת את הגט ללא עיכוב ולהפעיל את כל הסנקציות האפשריות. הם פנו לראשי הקהילה במקום מגוריו בדרישה להרחיקו כל עוד יתמיד בסירובו, והבהירו כי אם תוך 20 ימים הבעל לא ייתן את הגט, הם יפרסמו את תמונתו ואת פרטיו באינטרנט ויבקשו מהציבור להפעיל עליו לחץ לשחרר את אשתו מעגינותה.


הבעל ברח לארצות הברית עוד לפני הדיון הראשון בתיק הגירושין, ומאז לא התייצב בבית הדין הרבני


בני הזוג נישאו לפני 17 שנה והתגוררו בירושלים עם חמשת ילדיהם. בשנת 2014 הגיש הבעל תביעה לגירושין ולחלופין שלום בית, ואילו האישה פתחה תיק גירושין מספר שבועות לאחר מכן. לפני שהתקיים הדיון הראשון בתיק ברח הבעל לחו"ל, ולא דרך עוד בבית הדין הרבני. בדיונים הקודמים פעל בית הדין להביא את הבעל לדיונים ולכן נמנע מלפסוק גט בהיעדרו.


ממקום מושבו בארצות הברית שלח הבעל מכתבים לבית הדין שבהם האשים את אשתו כי היא זו שמעגנת אותו מאחר שאינה מסכימה לדון איתו על גובה המזונות. לפי דרישתו סגרה האישה את התיקים שפתחה בבית המשפט לענייני משפחה והעבירה את כל התיקים לבית הדין הרבני, אך הבעל נותר בסירובו גם לאחר מכן.


בית הדין חייב אותו לשלם מזונות בסכום של 9,000 שקלים בחודש, אשר מעולם לא שולמו, ולכן חויבו הוריו בתשלום המזונות עבור חמשת נכדיהם.


האם סכסוך בנוגע לדמי המזונות יכול להצדיק את עיכוב הגט?


בנסיבות המקרה נפסק שיש לחייב את הבעל להתגרש, ולכפות עליו לתת לאשתו גט. זאת בין היתר מכיוון שאין לו כל זכות לסרב לתת את הגט, גם אם אשתו מורדת לפי טענתו. ככל שיש לו טענות בנוגע לסכום המזונות, קבעו הדיינים, שיתייצב ויציג את הטענות בפני בית הדין. אין כל הצדקה לכך שבמקום להתייצב בפני בית הדין הוא ברח מהארץ, לא שילם את דמי המזונות כלל ואף הוסיף חטא על פשע ועיגן את רעייתו במשך תקופה כה ארוכה.


במקרה זה אף יש חומרה של ממש, מכיוון שלא רק שהבעל מעגן את אשתו, הוא נעלם בחו"ל ולא הותיר כל דרך ליצור איתו קשר. כלומר, אין כל אפשרות להשיב את שלום הבית בין בני הזוג, ודינו של הבעל כמורד - עילה העומדת בפני עצמה לחיוב וכפיית גט. מכיוון שאינו מתייצב בבית הדין לסיים את תיק הגירושין ומעגן את רעייתו - יש לחייב אותו להתגרש.

 

יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?


אם כן מסקנתם של שלושת הדיינים הייתה ברורה וחד משמעית. בני הזוג התגוררו בישראל ואז הבעל עזב את אשתו וילדיו ונמלט לארצות הברית. מקום הדיונים המשפטיים ביניהם נמצא בישראל ולכן היה על הבעל להתייצב לדיונים שאליהם זומן. מכיוון שהוא לא מסכים לחזור לארץ ואינו מסכים לתת גט לאשתו - יש לכפות עליו בכל אמצעי שניתן לתת את הגט.


על כן פנה בית הדין לרבנים וראשי הקהילה במקום מושבו של הבעל ודרש מהם להוקיע אותו מהקהילה ולהרחיקו עד שיסכים לתת את הגט. אם הבעל לא ישיב בתוך 20 ימים ויסכים להתגרש, בית הדין יפרסם את פרטיו בתפוצה רחבה ככל שניתן, וזאת כדי שהציבור יסייע לו להפעיל לחץ על הבעל לתת את הגט באופן מיידי.


תיק ‏ 1022249/6