מה העונש הראוי לאדם שהורשע בכך שפגע בפרטיותה של אשתו באופן חמור במהלך הליך גירושיהם, התקין מצלמות בביתה מבלי שידעה על כך, תיעד אותה ללא ידיעתה במצבים אינטימיים ומסר את הסרטונים אל בית הדין הרבני?


בני הזוג לשעבר במקרה זה משתייכים לציבור החרדי. גזר דינו של הגבר ניתן לאחרונה בבית משפט השלום בתל אביב יפו, לאחר הרשעתו במסגרת הסדר טיעון עם הפרקליטות. שירות המבחן מסר תסקיר בעניינו והעריך כי הטלת מאסר בפועל, אפילו במסגרת עבודות שירות, תפגע באורח חייו באופן משמעותי. על כן המלצתו הייתה להטיל עליו צו שירות לתועלת הציבור ולפצות את גרושתו.


השופט זקף לטובתו של הגבר את העובדה שהוא נמצא בטיפול חיובי בפיקוחו של שירות המבחן, שחלף זמן רב מאז שביצע את העבירות - כשבע שנים - ואת עברו הנקי מפלילים. כמו כן התחשב השופט בכך שהאישה עצמה מעוניינת להתמקד בחייה הנוכחיים ולשים את מאורעות העבר מאחוריה. לבסוף החליט כי העונש הראוי יכלול ארבעה חודשי עבודות שירות, שבעה חודשי מאסר על תנאי, צו מבחן לתקופה של שנה, קנס בסכום של 1,000 שקלים וכן תשלום פיצויים לאישה בסכום של עשרת אלפים שקלים.


הבעל התקין שתי מצלמות נסתרות בדירה במטרה להשתמש בצילומים כנגד אשתו בבית הדין הרבני


על פי כתב האישום שבו הורשע הבעל, נישואי בני הזוג עלו על שרטון שבע שנים לאחר החתונה, כאשר בזמן זה כבר הביאו לעולם שני ילדים קטנים. הם פתחו בהליך גירושין בבית הדין הרבני באזור תל אביב, ועברו להתגורר בדירות נפרדות.


הגבר פגש את ילדיו פעמיים בשבוע בדירתה של אשתו, ובמועדים אלה לנה האישה בדירתו שהייתה פעם דירתם המשותפת לפני שנפרדו. במהלך תקופה זו התקין הבעל מצלמה נסתרת בתוך ספר תורה שהיה ממוקם בסלון הדירה, ומצלמה שנייה בשעון קיר בחדר השינה. האישה שלא ידעה על כך דבר תועדה במצבים אינטימיים בדירה. הצילומים הועברו לאחר מכן על ידי הבעל אל בית הדין הרבני.


מה קרה בחיי בני הזוג לשעבר מאז שבוצעו העבירות לפני שבע שנים?


מאז אירועים אלה שקרו לפני שבע שנים, המשיכו שני בני הזוג בחייהם, נישאו מחדש והביאו ילדים חדשים לתא המשפחתי שהקימו. לפי התרשמותו של קצין המבחן, הבעל ביצע את העבירות כדי לנסות ולהשיב את התחושה שהוא שולט בחייו לנוכח התפרקות חיי הנישואין, והוא אמנם הביע חרטה אך מתקשה להבין את חומרת מעשיו.


עוד התרשם קצין המבחן כי האישה חוותה לחץ רב מצדו של בעלה במסגרת גירושיהם, וכי איים עליה באופן מתמיד לחשוף את החומרים שהקליט במצלמות הנסתרות. לאחר מכן שולב הגבר בהליך טיפולי והוא לקח אחריות על מעשיו.


קצין המבחן המליץ להסתפק בענישה חינוכית ולהטיל על הבעל שירות לתועלת הציבור שבמסגרתו יתנדב למען הקהילה בהיקף של 200 שעות, וזאת מבלי שאורח חייו התקין ייפגע. לצד זאת המליץ קצין המבחן כי ימשיך את ההליך הטיפולי ויהיה תחת פיקוחו של שירות המבחן, וכן כי ישלם לאשתו לשעבר פיצוי כספי.


מהו העונש הראוי לאור מכלול שיקולי הענישה?


הפרקליטות ביקשה להטיל על הגבר שנת מאסר בפועל, פיצוי בסכום משמעותי לאישה ועונשים נלווים נוספים, וזאת לאור חומרת המעשים. לטענתה, הוא תכנן מראש את הפגיעה בפרטיותה תוך שניצל את תחושת הביטחון שהייתה לה בדירתה, ואף הוסיף חטא על פשע והעביר את הצילומים לבית הדין הרבני.


מנגד ביקש סניגורו של הגבר לאמץ את המלצת שירות המבחן ולהטיל עליו ענישה ברף הנמוך, הכוללת צו מבחן, שירות לתועלת הציבור ומאסר על תנאי. הוא הדגיש את העובדה שמאז נישאו השניים מחדש והם משתפים פעולה בכל הנוגע לשני הילדים המשותפים שלהם. גם האישה עצמה אינה מעוניינת כי מרקם חייו של בעלה לשעבר ייפגע ומעוניינת להתמקד בחייה.


בהכרעתו של השופט צוינה תחילה הפגיעה המשמעותית שפגע הגבר בזכות הבסיסית לפרטיותה של האישה, כאשר במקרה זה פעל הגבר בניסיון נקמני להשיג לעצמו יתרון בהליך הגירושין. השופט קבע כי בנסיבות האלה, מתחם הענישה נע בין עבודות שירות ועד מאסר בפועל לתקופה של שנה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


עם זאת, קבע השופט כי יש להתחשב בעברו הנקי, בתסקירים החיוביים של שירות המבחן, בעמדתה של האישה ובזמן הממושך שחלף מאז ביצוע המעשים. לבסוף נקבע כי ירצה עבודות שירות לתקופה של ארבעה חודשים ויפצה את גרושתו בסכום של עשרת אלפים שקלים, וכמו כן ישלם קנס בסכום של 1,000 שקלים ויעמוד בצו מבחן למשך 12 חודשים.


ת"פ 20916-04-16